رئیس سازمان زندان ها: 43 درصد پرونده های زندانیان مربوط به مواد مخدر است

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: 43 درصد پرونده های زندانیان در کشور مربوط به مواد مخدر است و حدود 100 هزار نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر زندانی هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،اصغر جهانگیر روز شنبه در مراسم معارفه مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی در بیرجند، افزود: این عدد در خراسان جنوبی به 73 درصد می رسد.
وی ادامه داد: این رقم 30 درصد از میانگین کشوری بیشتر است، اولین جایگاه به نسبت تعداد جمعیت زندانی در ایران از منظر مواد مخدر مربوط به خراسان جنوبی است.
وی گفت: پدیده هایی مانند قاچاق مواد مخدر، ارز و کالا، دلالی، کلاهبرداری شبکه ای در داخل، تحریم اقتصادی بیگانگان، واردات بی رویه کالاهای بدون کیفیت و ... برای اقتصاد کشورهای مشکلات مختلف ایجاد کرده است.
جهانگیر یادآور شد: پنج سال گذشته با تلاش هایی که دستگاه های انتظامی، نظامی و همکاران قضایی انجام دادند، با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، تعداد زندانیان مواد مخدر رو به رو کاهش است.
وی تصریح کرد: همچنین در خراسان جنوبی در پنج سال اخیر جمعیت زندانیان مواد مخدر 24 درصد کاهش یافته است.
رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی تاکید کرد: نبود توسعه متوازن بخش های مختلف از جمله مشکلات است، بین شهرها و روستاها،صنعت و کشاورزی، مرکز و حاشیه های شهر توازن برقرار نیست و این باعث شده استان های مختلف از نظر توسعه ای در یک ردیف قرار نگیرد.
وی تصریح کرد: در سال های 85،75،65 و90 رتبه بندی شاخص توسعه استان ها انجام شد، در سال 65،رتبه توسعه خراسان جنوبی در بین 31 استان جایگاه هفدهم بود،در سال 75،این رتبه نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه به عدد 19 رسید.
وی تاکید کرد: در سال 85،رتبه توسعه استان از 19 به جایگاه هجدهم برگشت و اندکی بهبود یافت.
وی در ادامه بیان کرد: در سال 90 که آخرین رتبه بندی توسعه استان ها بود، متاسفانه شاهد نزول توسعه یافتگی استان هستیم و این رتبه به ردیف 22 نزول کرد.
وی افزود: نبود توسعه و توازن در برخورداری از موهبت هایی که در نظام وجود دارد زمینه عقب ماندگی، جرم و مشکلات متعدد برای جامعه فراهم می کند و در استان هایی که برخورداری کمتری دارند این مشکل تشدید می شود.
جهانگیر گفت: هنوز بخش هایی از کشور دست نخورده از نظر بهره برداری باقی مانده است ، امروز مناطق بیابانی کشور از نظر توجه و بهره بردای همچنان بکر است.
وی یادآور شد: ساحل دریای عمان هنوز دست نخورده است، معادن هنوز بیش از 300 متر در عمق بهره برداری نشده است، این در حالی است که در کشورهای دیگر تا عمق پنج هزار متر از معدن بهره برداری صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: برای پیشرفت و توسعه متوازن بخش های مختلف کشور باید تلاش کرد تا با رسیدن به توسعه شرایط کاهش آسیب های اجتماعی فراهم شود.
وی تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار سال 1390،خراسان جنوبی دو برابر میانگین کشوری مددجوی کمیته امداد دارد و این نشان دهنده سطح فقر در استان است.
جهانگیر در ادامه گفت: یک چهارم جمعیت زندانیان کشور را افراد متهم تشکیل می دهد، کسانی که هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است.
این مسئول افزود: در دستگاه قضایی موظف هستیم به سرعت به پرونده افراد متهم رسیدگی کنیم تا با اطاله دادرسی روبه رو نشوند و افرادی که ممکن است بیگناه باشند بی دلیل در زندان نمانند.
وی گفت: تا زمانی که تلاش برای برخورد با رهبران شبکه ها و باندهای بزرگ مواد مخدر به طور اساسی در دستور کار قرار نگیرد،برخورد با خرده فروشان و کسانی که خودشان اغفال شده این عرصه هستند ارزشی ندارد.
وی یادآور شد: از جمعیت100 هزار نفری که در ارتباط با مواد مخدر در زندان هستند، هفت هزار نفر با داشتن کمتر از یک گرم مواد مخدر زندانی هستند.
وی تصریح کرد: باید سیاست های قضایی و تقنینی به سمتی برود که بتوانیم مقابله جدی با سرشبکه ها و باندهای اصلی مواد مخدر کنیم.
رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: در سال 1395 در سازمان زندانها بیش از 10 مدیر که سنوات خدمتی آنها از 30 سال گذشته بود به افتخار بازنشتگی نایل شدند.
وی گفت: همه کسانی که در این سازمان و در عرصه اصلاح، سازندگی و تربیت خدمت می کنند و با نیت خیر و اخلاص کار خود را انجام می دهند قطعا در همین دنیا اثر کار خیر خود را خواهند دید و عاقبت بخیری را مشاهده می کنند.
وی یادآور شد: کمک به آسیب دیدگان جامعه و کسانی که در مرحله ای از زندگی دچار اشتباه شدند و تلاش برای بازگرداندن آنها به جامعه از زمره کارهای انبیای الهی است.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم زمینه آزادی فردی را حتی یک ساعت زودتر فراهم کنیم اجر آن را قطعا خواهیم دید.
وی اضافه کرد: همانطور که نسبت به خانواده خود دغدغه مند هستیم باید نسبت به خانواده های زندانیان هم احساس مسئولیت کنیم تا خداوند به ما نظر رحمت داشته باشد.
در این مراسم علی هاشمی به عنوان مدیرکل جدید اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی معرفی و از زحمات محمدعلی اربابی مدیرکل قبلی تجلیل شد.


دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 738334

وب گردی

وب گردی