رحمانی فضلی: باید شرایطی مهیا کنیم که مردم با اطمینان قلبی در انتخابات شرکت کنند

وزیر کشور با بیان اینکه نحوه و چگونگی برگزاری انتخابات به عهده دولت است و اجرای آن بر عهده وزارت کشور می باشد گفت: ما وظیفه داریم این کار را انجام دهیم علاوه بر اینکه تکلیف الهی وظیفه ما است که شرایطی را مهیا کنیم تا مردم با اطمینان قلبی در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم افتتاحیه ستاد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا گفت: تکلیف انتخابات زمانی مشخص می شود که به اهمیت موضوع کاملا واقف باشیم و مردم بتوانند در سرنوشت خود سهیم باشند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات تکلیفی شرعی و الهی است گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی این برکت را برای مردم در پی داشته است که در سرنوشت خودشان تعیین کننده باشند و البته نحوه و چگونگی این کار بوسیله قانون مشخص شده است و اجرای آن برعهده وزارت کشور گذارده شده است.
رحمانی فضلی ادامه داد: وزارت کشور به عنوان مجری یک امر بزرگ الهی که تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است وظیفه دارد تا انتخابات را بدرستی انجام دهد.
وزیر کشور با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم تا امانتدار خوبی باشیم، تصریح کرد: باید بی طرفانه انتخابات را برگزار کنیم و شرایط را مهیا کنیم تا مردم در این امر خطیر با سهولت و راحتی و اطمینان قلب در این اتنخابات شرکت کنند.
رحمانی فضلی با اشاره به بحث هماهنگی در امر انتخابات افزود: این امر بزرگ ابعاد مختلفی دارد بحث اجرا، نظارت، امنیت، تبلیغات، پشیتیانی که همه اینها وقتی می توانند موثر باشند که در یک راستای یک هم افزایی و همکاری جدی و قلبی و اعتقادی باشد.
وی افزود: الحمدالله انتخابات خبرگان و مجلس را با رویکرد همکاری و با انگیزه بالا بخوبی توانستیم انجام بدهیم و طلیعه این انتخابات هم مبین تکرار این شرایط در انتخابات پیش رواست.
وزیر کشور با بیان در انتخابات پیش رو باید،‌ سه قانون را با سه نوع فرایند در کشور اجرا کنیم، افزود: در چنین بستر حقوقی باید این انتخابات را پیش ببریم که این امر مستلزم همکاری و همدلی است در غیر این صورت یقینا درمسیر دچار اشکال می شویم.
وی گفت: الحمدلله هم اکنون میان مجلس با وزارت کشور و دستگاههای امنیتی و تبلیغی هماهنگی خوبی وجود داد و امید است این روش ادامه پیدا کند.
وزیر کشور همچنین در ادامه سخنانش به رعایت اخلاق و شئونات، حفظ آبرو و احترام همه کسانی که در معرض این انتخابات خود را قرار می دهند تاکید کرد و گفت: ما چون مقدمه کار را ثواب و خیر و تکلیف می دانیم در همه مراحل باید به این مقدمه پایبند باشیم و رعایت حرمت همه افرادی که در این وادی گام برمی دارند تکلیف همه کسانی که در عرصه انتخابات و تبلیغات،‌ روند انتخابات را پیگیری می کنند.
رحمانی فضلی تصریح کرد: باید تلاش کنیم با تبلیغات مناسب، بستر خوب و شرایط مهیا باشد و به گونه ای عمل کنیم که ارزشها و نیکی و خوبی ها و قوت ها تقویت شوند و اجازه ندهیم فضای جولان و خودنمایی ظهور یابد و خدای ناکرده موجب شود در فضای رقابتی ستیزه جویانه و غیراخلاقی،‌ کدورت اختلاف و دلگیری ایجاد شود که نتیجه همه اینها عدم همکاری درادامه مسیر خواهد بود.
وزیرکشور همچنین انتخابات را طلیعه خواند و گفت: ما انتخابات را برگزار می کنیم تا مسئولیت اجرا را در سطح ملی برعهده ریاست جمهوری و در سطح محلی در اختیار شوراها قرار بدهیم اگر مقدمات این کار موجب اختلاف و کدورت بشود در مسیرآتی،‌ همکاری نخواهد بود یعنی موضوع دچار انحراف از هدف اصلی خواهد شد.
رحمانی فضلی از همه کسانی که در حوزه تبلیغات فعال هستند خواست تا این بستر را مهیا کنند تا رقابت انتخابات طوری نشود که رویکردهای ناشایست اخلاقی و ادعاهای بدون سند در فضای رسانه ای انتخابات مطرح شود.
وی با بیان اینکه چند روزی است که برخی مطالب مطرح شده در نشست ها و اظهار نظربرخی از کسانی که خودشان را در این بستر مهیا کرده اند موجب نگرانی از عدم رعایت معیارهای اخلاقی و بلکه موازین قانونی شده است؛ گفت: وزارت کشور حتما وظیفه خودش را انجام خواهد داد و کسانی که خود را نامزد کرده اند و طرفداران آنها باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.
وی ادامه داد: کسانی که نامزد نهائی می شوند مورد تایید شورای نگهبان هستند و از درجه قابل قبول اخلاقی برخوردارند اما کسانی که به عنوان طرفدار و یا حامی آنان فعالیت می کنند رعایت قانون را در بحث تبلیغات انتخابات تقویت کنند تا ان شالله مشکلی ایجاد نشود.
وزیر کشور با اشاره به مساله امنیت انتخابات هم گفت: این بحث مهمی است و یکی از افتخارات کشور ما این بوده که انتخابات را همیشه در شرایط امن و مناسب برگزار کرده ایم.
وی گفت: نگاهها و برنامه هایی بودند که در صدد ایجاد اشکال و ایراد و ایجاد شرایط ناامنی در انتخابات بوده اند اما الحمدلله تا الان انتخابات توام با امنیت بوده و امنیتی که برای انتخابات لازم داشتیم رعایت شده است.
رحمانی فضلی با اشاره به مبحث مشارکت در انتخابات هم گفت: ما در وزارت کشور می توانیم بستر ساز باشیم و فضایی آماده کنیم که همه احساس کنند حق الناس رعایت می شود و شرایط رعایت اخلاق و حفظ آبرو برای همه مهیا است. باید شرایط به گونه ای باشد که هر کسی که با رعایت موازین قانونی در انتخابات شرکت می کند،‌خودش را عرضه کند و به صحنه انتخابات بیاید و مردم آزادانه انتخاب را انجام دهند.
وی تاکیدکرد: فضای که مردم آزادانه انتخابات را انجام می دهند فضایی است که همه باید بدنبال آن باشیم و تقویت کنیم و در این مسیر،‌ همه مردم برای تعیین سرنوشت خودشان پای کار بیایند.
وزیرکشور گفت: از امروز همکارانم در وزارت کشور در ستاد استقرار پیدا می کنند و موضوع انتخابات را بطور متمرکز پیگیری می کنیم و در فضای جامعه نیز همه رفتارهای انتخاباتی باید مطابق قوانین باشند و این روند کاملا کنترل خواهد شد.
وی افزود: اگر افرادی و کسانی بخواهند از چارچوب قانون عدول کننند اقدامات قانونی در مورد آنها انجام خواهد گرفت.
وی با اشاره به فعالیت و تشکیل افراد، گروهها، تشکل ها و جبهه ها نیز تاکید کرد: قانون وضعیت را برای همه افراد مشخص کرده است. بنابراین از همه افراد،‌ احزاب و جریان هائی که در ایام انتخابات که بهار فعالیت احزاب هست به عرصه انتخابات می آیند و تحت عناوین مختلف فعالیت سیاسی خود را دنبال می کنند خواهش می کنم قانون را از ابتدای کار خود رعایت کنند. قانون مسیر و روش هر گونه تحرک سیاسی را در قالب شکل ها،‌ احزاب و جبهه ها روشن کرده است و همه باید به روندهای قانونی احترام بگذارند، درغیر اینصورت به آنها تذکر داده خواهد شد و جلوی فعالیت های آنها گرفته خواهد شد.
وزیرکشور ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه نیروها و همه ظرفیت های موجود در عرصه انتخابات، کاری ماندگار در انتخابات انجام شود که موجب مباهات مردم و رهبری باشد و گام بلندی در جهت تحقق تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان باشد.

خبرنگار : راضیه فراهانی/ تایید کننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 738398

وب گردی

وب گردی