برگزاری همایش یک روزه بانکداری اسلامی و چالشهای جاری در نظام بانکی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

همایش یک روزه بانکداری اسلامی و چالشهای جاری در نظام بانکی کشور با حضور سخنرانان برجسته کشوری، روسا و معاونین شعبات سرپرستی بانکهای استان فارس، هیات رئیسه و اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید ابراهیم حسینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در ابتدا ضمن خیر مقدم و عرض تسلیت به مناسبت شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س)، برگزاری همایش بانکداری اسلامی را فرصت مغتنمی برشمرد تا در سالی که مزین است به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، ابعاد و رویکرد های بانکداری اسلامی تبیین شود.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از مهم ترین مصادیق عملی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس تا کنون توانسته است با کمترین تعداد نیرو وکمترین هزینه و با بهره مندی از امکانات موجود، افتخارات عظیم علمی و پژوهشی را برای کشور به ارمغان بیاورد و خدمات ارزنده ای را به دانشجویان خود ارائه دهد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت های علمی و پژوهشی صورت گرفته در واحد مرودشت اشاره کرد و کسب رتبه 70 در بین 2 هزار و هشتصد مرکز آموزش عالی در کشور را نشان از تلاش و عزم این واحد در این راستا دانست.

دکتراحمد امیر عضدی دبیر همایش به بیان اهداف و چگونگی برگزاری این همایش پرداخت و گفت: با توجه به نقش کلیدی نظام بانکی در اقتصاد کشور و تاکید و حساسیت به جای مقام معظم رهبری بر لزوم انجام اقدامات عملی در حوزه اقتصاد، معاونت دانشجویی و فرهنگی با همکاری دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، اقدام به برگزاری این همایش نمود تا در محضر صاحب نظران نظام بانکی کشور ضمن آشنایی بیشتر دانشجویان با زوایای مختلف بانکداری اسلامی در حضور مدیران کل و مقامهای بانکی استان به بررسی چالشهای موجود در نظام بانکی کشور بپردازیم.

امیرعضدی ابراز امیدواری کرد که برگزاری اینگونه همایشها شروعی برای ایفای نقش واسطه دانشگاه در برقراری ارتباط هرچه نزدیک تر کارگزاران نظام بانکی با صاحب نظران و تئوریسین های آن باشد.

دکتر صمد عزیز نژاد پژوهشگر ارشد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان همایش به چالشهای اجرایی بانکداری اسلامی پرداخت ودر مباحث تبیین جایگاه قانونی بانک مرکزی در نظام حقوقی و قانونی کشور و اینکه آیا بانک مرکزی در دو حیطه سیاستگذاری پولی و ارزی وهمچنین در حوزه نظارت آنچنان که بایسته است به وظایفش عمل کرده است یا خیر، مطالبی را بیان نمود.

حجه الاسلام دکتر محمدتقی نظرپور عضو شورای فقهی بانک مرکزی و دانشیار اقتصاد دانشگاه مفید از دیگر سخنرانان این همایش با تقدیر و تشکر از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که در برگزاری این همایش زحمت کشیدند، ضمن تسلیت سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا(س)، در رثای این بانوی بزرگوار مطالبی را بیان داشت و با طرح موضوع چالشهای بانکداری بدون ربا افزود: حاکمیت نظام ربوی در بانکداری سنتی، مهمترین چالشی است که جوامع اسلامی با آن مواجه هستند و در اولین گام لازم است برای هر ایده ای که در بحث بانکداری اسلامی مطرح می کنیم، به گونه ای عمل کنیم که از ربا فاصله بگیریم.

در این همایش که در دو نوبت صبح و عصر در سالن ابن سینا دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار گردید، با سخنرانی های دکتر حسین بازمحمدی مشاور ریاست بانک مرکزی و دکتر حسین میثمی پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درنوبت عصر، پیرامون مسائل پولی و بانکی کشور و جلسه پرسش و پاسخ در زمینه موضوعات روز نظام بانکی پیگیری شد.

لازم به ذکر است در پایان نیز دکتر هاشم ولی پور رییس دانشکده علوم انسانی با تقدیر و تشکر از همه کسانی که در برگزاری این همایش کمک کرده بودند به جمع بندی همایش پرداخت و این همایش را به عنوان یک شروع خوب برای برگزاری یک همایش ملی با موضوع بانکداری اسلامی و چالش های آن در سال آینده توصیف کرد.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 738022

وب گردی

وب گردی