باورهای غلط درباره معلولان/ موانع جدی بر سر راه افراد دارای معلولیت

رئیس ستاد حقوق شهروندی، باورهای اشتباهی را که درباره افراد دارای معلولیت در اذهان جامعه ایرانی، نهادینه شده به چالش کشید.

به گزارش ایسکانیوز،جواد نوروزی افزود: در خصوص افراد دارای معلولیت، معضل بزرگی وجود دارد که انتظار داریم رسانه ها به این مسائل بپردازند.
وی تصریح کرد: متاسفانه باورهای اشتباه و تلخ درباره افراد دارای معلولیت در مسایل فرهنگی و اجتماعی ما وجود دارد بطور مثال معتقد هستیم که فرد برای پذیرش مسئولیت های مدیریتی و دولتی حتما باید سالم باشد و با این باور ، عملا به جامعه تلقین می کنیم که فرد دارای معلولیت، یک فرد بیمار است.
وی خاطرنشان کرد: این درحالیست که فرد دارای معلولیت، بیمار نیست و معلولیت در همه افراد وجود دارد؛ معلولیت به ویژه وقتی که فرد وارد سن پیری می شود، اتفاق می افتد.
نوروزی تاکید کرد: معلولیت، یک حالت غیرعادی و وابسته به بیماری نیست ؛ معلولیت بخش طبیعی از زندگی است.

افراد دارای معلولیت، بزرگ ترین گروه اقلیت
رئیس ستاد حقوق شهروندی گفت: باور اشتباه دیگری که در جامعه وجود دارد این است که افراد دارای معلولیت گروه کوچکی از جامعه هستند درحالیکه این باور نیز غلط است.
نوروزی تاکید کرد: افراد دارای معلولیت بزرگ ترین گروه اقلیت در یک جامعه محسوب می شوند.
تدارک تسهیلات فقط به نفع یک گروه کوچک نیست
رئیس ستاد حقوق شهروندی گفت: باور اشتباه دیگری که درباره افراد دارای معلولیت وجود دارد این است که اگر امکاناتی در سطح شهر یا در هر زمینه دیگر برای آنان فراهم می کنیم، فقط به نفع یک گروه کوچک در جامعه است درحالیکه این امکانات وتسهیلات در حقیقت برای گروه بزرگی از جامعه قابل استفاده خواهد بود.
نوروزی افزود: هنگام به میان آمدن بحث حقوق افراد دارای معلولیت ، می گوییم مگر چقدر معلول داریم یا چه تعداد نابینا و عقب مانده ذهنی داریم که بخواهیم برای آنان تسهیلاتی فراهم کنیم اما حقیقت این است که هنگامی که خدمتی برای یک معلول انجام می دهیم به این معنا است که حداقل نیازهای 15 درصد از افراد جامعه را برطرف می کنیم.

موانع جدی بر سر راه افراد دارای معلولیت
رئیس ستاد حقوق شهروندی گفت: یکی دیگر از باورهای اشتباه جامعه این است که برخی قوانین و مقررات، موضوع دسترسی افراد دارای معلولیت را به امکانات برطرف کرده است در حالیکه این باور حقیقت ندارد.
نوروزی افزود: هنگامی که می خواهیم درباره حقوق افراد دارای معلولیت حرف بزنیم، می گوییم آنان قانون، سازمان و ساختار دارند درصورتیکه اینگونه نیست و معلولان هنوز با موانع جدی شامل مسائل معماری ، فیزیکی ، ارتباطی ، قانونگذاری و نگرشی روبرو هستند.
وی تصریح کرد: اکنون در بسیاری از مواد قانونی کشور ، متاسفانه نگرش بدی در افراد حقوقدان نسبت به افراد دارای معلولیت وجود دارد بطورمثال در قانون انتخابات جمهوری اسلامی به صراحت اشاره شده که فرد کاندیدا برای ورود به مجلس شورای اسلامی باید از سلامت کامل برخوردار باشد؛ این نگرش، صحیح نیست.
نوروزی در ادامه با اشاره به رونمایی از منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور در آذرماه جاری می گوید: واقعه خوب در این منشور، تولید ادبیات صحیح درباره افراد دارای معلولیت است که باید رونق گیرد و ادامه پیدا کند و باورهای اشتباه درباره افراد دارای معلولیت ، حذف شود. در زمان حاضر یک میلیون و 300 هزار نفر معلول در کشور تحت پوشش بهزیستی هستند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 738000

وب گردی

وب گردی