بیش از 125 هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند/ افزایش 4 درصدی ایجاد زمینه اشتغال در شهر تهران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی حدود 125 هزار کودک بازمانده از تحصیل خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جشنواره تقدیر از کارآفرینان، نیکوکار آفرین اظهار داشت: می‌خواهم در پاسخ به اظهار نظر برخی چند دلیل و شواهد علمی نشان دهم که ما شعبده بازی نکردیم، وقتی می‌گوییم ۷۰۰ میلیارد دلار رفت و شغلی اضافه نشد و کسری رشد داشتیم، این شعبده بازی نیست.

وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی افزود: من نمی‌گویم خیلی وضع مردم را آباد کرده ایم و نیاز داریم که بسیار کار کنیم و بر واقعیات واقف هستیم. اصلا تفسیر ما این است که آمده ایم محرومان را به طور عقلانی به جایی برسانیم. این که در حال حاضر یک نفر سر کار برود و حدود ۸۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حداقل دستمزد در پایین‌ترین حدود دریافت کند با شرایطی که چند تا ۴۰ هزار تومان در جیب افراد بگذارید، بسیار متفاوت است.

ربیعی گفت: در دولت گذشته ۶۷ درصد بازنشسته‌ها حقوقشان از تورم پایین افتاد. این در حالی است که در سال اول دولت یازدهم ما ۲۵ درصد به حقوق‌ها اضافه کردیم که عملا ۳۱ درصد شد و سال بعد ۱۷ درصد رشد را داشتیم که عملا ۷ / ۲۰ درصد شد. سال بعد ۱۴ درصد اضافه کردیم که عملا به ۶ / ۱۵ درصد رشد با نرخ تورمی که داشتیم رسید.

وی تاکید کرد: ما در تامین اجتماعی در سال ۸۴، ۴ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم که این رقم در پایان سال ۹۲، ۶۰ هزار میلیارد تومان شد و الان هم نمی‌شود آن را کنترل کرد.چرا که به اندازه نرخ اوراق مشارکت سود روی آن می‌آید و نمی‌شود آن را جمع و جور کرد.

وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی خطاب به کارآفرینان نیکوکار گفت: من بدون تردید معقتد هستم که عقلانیت و سخت کوشی و مدارا معطوف به ارزش‌های اسلامی و قدرت داخلی و زیرسایه رهبری باید تدوام داشته باشد و ما می‌توانیم کشور را به جایی برسانیم که در ۵ تا ۱۰ سال آینده در نقطه خوبی بایستیم.

ربیعی اضافه کرد: به هرحال امروز ۲۹ هزار و ۴۰۱ واحد تولیدی و خدماتی بررسی شدند و ما فکر می‌کنیم که به اقتصاد مقاومتی عمل کرده ایم. بنده معتقدم که با نگاه دانش بنیان به اقتصاد مقاومتی یعنی جلوگیری از خام فروشی و ماهرشدن نیرو‌ها دست پیدا کرده ایم. اگر به بحث مردمی بودن و عدالت محوری نگاه کنیم فکر می‌کنم که این‌ها اصولی هستند که اگر از آن‌ها غفلت کنیم دیر یا زود آسیب می‌بینیم. این‌ها فقط یک وظیفه اخلاقی نیست که ما بگوییم می‌خواهیم عدالت را اجرا کنیم بلکه یک بحث غیرقابل انکار و لازمه هرگونه برنامه‌ای است که ما داریم دنبال می‌کنیم. فکر می کنم ایجاد شغل و توانمندسازی و جلوگیری از افتادن افراد در ورطه بی دانشی کار مهمی است.

وی بزرگ‌ترین کار خیر را ایجاد شغل دانست و گفت: خداوند متعال از این که بنده اش با کرامت و از دست رنج خود زندگی کند خوشحال می‌شود. این عمل موجب رضایت خداوند است و حتی یک نفر در این دنیا سرکار برود و با مزدی که از دست رنج خود به دست می‌آورد موجب اجر الهی است و زمانی که افراد از تحصیل باز می‌مانند زندگی سختی خواهند داشت و دچار این سیکل می‌شوند که کودک به مدرسه نمی‌رود و توانمند نمی‌شود. وقتی افراد توانمند نیستند نمی‌توانند شغلی به دست بیاورند، وقتی شغل به دست نمی‌آورند دچار آسیب می‌شود و این چرخه ایست که جوامع را تهدید می‌کند.

ربیعی گفت: پس از تشکیل پایگاه اطلاعات ایرانیان لیست کودکانی را که به مدرسه می‌رفتند با لیست ثبت احوال تطبیق دادیم و حدود ۱۲۵ هزار کودکی را که به مدرسه نمی‌رفتند با کمک سازمان هدفمندی یارانه‌ها و شرکت مخابرات شناسایی کردیم و با آن‌ها تماس گرفتیم.

ربیعی افزود: در آذربایجان غربی ۵ هزار و ۲۸۱ کودک و در سیستان و بلوچستان متاسفانه بیش از ۲۵ هزار کودک داشتیم که به مدرسه نمی‌رفتند.

وی بیان کرد: با یک حساب سرانگشتی متوجه شدیم که در سال گذشته در ۵ ماه توانسته بودیم ۳ درصد افزایش شغل داشته باشیم و فقط شهر تهران ۳ درصد افزایش شغل داشته و اکنون این رقم به ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش ۱۰۰ هزار عددی دفترچه اولی هم نوید خوشی برای اشتغال است و من فکر می کنم که مدیران لایق و شایسته ما با تلاش و مدیریت جهادی خود می‌توانند جهاد بیشتری ایجاد کنند.

وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی، هر ایرانی یک مهارت و هرخانه یک شغل را استراتژی و چشم انداز مهم دولت بیان کرد و گفت: این مهم به دستان کارآفرین و کوشا محقق خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 738438

وب گردی

وب گردی