شکارچیان قوچ وحشی دستگیر و پس از واریز جریمه به دادگاه معرفی شدند

شکارچیان قوچ وحشی پس از تهیه فیلم «شکاربان پسند» از عمل غیراخلاقی خود با تلاش محیط بانان دماوند دستگیر و پس از واریز جریمه به دادگاه معرفی شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز شنبه 95/12/7 نیروهای یگان محیط زیست دماوند در استان تهران حین گشت و کنترل در مناطق آزاد این شهرستان متوجه صدای شلیک گلوله شدند.

عباس میرزاکریمی رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در این باره گفت: محیط بانان به جست و جو پرداخته و پس از مدتی دوربین کشی دو سه شکارچی متخلف را مشاهده کردند.

وی افزود: مأموران که دو نفر بودند به دلیل تعداد متخلفان و همچنین فاصله زیاد و احتمال فرار آن‌ها موضوع را به مرکز اداره گزارش داده و تقاضای نیروی کمکی کردند.

با حضور دو اکیپ کمکی از مأموران محیط زیست دماوند، تلاش برای برخود قانونی با متخلفان آغاز شد.

محیط بانان تا جایی که ممکن بود به صورت نامحسوس به شکارچیان نزدیک شده و در فرصت مناسبی فرمان ایست توسط مأموران صادر شد.

شکارچیان متخلف پس از آن که متوجه حضور محیط بانان شدند، بدون توجه به فرمان ایست مأموران لاشه یک قوچ وحشی و کوله پشتی های خود را رها کرده و با پای پیاده متواری شدند.

محیط بانان نیز به تعقیب متخلفان پرداخته و با توجه به اینکه شکارچیان لاشه شکار را رها کرده و با دست خالی مشغول فرار بودند مأموران سعی کردند فردی را که اسلحه همراه خود داشت، تعقیب و دستگیر کنند.

محیط بانان حین تعقیب و گریز چندین تیر هوایی شلیک کرده و بارها دستور ایست دادند اما متخلفان حاضر به ایستادن نبوده و همچنان به فرار ادامه می دادند.

نهایتا پس از طی مسافتی طولانی متخلفی که اسلحه همراه خود داشت از شدت خستگی به روی زمین افتاده و به ناچار تسلیم مأموران شد.

در بازرسی از متهم دستگیر شده یک قبضه اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ دوربین دار که جواز حمل آن متعلق به فرد دیگری است کشف و ضبط شد.

نیروهای محیط زیست پس از هماهنگی با مقام قضایی ضمن انتقال متهم به اداره محیط زیست گوشی تلفن همراه وی را مورد بازبینی قرار دادند.

در گوشی تلفن همراه متهم فیلمی وجود داشت که مربوط به شکار قوچ وحشی در همان روز بوده و کاملا نشان می‌داد که شکارچیان با قساوت و بیرحمی حیوان بی دفاع را هدف گلوله قرار داده و از صحنه های زخمی شدن، درد کشیدن و نهایتا بریدن سر حیوان فیلمبردای کرده بودند.

نکته جالب اینجاست که متخلفان در فیلم به دست آمده با طعنه اعلام می کنند که یک قصد دارند یک فیلم «شکاربان پسند» تهیه کنند.

همچنین در بازبینی گوشی تلفن همراه متهم تصویری از شکارغیرمجاز یک کل وحشی مربوط به زمان گذشته نیز به دست آمد.

متهم در بازجویی ها هویت دو متخلف متواری را نیز کاملا فاش کرده و مشخصات آن ها را نیز در اختیار مأموران محیط زیست گذاشت.

متهم دستگیر شده در جریان بازجویی ها گفت: «هنگامی که در حال فرار از دست محیط بان بودم و مأموران نیز دائما تیر هوایی شلیک می کردند به شدت ترسیده بودم و با شلیک های هوایی گمان می کردم هر لحظه هدف گلوه قرار می گیرم، در همان زمان بود که استرس و ترس بسیار زیاد یک جانور هنگامی که از دست شکارچی می گریزد و شکارچی به سمت حیوان شلیک می کند را کاملا درک کردم و از این عمل خود پشیمان هستم.»

با شکایت اداره محیط زیست دماوند پرونده ای در این رابطه در مراجع قضایی این شهرستان تشکیل و به زودی احضاریه و در صورت عدم حضور، حکم جلب متهمان فراری نیز صادر می‌شود.

البته یکی از شکارچیان فراری که از متخلفان سابقه دار منطقه نیز به شمار می رود از فاش شدن هویت خود با خبر شده و طی تماس تلفنی با اداره محیط زیست دماوند اعلام کرده است که طی روزهای آینده خودش را به دادگاه معرفی خواهد نمود.

متهم دستگیر شده روز یکشنبه ۹۵/۹/۱۶ مبلغ 100 میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارایه کرد.

همچنین تصویر به دست آمده از شکار غیرمجاز کل وحشی نیز مربوط به دیگر متهم فراری است که وی نیز پس از حضور در دادسرا باید مبلغ 100 میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیر مجاز یک کل وحشی را به حساب دولت واریز کند.

متهمان علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست در دادگاه از جنبه کیفری جرم نیز محاکمه شده و به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده بر اساس ماده 12 قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و 500 هزار ریال تا 18 میلیون ریال محکوم خواهند شد.

همچنین با توجه به اینکه جواز حمل اسلحه کشف شده متعلق به فرد دیگری است اسلحه مربوطه غیرمجاز محسوب شده و مقام قضایی می تواند با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل اسلحه کشف شده اقدام و دستور مصادره آن را به نفع دولت را صادر کند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 738168

وب گردی

وب گردی