حسن اسکندری: وزارت ارشاد به خوبی از عاشیق ها حمایت می کند اما تلویزیون نه

حسن اسکندری می گوید:عاشیق ها علاوه بر آهنگ های قدیمی باید تلاش کنند تا آهنگ های جدید نیز بسازند آن وقت است که می توانند به عاشیقی کمک کنند.

طرلان اسکندری، معروف به حسن اسکندری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی در گفت و گو با ایسکانیوز درمورد تفاوت های موجود بین اجرا در داخل و خارج کشور گفت: اجرا در خارج از کشور تفاوتی برای ما ندارد، زیرا ما عاشیقی می خوانیم و داستان سرایی می کنیم. اما موضوعی که در خارج از کشور قابل توجه است مساله حضور علاقمندان و نحوه برخورد آن ها با این سبک از موسیقی است.

وی افزود: در خارج از کشور به قدری توجه به این برنامه ها زیاد است که وقتی کنسرتی برگزار می شود آنها می دانند آهنگی که خوانده می شود در مورد چه موضوعی است، در خیلی از مواقع شعر های ما ترجمه می شود. حتی به ما می گویند که شما وقتی فلان آهنگ را می خوانید ما می دانیم که در چه شرایط اقلیمی زندگی می کنید. همچنین برنامه ریزی آنها بسیار دقیق بوده و برنامه نظم بیشتری خواهد داشت. بطور مثال کنسرت ها سر وقت شروع شده، بدون آن که لحظه ای اتلاف شود در زمان تعیین شده نیز پایان می یابد.

این هنرمند در رابطه با استقبال مردم از این سبک موسیقایی گفت: در خارج از کشور استقبال از این سبک واقعا بهتر از داخل کشور است. در کشور ما کار عاشیقی و دستگاه مقام خیلی وقت است که قفل شده است. هنگامی که ما می خواهیم در تبریز یا دیگر نقاط کشور کنسرتی برگزار کنیم بلیت های کنسرت با مشقت های بسیاری فروش می رود. این امر موجب می شود تا قیمت بلیت ها به حد قابل توجهی کاهش یابد. حقیقت این است که مردم کشور ما به نسبت دیگر گروه های موسیقی به این سبک اهمیت نمی دهند. اما در تهران اسقبال بیشتری نسبت به تبریز می شود. بطور مثال وقتی ما در خارج از کشور اجرایی را برگزار می کنیم اگه ظرفیت سالن 1500 نفر باشد تمام 1500 نفر پر خواهد شد.

این نوازنده درباره حضور نسل جوان برای فعالیت در این سبک موسیقی گفت: جوانان زیادی برای یادگیری می آیند اما اگر حقیقتش را بخواهید تمامشان از سر بیکاری به یادگیری موسیقی می پردازند. مثلا در گذشته افرادی که به کار عاشیقی مشغول بودند داستان های بسیاری را می خواندند اما در حال حاضر دیگر اهمیتی به داستان سرایی داده نمی شود تا حدی که به ما می گویند داستان نخوانید، مردم علاقه ندارند و از این قبیل مسائلی که در این سبک از موسیقی مطرح است.در اصل خود مردم هستند که داستان سرایی را دوست ندارند.

وی در رابطه با ارگان هایی که می توانند حامی این نوع موسیقی باشند گفت: وزارت ارشاد به خوبی حمایت می کند اما تلوزیون اصلا برای ترویج این نوع موسیقی همکاری نمی کند. مثلا اگر اجرایی در تلوزیون نمایش داده شود ساز ها را نمایش نمی دهند یا به هر دلیلی عاشیق ها را دعوت نمی کنند.

اسکندری در پاسخ به این سوال که چگونه می توان این سبک را حمایت کرد گفت: ببینید کار عاشیقی به گونه ای شده است که می گویند عاشیق های تبریز، خب تبریز که عاشیق ندارد، عاشیق ها از ده آمده اند. در تبریز ما دو نوع موسیقی داریم یکی عاشیق و دیگری دستگاه مقام، در حاضر عده ای آمده اند و مقام را با عاشیقی تلفیق کرده اند. این ها در کنسرت هایی میگذارند که در آنها از ساز هایی مثل کیبورد، گیتار و غیره استفاده می کنند. این ها می خواهند تازگی در این سبک ایجاد کنند ولی آیا در کار عاشیقی گیتار آوردن تازگی می آورد؟ با این کار می خواستند در سبک عاشیقی تازگی بوجود بیاورند اما به نظر من این کار کمکی به سبک عاشیقی نمی کند. به نظر من اگر عاشیق ها علاوه بر آهنگ های قدیمی تلاش کنند تا آهنگ های جدید نیز بسازند می توانند به عاشیقی کمک کنند. این کار باعث می شود مردم ببینند که عاشیق ها فعال هستند و جذب این سبک بشوند.

وی در پایان در رابطه با برنامه های آینده خود اظهار کرد: ما مسابقه ای داریم که ارشاد آنرا با عنوان مسابقه عاشیقلار در تبریز برگزار می کند قرار است ما آنرا داوری کنیم. همچنین قرار است با یک نوازنده نقاره به نام طیبی که از روشندلان هم هستند هماهنگ کنیم تا کنسرتی در تهران داشته باشیم.

خبرنگار: محمد بهتری راد/منتشر کننده: سلیمی

503500

کد خبر: 738233

وب گردی

وب گردی