برگزاری برنامه‌های هفته نیکوکاری در یزد با محوریت مجموعه امیرچخماق

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان یزد از برگزاری ویژه برنامه‌های هفته احسان و نیکوکاری امسال با محوریت مجموعه امیرچخماق خبر داد و اعلام کرد: امسال بازارچه خیریه محصولات مددجویان تحت حمایت نیز برپا خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محسن علیزاده امروز به مناسبت چهاردهم اسفندماه سالروز تشکیل کمیته امداد به فرمان تاریخی امام راحل(ره) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسالت اصلی کمیته امداد، ترویج، تبلیغ و توسعه ارزش‌های دینی و اسلامی از جمله احسان و نیکوکاری است که امسال با تغییر رویه نسبت به سال‌های قبل برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال این برنامه با محوریت مجموعه تاریخی امیرچخماق در شهر یزد برگزار می‌شود به نحوی که با توجه به نام‌گذاری سال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، بازارچه خیریه‌ای در 9 غرفه برای عرضه محصولات مددجویان تحت حمایت و ترویج فرهنگ کار و تلاش در این مکان دایر خواهد شد.

به گفته علیزاده، این نمایشگاه در کنار سایر فعالیت‌های مرتبط با احسان و نیکوکاری از جمله جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ثبت‌نام از حامیان ایتام و غیره برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: جشن نیکوکاری امسال به طور همزمان در سراسر کشور طی سه روز 18، 19 و 20 اسفندماه برگزار می‌شود که روز نخست آن چهارشنبه در سطح یک‌هزار و 500 مدرسه استان برگزار می‌شود که مراسم نمادیت این روز با حضور مسئولان در مدرسه راهنمایی پسرانه افشار خواهد بود.

وی افزود: این برنامه روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه در پایگاه‌های اصلی در سطح شهر به صورت محدود و روز جمعه در میعادگاه‌های نماز جمعه برگزار و طی آن هدایای مردمی جمع‌آوری خواهد شد .

مدیر کل کمیته امداد استان به همکاری خیرین و دستگاه‌های اجرایی در خصوص این برنامه اشاره و گفت: خوشبختانه به ابتکار اتاق اصناف طرحی با عنوان «هر مغازه، یک هدیه» در استان اجرایی شده که امسال در کشور اجرایی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد بخش‌های مختلف این نهاد انقلابی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه اشتغال و خودکفایی 11 ماهه سال جاری یک‌هزار و 138 مورد فرصت شغلی با اعتبار 19 میلیارد تومان برای مددجویان فراهم شده که با توجه به آمار یک‌هزار و 747 مورد سال گذشته، تاکنون 66 درصد برنامه امسال محقق شده است.

وی در ادامه از ساخت 101 واحد و تعمیر 730 واحد مسکن مددجویی با صرف هزینه‌ای معادل 2.8 میلیاد تومان در یازده ماهه امسال در حوزه عمران و مسکن کمیته امداد استان خبر داد و عنوان کرد: در سال جاری 90 درصد برنامه‌های این حوزه محقق شده است.

به گفته علیزاده، در سال گذشته 216 مورد ساخت و 677 ورد تعمیر مسکن مددجویان با اعتبار 3.7 میلیارد تومان اتفاق افتاده است.

وی یکی دیگر از اقدامات کمیته امداد در راستای سیاست ترویج مشارکت‌های مردمی را موضوع زکات ذکر کرد و گفت: در سال گذشته 10 میلیارد تومان جمع‌اوری زکات در ساتان پیش‌بینی شده بود که امسال به زغم همین انتظار در یازده ماهه نخست امسال 9 میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به وجود 191 هزار و 300 صندوق صدقات در استان یزد، اظهار کرد: متاسفانه برخی بر این تصور اشتباه هستند که تمام هزینه‌های کمیته امداد از محل صدقات است در حالی بخش عمده‌ای از بودجه کمیته امداد یعنی 80 تا 85 درصد آن از ناحیه دولت تامین می‌شود و بخش اندکی از محل مشارکت‌های مردمی است که نحوه هزینه‌کرد آنها نیز کاملا شفاف است.

عیلزاده با بیان این که مجتمع‌های اقتصادی کمیته امداد و دفتر مقام معظم رهبری نیز بخشی از اعتبارت کمیته امداد را تامین می‌کنند، متذکر شد: از طرفی علاوه بر نظارت‌ها و بازرسی‌های معمول که از تمام دستگاه‌ها انجام می‌شود، در مورد کمیته امداد، دو نظارت دیگر نیز با شدت در مورد مسائل مالی صورت می‌گیرد که از سوی بازرسان مفید راهبر از سوی دفتر مقام معظم رهبری و نظارت و بازرسی کمیته امداد مرکز و استان‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به متوسط 500 میلیون تومان درآمد صندوق‌های صدقات استان، تاکید کرد: نه شرعاً و نه اخلاقاً، کمیته امداد خود را مجاز به استفاده از این بخش از درآمدها در سایر حوزه‌ها نمی‌داند.

مدیر کل کمیته امداد استان به موضوع حمایت از مددجویان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 22 هزار و 816 خانوار شامل 41 هزار و 344 نفر تحت پوشش خدمات کمیته امداد استان هستند.

به گفته‌ی عیلزاده، براساس برنامه ابلاغی مرکز هر ساله باید 10 درصد از خانوارهای تحت پوشش از چرخه حمایت خارج شوند که خوشبختانه این رقم با پالایش مددجویی 400 خانوار به دلیل خودکفایی بیش از برنامه کشوری و معادل 10.1 درصد برای استان بوده است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 738352

وب گردی

وب گردی