شکم گنده ها در خطر هستند!/رابطه عجیب اندازه دور شکم آقایان و سرطان پروستات

ابتلا به سرطان به دلایل مختلفی رخ می دهد اما یکی از مرگبارترین سرطان های جهان در آقایان به دلیل چاقی و مصرف بی‌رویه انواع مواد چرب و شیرین بروز می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود که در اجلاس جهانی اضافه وزن در اروپا مطرح شد، دریافتند چاقی و اضافه وزن به ویژه در ناحیه شکم با بروز سرطان پروستات در آقایان رابطه مستقیم دارد.

کارشناسان عنوان کردند اگر اندازه دور کمر یک مرد بالغ بیشتر از 111 سانتی متر باشد، تا 18 درصد شانس ابتلای او به سرطان پروستات بالاتر از سایر مردانی است که دور کمر آنها کمتر از 100 سانتی متر است.

پژوهشگران اعتقاد دارند داشتن چربی اضافی در ناحیه اطراف کمر نشان دهنده ابتلای فرد به بیماری سندروم متابولیک است که به شرایطی گفته می شود که فرد در اثر آن در معرض خطر ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارد، همچنین افراد مبتلا به سندروم متابولیک بیشترازسایر افراد به بیماری سرطان مبتلا می شوند زیرا در بدن آنها میزان چربی وقند بیشتری وجود دارد و انسولین بیش از حد طبیعی ترشح می شود.

این تحقیقات حاصل پژوهش های محققان در کلینیک مایو در آمریکا با بررسی بر روی داوطلبان چاق و پیگیری وضعیت سلامت آنها و رصد تعداد مبتلایان به سرطان پروستات است.

زمانی که ترشح انسولین دربدن بالا برود نوعی مقاومت سلولی ایجاد می شود و این خود باعث تکثیر سلولی غیر عادی و ابتلای فرد به سرطان می شود.

بر این اساس سازمان بهداشت جهانی به مردان بزرگسال توصیه می کند اندازه کمر خود را در اندازه 97 سانتی متر یا حتی کمتر نگه دارند و اجازه ندهند دچار چاقی بویژه در ناحیه شکمی شوند.

مصرف غذاهای سالم حاوی مقادیر بالای میوه و سبزیجات تازه، ورزش منظم، پرهیز از استعمال دخانیات، دوری از استرس، انجام تست های سلامتی و غربالگری دوره ای، اجتناب از بی تحرکی و خودداری از مصرف بیش از حد خوراکی های چرب، شیرین و شور همگی در جلوگیری از ابتلای مردان به سرطان پروستات موثر است.


سرطان پروستات چنانچه درمراحل اولیه تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است اما اگر درمراحل نهایی شناسایی شود شانس و امید به زندگی فرد پایین است.

متخصصان انجام تست های غربالگری و آزمایش خون را به تمامی مردان بالای 50 سال توصیه می کنند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 738086

وب گردی

وب گردی