چرا نعمت‌زاده در قبال صادرکنندگان ابراز شرمندگی کرد؟

علی‌رغم ابلاغ بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در اوایل خردادماه سال جاری توسط معاون اول رئیس‌جمهوری، اما طبق آمار میزان حمایت از صادرکنندگان در خور نبوده که همین مسئله موجب شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت در قابل فعالان این بخش ابراز شرمندگی کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین اظهارات خود با ابراز شرمندگی نسبت به صادرکنندگان عنوان کرد که به دلیل کمبودهای مالی دولت در سال جاری حمایت‌های لازم در این بخش صورت نگرفته تا مشوق‌های صادراتی همان گونه که در بسته حمایتی توسعه صادرات غیرنفتی برنامه ریزی شده بود به صادرکنندگان تعلق گیرد.

نعمت‌زاده با ابراز تاسف نسبت به عدم تخصیص اعتبار برای صادرکنندگان به عنوان مشوق‌های صادراتی بیان کرد که دولت به دلیل کمبودهای مالی نتوانست تخصیص اعتبارات لازم را در مورد صادرکنندگان اخذ کند و به همین دلیل شرمنده صادرکنندگان است و تنها به این مسئله چشم امید دارد که در سال آینده بتواند حمایت‌های لازم را در این بخش مدنظر قرار دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه چند سالی است که صادرکنندگان از حمایت‌های لازم به دلایل مختلف محروم بوده‌اند، اظهار کرد : در چند سال گذشته فعالان این بخش به دلیل پرداخت‌ یارانه‌های نقدی و سایر هزینه‌های کلی کشور از حمایت‌های لازم محروم بوده‌اند و امیدواریم که مجلس شورای اسلامی در جهت تشویق صادرکنندگان طی سال آینده اقدامات درخور را انجام دهند.

درخواست وزیر صنعت از مجلس شورای اسلامی

وی در ادامه اظهاراتش همچنین از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که ردیف ویژه‌ای را برای مشوق‌های صادراتی در نظر گیرد. نعمت‌زاده در خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار در نظر گرفتن ردیف ویژه‌ای برای مشوق‌های صادراتی در بودجه سال آینده شد تا حمایت‌های لازم جهت حضور فعال صادرکنندگان در بازارهای جهانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی انجام شود.

علت شرمندگی نعمت‌زاده نسبت به صادرکنندگان

دلیل اصلی اظهار شرمندگی وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به صادرکنندگان، عدم تحقق اعتبارات لازم در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی است چراکه پس از ابلاغ این بسته حمایتی تصور می‌شد شاهد روشن شدن موتور محرک بخش صادرات کشور باشیم، اما به دلایل مختلف این اقدام محقق نشد تا نعمت‌زاده این گونه از صادرکنندگان دلجویی کند.

میزان تحقق بسته حمایت از صادرات غیرنفتی تا کنون

اوایل خردادماه سال جاری بود که بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد که این بسته شامل ۲۳ ماده در قالب حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد ملی و تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۵ بود. بنابراین در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات غیرنفتی (برنامه‌های حمایتی، صیانتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور) از محل اعتبارات مصوب جهت اجرا توسط سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شد تا صادرکنندگان کالا و خدمات مورد حمایت و تشویق برای منابع پیش‌بینی شده در این دستورالعمل شامل منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه‌ای است.

بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی طی ۹ ماه در هفت محور مدنظر قرار گرفت که بخشی از این موارد تامین و در مورد بخش دیگر نیز مبالغ محقق شده برابر عدد صفر بود.

در محور سپرده‌گذاری ریالی (تسهیلات صادراتی) مقدار محقق شده برابر ۳۰۰ میلیارد تومان از ۲۰۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است، در محور سپرده‌گذاری ارزی بابت اعتبار خریدار مقدار محقق شده معادل صفر در برابر یک میلیارد دلار مصوب شده است و در محور سپرده‌گذاری ارزی برای سرمایه در گردش مقدار محقق شده ۲۰۰ میلیون دلار است و این رقم در حالی مدنظر قرار گرفته که سقفی در این بخ تعیین نشده است.

علاوه بر موارد عنوان شده در محور تسهیلات صادراتی با نرخ ترجیحی مقدار محقق شده معادل عدد صفر بوده و در بخش مشوق‌های صادراتی (غیرنفت و پتروشیمی) و نیز یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی صادراتی مقدار محقق شده معادل ۵۰ میلیارد تومان از ۳۰۰ میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی و ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی صادراتی است، ‌ همچنین در بخش مشوق‌ها و زیرساخت‌های صادراتی نیز مقدار محقق شده معادل صفر در قبال ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402/601

کد خبر: 738050

وب گردی

وب گردی