جوایز بین المللی سینمای ایران در سالی که گذشت/ نقش مهم اصغر فرهادی بودن

سال 95 با جوایزی که فیلم «فروشنده» به دست آورد یکی از مهم ترین سال های سینمایی ایران رقم خورد، اصغر فرهادی امسال با جوایزی که ازجشنواره «کن» به دست آورد و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی، معتبرین جوایز سینمایی را در یک سال برای ایران به ارمغان آورد.

به گزارش ایسکانیوز، سینمای ایران در سال 1395 جوایز بین المللی معتبری را به دست آورد که اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» نقش بسیار مهمی در به دست آوردن این جوایز مهم داشت.
اولین جایزه معتبری که سینمای ایران در سال 95 موفق به دریافت آن شد، نشان نخل طلای کن است که اصغر فرهادی و شهاب حسینی آن را خرداد ماه امسال به دست آوردند، اصغر فرهادی در شصت و نهمین دوره فستیوال کن موفق شد تا با فیلم «فروشنده» نشان نخل طلای کن بهترین فیلمنامه را به دست آورد. شهاب حسینی هم با بازی در این فیلم نشان نخل طلای کن بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.
دو جایزه ای که فیلم «فروشنده» در جشنواره کن به دست آورد مهم ترین جوایزی هستند که سینمای ایران پس از نخل طلای کن عباس کیارستمی به دست آورده است.
«فروشنده» در جشنواره «کن» نامزد دریافت نخل طلای کن برای بهترین فیلم هم بود که در نهایت موفق به دریافت آن نشد.
«فروشنده» در ادامه نمایش های بین المللی خود، موفق به دریافت جوایزی از جشنواره های فیلم مونیخ، جشنواره جهان سینمای آمستردام بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو هوگو طلایی، اصغر فرهادی نامزد
هوگو نقره‌ای بود که در نهایت جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد، جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا که موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم شد، در جشنواره فیلم اولان‌باتور مغولستان، «فروشنده» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد، این فیلم جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید را به دست آورد، در فستیوال سمینسی اسپانیا برنده جایزه بهترین فیلم شد، در جشنواره فیلم بمبئی، «فروشنده» موفق به دریافت جایزه فیلم برگزیده تماشاگران شد و در نهایت هم فیلم «فروشنده» جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی آکادمی اسکار را به دست آورد.
اما موفقیت های سینمای ایران در سال 95 به «فروشنده» منتهی نمی شود و رضا میرکریمی با فیلم «دختر» توانست از جشنواره های بین المللی جوایزی را به دست آورد.
فیلم «دختر» از جشنواره بین المللی مسکو جایزه بهترین فیلم و جایزه فدراسیون سینماگران روسیه را دریافت کرد. همچنین فرهاد اصلانی برای بازی در فیلم «دختر» توانست جایزه بهترین بازیگر اصلی مرد را از این رویداد از آن خود کند.
جشنواره بین المللی فیلم مسکو یکی از معتبرترین رویدادهای فرهنگی هنری در جهان است که امسال سی و هشتمین دوره آن از تاریخ سوم تا ۱۰ تیر ماه برگزار شد. در این دوره از جشنواره فیلم سینمایی «دختر» نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه این رویداد بود.
آذر ماه سال 95، سینمای ایران با فیلم «دختر» باز هم صاحب جایزه بین المللی شد، «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی، جایزه طاووس طلایی بهترین فیلم و طاووس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم گوا در هند را دریافت کرد.
«گوا» از قدیمی‌ترین جشنواره‌های آسیا است که در جدول رنکینگ فیاپ در گروه جشنواره‌های الف قرار می گیرد. میرکریمی در سال ۲۰۰۱ نیز با فیلم «زیر نور ماه» جایزه بهترین کارگردانی این جشنواره را گرفته بود.
رضا میرکریمی با «دختر» در بلژیک موفق به کسب ۴ جایزه از جمله جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی «عشق» شد. این فیلم "جایزه بزرگ" این رویداد سینمایی را از آن خود کرد و فرهاد اصلانی نیز برای بازی در این فیلم به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره انتخاب شد، فیلم «دختر» همچنین دو جایزه «CinéFemme» و جایزه کنفدراسیون بین‌المللی سینمای هنر و تالیف را از این رویداد سینمایی در کشور بلژیک دریافت کرد تا در مجموع ۴ جایزه از این جشنواره از آن خود کرده باشد.
ضمن این که فیلم ایرانی «سکوت» ساخته مشترک علی عسگری و فرناز صمدی نیز جایزه هیئت داوران را برای بهترین فیلم کوتاه بین‌الملل کسب کردند.

نرگس آبیار هم با فیلم «نفس»، آذر ماه امسال در جشنواره «شب های سیاه تالین» موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از این جشنواره شد که در کشور استونی برگزار می شود، علاوه بر «نفس»، فیلم «دوئت» به کارگردانی نوید دانش دو جایزه بهترین فیلم اول جشنواره و همچنین جایزه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) را از جشنواره «شب های سیاه تالین» کسب کرد.
خبرنگار: رضایی
501

کد خبر: 738180

وب گردی

وب گردی