امتناع تیلرسون از دیدار با دبیرکل سازمان ملل

به نظر می رسد وزیر خارجه جدید آمریکا تمایلی به دیدار با دبیرکل سازمان ملل نداشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارن پالیسی، شاید «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، یکی از برترین دیپلمات های ارشد در سطح جهان باشد؛ اما وی در فهرست افرادی که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه جدید آمریکا تمایل دارد با آنها دیدار کند، جایی ندارد.

ماه گذشته کارکنان وزارت خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس گروه 20 در آلمان قرار ملاقات تیلرسون با دو دیپلمات ارشد را گذاشتند. یکی از این دیپلمات ها آنتونیو گوترش بود؛ اما تیلرسون با حضور نیافتن در این دیدار، «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل را مسئول ایجاد هماهنگی های لازم میان دولت جدید آمریکا و سازمان ملل کرد.

علاوه بر این، وی در یک نشست سطح بالا که گوترش نیز در آن حضور داشت، شرکت نکرد. همچنین تلاش های سازمان ملل برای برقراری تماس تلفنی یا نشست دوجانبه با وزیر خارجه آمریکا تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

مقامات سازمان ملل بیم آن را دارند که امتناع تیلرسون از دیدار با گوترش نشان‌دهنده بی‌علاقگی وی به سازمان ملل به عنوان یک اولویت اصلی باشد.

این درحالی است که وزرای خارجه پیشین آمریکا همواره رابطه نزدیکی با دبیر کل سازمان ملل داشته اند تا حمایت وی را برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی آمریکا جلب کنند.

تیلرسون پیش از این به عنوان رئیس غول نفتی اکسون موبیل، با قدرتمندترین سران جهان دیدار داشته است. شاید این تجربه موجب شده است وی به این باور برسد که سازمان ملل هیچ نقش برجسته ای در روابط بین المللی ایفا نمی کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738114

وب گردی

وب گردی