انتقاد 'جاکارتا پست' از سفر هیات سعودی به جاکارتا/ عربستان وهابیت را در اندونزی گسترش می دهد

روزنامه 'جاکارتا پست' روز شنبه با انتقاد از سفر هیات یک هزار و 500 نفره همراه 'ملک سلمان' پادشاه عربستان به اندونزی و تلاش برای گسترش وهابیت، از تامین منابع مالی تاسیس موسسات آموزشی برای گسترش تفکرات افراطی وهابیون در اندونزی توسط عربستان پرده برداشت.

به گزارش ایسکانیوز، تارنمای روزنامه 'جاکارتا پست' نوشت: وهابیسم برای چندین دهه مذهب اصلی عربستان سعودی بوده و از دهه 1970 این پادشاهی ثروتمند نفتی در انتقال منابع مالی به سایر کشورهای اسلامی به منظور تبلیغ این نسخه محافظه کارانه از اسلام بخشندگی نشان داده است.
'اکنون که وهابیسم با افراط گرایی و حتی تروریسم ارتباط پیدا کرده است، دولت عربستان پویش های خود را به منظور مقابله با این تصور شکل گرفته آغاز کرده و سفر 'ملک سلمان' به اندونزی نیز بخشی از یک پویش تبلیغاتی است.'
این روزنامه نوشت: یک روز پس از بحث و گفت وگوهای تجاری که در روز نخست این سفر انجام شد، 'ملک سلمان' روز پنجشنبه در سخنرانی خود در جلسه ویژه مجلس نمایندگان که حدود نیم ساعت طول کشید، خواستار اتحاد به منظور مقابله به آنچه که وی 'برخود تمدن ها' و تروریسم می نامد، شد.
پادشاه عربستان در سخنرانی دو دقیقه ای خود که با تشویق اعضای مجلس و میهمانان از جمله 'سوسیلو بامبانگ یودهویونو' رئیس جمهوری سابق اندونزی و 'تری سوتریسنو' معاون سابق وی مواجه شد، گفت: چالش هایی که جهان اسلام و جهان به طور عام با آن مواجه هستند، مانند تروریسم و برخورد تمدن ها و عدم احترام به حق حاکمیت یک کشور، ما را ملزم به اتحاد در مقابل این چالش ها می کند.
پادشاه عربستان بعد از این جلسه در دیداری با سازمان های اصلی اسلامی نسخه ای از اسلام که در آن بردباری وجود دارد را کلید مبارزه علیه تروریسم و افراط گرایی عنوان کرد.
'لقمان حکیم سیف الدین' وزیر امور مذهبی اندونزی که این جلسه را سازماندهی کرده بود، گفت که اندونزی و عربستان سعودی برای ارتقاء نسخه اسلام میانه رو توافق کردند.
'لقمان' تصریح کرد: دو کشور همچنین در مورد اولویت قرار دادن ارتقاء اسلام میانه رو به عنوان 'رحمت اللعالمین' به دیدگاه مشترکی دست یافتند و تاکید کردند آنچه باعث حفظ و ثبات تمدن جهانی می شود، اسلام میانه رو است.
تارنمای 'جاکارتا پست' پس از گزارش این نشست ها و سخنان پادشاه عربستان، نوشت: به رغم اینکه پادشاه خواستار پیوستن به تلاش های مقابله با افراط گرایی است، اما از سوی دیگر نیز نسخه اسلام محافظه کارانه خود را تبلیغ می کند.
به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی خواستار ایجاد پویشی به منظور گسترش نسخه اسلامی است که خود به آن اعتقاد دارد و همچنین درصدد گشایش کالج عربی اسلامی 'لیپیا' در 'ماکاسار'، 'سورابایا' و 'مدان' است که توسط این کشور حمایت مالی می شوند.
کالج عربی اسلامی که در حاضر تنها در جاکارتا دفتر دارد، از دانشجویان شهریه دریافت نمی کند و با اعطای بورسیه به آنها حقوق ماهیانه نیز پرداخت می کند.
این کالج مشهور به تربیت دانشجویانی می پردازد که باورهای مذهبی افراطی دارند که از جمله این دانشجویان می توان به 'امان عبدالرحمان' تروریست محکوم شده ای اشاره کرد که برای گسترش تفکرات گروه تروریستی داعش شناخته شده است.
به نوشته این تارنمای اندونزیایی، حمایت های مالی عربستان تنها به این مرکز محدود نیست و مراکز عمده دیگری از جمله انجمن اندونزیایی گسترش اسلام (DDII) نیز از دیگر مراکزی است که از کمک های مالی عربستان بهره مند می شوند.
'جاکارتا پست' نوشت گروه های حقوق بشر در مورد مبلغ های افراط گرای عربستان سعودی که در تلاش برای گسترش وهابسیم و از طرفی نیز خواستار آزار و اذیت گروه های اقلیت شیعه و احمدیه هستند، اظهار نگرانی کرده اند.
براساس این گزارش، در مالزی نیز 'مارینا ماهاتیر' دختر نخست وزیر اسبق مالزی علیه آنچه وی 'استعمارگری عرب' می خواند، انتقادات گسترده ای مطرح کرده است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738100

وب گردی

وب گردی