عضو انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران تاکید کرد: تهیه الگوی مصرف انرژی با شناخت دقیق سبک زندگی مردم

همچنان ایران در مصرف انرژی جز کشورهای پیشرو تلقی می شود. علی رغم برنامه ریزی ها و صرف هزینه های قابل توجه در بحث بهینه سازی مصرف انرژی، همچنان در این بخش موفقیت قابل توجهی به دست نیاورده ایم. پاسخ به این چرایی، گام اول در حل چالشها و معضلات موجود در این بخش است.

فرزاد کیاست، عضو انجمن بهینه سازی مصرف انرژی در واکنش به این وضعیت گفت: بی توجهی به زیرساختها، نبود برنامه منسجم و کارآمد در مورد شیوه مصرف انرژی در کنار استفاده از تکنولوژی های قدیمی و تاریخ گذشته به دلایل متعدد اقتصادی از جمله دلایل بالا بودن مصرف انرژی به ویژه در بخش ساختمانی است.
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد قدمی مثبت در این عرصه برداریم باید شناخت دقیقی از آنچه در کشور روی می دهد داشته باشیم. باید به تدریج فرهنگ مصرف را تغییر دهیم. باید درک کنیم که چرا با وجود این همه تبلیغات در راستای مصرف درست انرژی هنوز گرایش به سمت شیوه های قدیمی مصرف، بیشتر است.
به اعتقاد این فعال اقتصادی ورود افراد غیرحرفه ای در عرصه ساخت و سازها از جمله علل بالا بودن میزان مصرف و از آن جدی تر هدر رفت انرژی در کشور است. عدم آشنایی آنها با فناوری های نو و آشنا نبودن به روشهای پیشرفته در ساختمان سازی موجب می شود که کشور نتواند به سمت مصرف بهینه انرژی قدم بردارد.
کیاست از جمله دلایل بی کیفیت بودن ساختمان های شهر را حضور سازندگان غیر حرفه ای دانست و تاکید کرد: در وضعیتی که هیچ نهاد نظارتی در امر ساخت و ساز وظیفه خود را انجام نمی دهد، شاهد ایجاد بناهایی هستیم که فاقد استانداردهای لازم هستند. نکته قابل تامل اینجاست که از گذشته های بسیار دور، ایران به عنوان یکی از کشورهای برخودار از نظر معماری های ناب، شناخته می شده اما امروز از این قابلیت خبری نیست.
این عضو انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با انتقاد از نبود استراتژی مشخص و اصولی، خواستار برنامه ریزی های قابل اجرا در حوزه مصرف انرژی شد. وی در عین حال از لزوم ایجاد انگیزه لازم بین سازندگان برای اجرای قوانین موجود، سخن گفت. کیاست تصریح کرد: سالهاست که قوانین لازم برای کاهش هدررفت انرژی در ساختمان تدوین شده است اما هنوز عملیاتی نشده اند.
وی در ادامه با اشاره به پایان پذیر بودن سوختهای فسیلی و بلند شدن زنگ خطر در این مورد به مسئولان هشدار داد که امروز نباید با بی برنامگی خود را در آینده نه چندان دور جز گروه کشورهای نیازمند به انرژی برای ادامه بقا، قرار دهیم. از طرف دیگر ایران ظرفیتهای خوبی در زمینه انرژی ها نو دارد که متاسفانه از آنها غاقل است.
این کارشناس حوزه انرژی ساختمان، تاکید کرد: ساختمانهای ایران دوستدار انرژی و محیط زیست نیستند. این ساختمانها به گونه ای ساخته شده اند که سرما و گرمایی که با هزینه های گزاف تامین می شود را حفظ نمی کنند و به واسطه عایق نبودن سرما و گرما را به سرعت از دست می دهند. متاسفانه به نظر می رسد هنوز اراده جدی برای بهینه سازی مصرف انرژی وجود ندارد و هنوز عمق بحران انرژی را باور نکرده ایم. تا زمانی که نظارتها بر ساخت وساز ساختمانها اصولی نشود، نمی توانیم به دنبال اصلاح روند مصرف انرژی در کشور باشیم.
کیاست در پایان خاطرنشان کرد: هر ساختمانی با فرض اینکه حتی اصولی هم ساخته شده باشد، نیازمند نگهداری است. پس فراموش نکنیم در کنار ساخت حرفه ای و رعایت نکات لازم برای بهینه کردن مصرف انرژی، در مرحله دوم نگهداری و به روز کردن تجهیزات و سیستمهای ساختمانی اهمیت بالایی دارد.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:پورعرب

402/601

کد خبر: 738308

وب گردی

وب گردی