کش و قوس نفت جهانی در برابر نشانه های افزایش عرضه

بازارهای نفت روز جمعه تحت تاثیر عقب نشینی دلار از بالاترین رکورد چند هفته اخیر، بخشی از ضرر معاملات روز قبل را جبران کردند، اما رشد قیمت‌ها تحت تاثیر نشانه‌های بالا ماندن عرضه جهانی محدود ماند.

به گزارش ایسکانیوز؛

دلار روز جمعه در برابر سبدی از ارزها کاهش یافت و از بالاترین رکورد هفت هفته اخیر خود فاصله گرفت. با این همه همچنان در رکورد بالایی قرار دارد که نفت برنت را نزدیک محدوده معاملات ۵۵ دلار و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را پایین ۵۳ دلار نگه داشته است.

بهای نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۲۱ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۵۵.۲۹ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات برنت روز گذشته ۱.۲۸ دلار یا ۲.۳ درصد کاهش یافته بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود سه درصد کاهش نشان می‌دهد.

بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در بازار نیویورک ۱۶ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۵۲.۷۷ دلار رسید. بهای معاملات این بازار در سه روز گذشته در محدوده منفی بسته شده است.

دلار روز پنج شنبه تحت تاثیر اظهارات یک مقام بلندپایه بانک مرکزی آمریکا که از افزایش نرخهای بهره حمایت کرده بود، رشد چشمگیری پیدا کرد و قیمتهای نفت و کالاهایی دیگری که به این ارز معامله می شوند، را تحت فشار قرار داد.

به گفته مایکل مک کارتی، استراتژیست بازار در شرکت " سی ام سی مارکتس"، حرکت قیمت دلار در روز پنج شنبه، بازارها را شوکه کرد و این وضعیت تنها به بازارهای نفت محدود نبود.

بر اساس گزارش رویترز، آمار وزارت انرژی روسیه نشان داد تولید نفت این کشور در فوریه نسبت به ژانویه تغییری نداشته و در ۱۱.۱۱ میلیون بشکه در روز ایستاده است. کاهش تولید نفت این کشور از رکورد اکتبر تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز بوده که یک سوم میزان کاهشی است که روسیه تحت توافق کاهش تولید با اوپک متعهد شده بود انجام دهد.

از سوی دیگر آمار رسمی آمریکا نشان داد ذخایر نفت خام این کشور که بزرگترین مصرف کننده جهان است، هفته گذشته برای هشتمین هفته متوالی افزایش یافت و به ۵۲۰.۲ میلیون بشکه رسید.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: صعود ارزش دلار به همراه نگرانی‌ها نسبت به افزایش ذخایر نفت خام آمریکا، علاقه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است، اما نظرسنجی رویترز نشان می دهد با وجود افزایش تولید آمریکا و ثابت ماندن تولید روسیه، اوپک تا ۹۴ درصد به توافق کاهش تولید متعهد مانده و اعضای این سازمان تولیدشان را در فوریه برای دومین ماه متوالی کاهش داده اند.

قیمت‌های نفت امسال ۲۳ درصد از نوامبر که اوپک توافق کاهش تولید را اعلام کرد، افزایش یافته اما رشد قیمت‌ها، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را به افزایش بیشتر تولید تشویق کرده است. افزایش تولید آمریکا تلاشهای سایر تولیدکنندگان بزرگ برای حذف اشباع عرضه در بازار جهانی را دشوار می کند. به گفته آنتونی استارکی، مدیر تحلیل انرژی در پلاتس آنالیتیکس، در حال حاضر قیمت نفت در بازه کوچکی حرکت می کند و به دنبال کاتالیزوری برای یافتن یک جهت حرکت مشخص است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:نقاشی

402

کد خبر: 737961

وب گردی

وب گردی