وزیر بهداشت: دولت در خوزستان تلاش می‌کند بر مشکلات فائق آید

وزیر بهداشت گفت: دولت مخالفانی قوی دارد و برخی از این مخالفان نیز تریبون و رسانه‌های قوی در اختیار دارند و دیگر این منصفانه نیست که توقعات را آن قدر افزایش دهیم که کل نظام آسیب ببیند. بالاخره دولت‌ها می‌آیند و می‌روند. توقع زیاد ایجاد کردن در حوزه‌های مختلف بدون این که امکانش وجود داشته باشد، انصاف و مردانگی نیست و از اخلاق به دور است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در آیین افتتاح پروژه‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شوشتر با بیان این که خدمت به مردم خوزستان از افتخارات همه مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم است، اظهار کرد: از نگاه منصفانه دوستان و بزرگواران به ویژه نماینده شوشتر که با اظهاراتشان توقعی بیش از توان دولت ایجاد کردند و نه چشم بر خدمات دولت یازدهم فرو بستند، سپاسگزاریم. دولت ها دارای نقاط ضعف و قدرت هستند. توجه به نقاط قوت، موجب تشویق دولت می شود و تذکر نسبت به اشکالات و ایرادات دولت با صدای آرام و بیان لیّن نیز به دولت کمک می کند تا اشکالات خود را اصلاح کند و جز این هم انتظاری نیست. نه کسی از نقص باید ناراحت شود و نه خدمات باید نادیده گرفته شود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: قدرشناسی یکی از صفات خوبی است که خداوند در نهاد انسان قرار داده است و این صفت، بسیار موثر و کمک کننده است. متاسفانه سالهاست که از این صفت به ویژه در تریبون ها کمتر استفاده می کنیم و بخشی از این موضوع تقصیر سیاست و سیاست زدگی است. یعنی فکر می کنیم باید عیب و ایراد هر فردی که جزو عشیره و دار و دسته ما بود را نادیده بگیریم و در غیر این صورت تنها عیب و ایرادهای افراد را ببینیم و آنها را چندین برابر بزرگتر کنیم. این اخلاق و رفتار اسلامی نیست و منجر به لجبازی می شود به گونه ای که آن فردی که دارای ایراد و اشکال است، این نقص ها را نمی پذیرد و آن فردی که می تواند خوبی ها را ببیند و تقدیر کند نیز چشم بر این خوبی ها می بندد.

هاشمی با بیان این که دولت در خوزستان تلاش کرده و تلاش می کند که بر مشکلات فائق آید، گفت: البته مدیریت نیز هم در سطح ملی و هم در سطح استانی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیار خرسندیم که استاندار خوزستان با وقت شبانه روزی که گذاشتند، این افتخار را نصیب دولت کردند که اعتماد مردم را در سراسر استان جلب کنند. طبق گفته نماینده شوشتر، آقای شریعتی در این مدت کوتاه هفت مرتبه به شوشتر سفر کرده است. مردم همین را می خواهند. انتظار مردم عزیز ایران و به ویژه مردم خوزستان این است که دیده شوند و باور کنند که همه مسئولان در حال تلاش هستند.

وی با بیان این که محدودیت منابع مالی، از محدودیت های هر دولتی از جمله دولت یازدهم است، اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که بی سابقه بود. به گونه ای که فروش نفت روزانه ۹۰۰ هزار بشکه بود و به حداقل رسیده بود. خوشبختانه اکنون روزانه دو و نیم برابر این رقم را می فروشیم. در آن زمان تحریم های ظالمانه و کمرشکنی نیز علیه ایران وجود داشت که در همه دنیا بی سابقه بود و دولت با این مسائل درگیر شد و تصور می کرد که مذاکرات زودتر از این ها به نتیجه برسد نه این که مذاکرات سی ماه به طول بینجامد.

وزیر بهداشت ادامه داد: یک بدشانسی مهمتر دولت در این زمان این بود که قیمت بشکه های نفت که به فروش می رساند، از ۱۲۰ دلار به ۲۵ دلار کاهش یافت و طبیعی بود که همه تعهداتی که دولت داشت بر زمین باقی بماند و همه نگران وضعیت حقوق و اداره کشور بودند. در این شرایط عوامل طبیعی هم مزید بر علت بود. یک روز سیل، یک روز زلزله، یک روز پدیده ریزگردها و ... را در کشور داشتیم و بلاخره بحث مدیریت را نیز به چنین شرایطی باید اضافه کرد، نقص‌های خودمان را باید بپذیریم. تمام این موارد و مسائل موجب شد که دولت در تنگناهای شدیدی قرار گیرد.

هاشمی بیان کرد: البته بخشی از توقعات طبیعی هستند. اما از حق نگذریم که دولت مخالفانی قوی دارد و برخی از این مخالفان نیز تریبون و رسانه های قوی در اختیار دارند و دیگر این منصفانه نیست که توقعات را آنقدر افزایش دهیم که کل نظام آسیب ببیند. بالاخره دولت ها می آیند و می روند. توقع زیاد ایجاد کردن در حوزه های مختلف بدون اینکه امکانش وجود داشته باشد، انصاف و مردانگی نیست و از اخلاق به دور است. بلاخره ما کشوری در منطقه خاورمیانه هستیم. همسایه های ما در شرق افغانستان و پاکستان و در غرب کشور عراق است، نه سوییس است و نه فرانسه و نه دیگر کشورهای اروپا. ما در چنین منطقه ای هستیم و معلوم است که به چه میزان درآمد داریم و توقعی که می خواهیم ایجاد کنیم باید متناسب با داشته های ما باشد.

وی افزود: من به شهری می روم و دوستان عزیزی که هستند همه توقع تامین دستگاه سی تی اسکن دارند و دستگاه سی تی استکن را که تامین می کنیم این بار دستگاه MIR و بعد متخصص و فوق تخصص می خواهند. البته حق شهرستان شوشتر است که دستگاه MIR داشته باشد اما باید قبول کنیم که ایران، کشور دارایی نیست و سهم ما از داشته هایمان همین است که می بینیم. اگر ۲۳۰ یا ۲۴۰ هزار میلیارد درآمد داریم، حدود ۲۰۰ میلیارد آن صرف هزینه های جاری و عمدتا در بخش های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و حقوق و امثال آن می شود و چیزی به تولید نمی رسد و هر چقدر هم که توقع بیشتر ایجاد کنیم طبیعی است که در بخش خدمات، چیزی به اشتغال نمی رسد.

وزیر بهداشت با اشاره به حضور خود در سوسنگرد در جریان سفر به خوزستان بیان کرد: در سوسنگرد نیز نرخ بیکاری، بسیار بالاست و قطعا مهمترین مشکل سوسنگرد، مانند شوشتر، بحث اشتغال است. اگر توقعات فرزندان شما با درآمدی که دارید، فاصله زیادی داشته باشد، هیچکس در خانواده راضی نیست و آرامش ندارد. بسیار بد است که در جامعه، مردم طوری بار بیایند یا رسانه های به نحوی عمل کنند یا مسئولانی که به نوعی افکار عمومی را نمایندگی می کنند، طوری رفتار کنند که مردم همیشه فکر کنند، کشورشان عقب است و همیشه فکر کنند که حقشان خورده شود و با مدینه فاضله ای که در تصور دارند، فاصله بسیار زیادی دارند.

وی افزود: طبیعتا چنین جامعه ای شاداب نیست و لذت نمی برد زیرا در خیال سیر می کند و گمان می کند که آنچه دارد، بسیار کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد. بنابراین می بیینیم که یک نفر از چنین جامعه ای می گذرد و دائم در خیال و تصور این هستند که زندگی بهتری باید می داشتند.

هاشمی اضافه کرد: صمیمانه از خیرین شوشتر سپاسگزاریم و از این شهرستان غیر از این هم انتظار نمی رود. فکر می کنم اگر ما درست رفتار کنیم، زمینه حضور خیرین، بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد. امیدوارم بیمارستان شوشتر که بعد از هشت سال وقفه که وزارت راه و شهرسازی مجددا در حال فعال سازی پروژه آن است، با سرعت قابل قبولی آغاز به کار کند. ما هم به این بیمارستان کمک خواهیم کرد و از استاندار هم خواهش می کنیم کمک کند. شاید بتوان در تعداد تخت های این بیمارستان، فضاهای آموزشی و پروژه های نیمه تمام آن تجدید نظر کنیم.

وزیر بهداشت گفت: امید است با تکمیل پروژه ها، بیمارستان الهادی شوشتر به بیمارستان تخصصی کودکان و بانوان تبدیل شود. همان طور که گفتم چون شکرگذارید، خدا هم افزون تر می کند. حتما باید مشکلات بیمارستان گتوند نیز رفع و کمبودهای این بیمارستان جبران شود. این مساله موجب خواهد شد که بار مراجعه به بیمارستان های شوشتر کمتر شود.

وی در خصوص ارتقای دانشکده علوم پزشکی شوشتر به دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: تبدیل دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی قوانینی دارد. باید سه دانشکده احداث شود و از نظر فضای فیزیکی حداقل های لازم را اخذ کند. اما توصیه من به این دانشکده این است که تا می‌تواند، در بخش آموزشی از دانشگاه جندی شاپور فاصله نگیرد زیرا این دانشگاه، منبعی است که صاحب تجربه ای با قدمت بیش از یک قرن است و فاصله گرفتن از این دانشگاه موجب رشد نارس دانشکده علوم پزشکی شوشتر می شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 738020

وب گردی

وب گردی