حفاظت از سرمایه های مادی و معنوی جامعه مهم ترین هدف پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی با اشاره به نقش این نهاد در مقابله و پیشگیری از تهدیدات و مخاطرات در سطح جامعه گفت: حفاظت از سرمایه های مادی و معنوی در برابر حوادث و تهدیدهای داخلی و خارجی مهم ترین هدف پدافند غیرعامل است.

به گزارش ایسکانیوز، احمد جهانسری در آیین افتتاحیه "کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در قلمرو فضای سایبری" در دانشگاه ازاد اسلامی واحد مراغه افزود: باتوجه به گسترش فناوری های ارتباطی در فضای مجازی، پدافند غیرعامل در ابعاد حاکمیتی و مردمی در زمینه ایجاد آگاهی در شناخت تهدیدها در این زمینه تلاش می کند.

وی ادامه داد: توسعه فناوری های ارتباطی به عنوان تحولی بزرگ در زندگی بشری موجب ایجاد فرصت ها و تهدیدهای بسیاری در جوامع مختلف شده و تمامی آحاد جامعه باید این فضای به وجود آمده را کنترل و مدیریت کنند و نباید خود گرفتار و زیر سلطه شبکه ها و فضاهای سایبری بیگانه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: با توجه به ماهیت ناشناخته فعالان در فضاهای مجازی و سایبری و نیز از بین رفتن مرزهای جغرافیایی در این فضاها، شناخت آحاد جامعه حتی مدیران و خانواده ها با تهدیدها و آسیب های موجود در آن ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل در آذربایجان شرقی گفت: با برگزاری فراخوان برای شرکت های ساختمانی بزرگ در این استان، هم اکنون 12 شرکت فعال در این بخش دارای درجه بندی پدافند غیرعامل شده اند.

وی افزود: ساماندهی شرکت های ارائه دهنده سرویس های مجازی و سایبری در استان از جمله اقدامات شاخص انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل برای پیشگیری از تهدیدها و آسیب های ناشی از فضای مجازی در این منطقه است.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در قلمرو فضای سایبری در دانشگاه ازاد اسلامی واحد مراغه اضافه کرد: برگزاری این همایش ها نقش مهمی در شناخت آحاد مردم و مسئولان از تهدیدهای موجود در فضای مجازی و قوانین حقوقی در این زمینه دارند.

معاون حقوقی قرارگاه سایبری کشور نیز در این کنفرانس گفت: با وجود نقش تسهیل کننده فضای مجازی در ارتباطات و فناوری های نوین و ارتباطی، برخی تهدیدها و اسیب های موجود در این حوزه قابل توجه و مهم است.

عطا الله مقدمی افزود: آگاه سازی مباحث حقوقی و شناخت آسیب های اجتماعی و فرهنگی موجود در فضای مجازی در عصر کنونی غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: شناخت راه های نفوذ، آسیب ها و راه های استفاده مناسب از فرصت های به وجود آمده در فضای مجازی نیازمند کار فرهنگی و علمی به ویژه در دانشگاه ها بوده که این امر با برگزاری کنفرانس ها، همایش و نشست های علمی و تخصصی تسهیل می شود.

وی اضافه کرد: برای بهره گیری از فرصت های موجود در فضای مجازی باید با اشنایی کامل با مقررات و قوانین داخلی و بین المللی و نیز راه های مقابله با اقدامات مجرمانه برای حضور در این فضاها گام برداشته شود.

وی گفت: در کشورمان با دارا بودن منابع غنی اسلامی از جمله فقه و آموزه های اسلامی و نیز سرمایه های عظیم انسانی و نخبگان دانشگاهی در راستای پیشگیری و رفع آسیب ها و مخاطرات حقوقی، فرهنگی و اجتماعی در فضای سایبر می تواند حرکت های بسیار موثری برداشته شود.

فرماندار مراغه در این آیین با اشاره به لزوم توجه به آسیب های موجود در فضای مجازی گفت: بهره گیری از تدابیر اتخاذ شده در قالب پدافند غیرعامل در این زمینه که مورد تاکید رهبر انقلاب و رئیس جمهور نیز بوده؛ موجب کاهش مخاطرات و مقابله موثرتر با تهدیدات داخل و خارجی دشمنان خواهد شد.

ظفر محمدی افزود: اقدام دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در خصوص برگزاری چنین همایش هایی قابل تقدیر بوده و بهره گیری از چنین تدابیری موجب به حداقل رسیدن خسارت و آسیب های ناشی از تهدیدها و اسیب ها شده و این امر مستلزم وجود آمادگی های لازم و نیز ارتقای سطح آگاهی های اجتماعی آحاد جامعه است.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از آسیب های حاصل از تهدیدها در فضای مجازی برنامه ریزی های مناسبی برای آگاه سازی با استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه ها و نخبگان جامعه انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز در این کنفرانس با اشاره به نقش پدافند غیرعامل بر برون رفت از بحران ها و تهدیدها گفت: با بهره گیری از شیوه های خلاقانه و ابداعی می توان تهدیدها را کاهش و از فرصت ها به نحو مناسبی بهره گرفت.

محمدرضا ولیلو افزود: برای موفقیت در فعالیت ها و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی باید با عزم ملی و باور عمومی مردم و مسئولان و نیز با پشتوانه علمی و فرهنگی دانشگاه ها در این مسیر حرکت کرد.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل به عنوان یکی از مضوعات روز و مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و غفلت از این امرموجب به وجود آمدن خطرات به مراتب مهلک تری از تهدیدهای فیزیکی می شود.

در این همایش، پیام دکترحمید میرزاده رئیس دانشگاه ازاد اسلامی و پیام دکتراسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی به این کنفرانس ملی قرائت شد.

کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در قلمرو فضای سایبری به مدت یک روز با حضور اساتید دانشگاه های کشور و اندیشمندان فعال در حوزه سایبری و پدافند غیرعامل در دانشگاه ازاد اسلامی واحد مراغه برگزار می شود.

دانشگاه آزاد اسلامی مراغه با 11 رشته دکتری، 47 رشته کارشناسی ارشد، 47 رشته کارشناسی و پنج هزار دانشجو از مهمترین مراکز آموزش عالی این شهرستان است.

شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

پیام دکتر حمید میرزاده ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی به کنفرانس ملی پدافند غیر عامل در فضای سایبر « دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه »

بسمه تعالی

درود به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با سلام به محضر امام عصر و مقام معظم رهبری .

پدافند غیر عامل به ویژه در حوزه سایبر از موضوعاتی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و از طرفی مورد علاقه بسیاری از حوزه های علمی از جمله حقوق و فناوری اطلاعات است . در جهان و عصر امروز فضای مجازی از یک سو به عنوان جهش در عرصه ارتباطات جمعی بوده و از سوی دیگر فضایی پر مخاطره تلقی می شود ، و این فضا زمینه را بیش از پیش برای دشمنان آماده و مهیا کرده است . برخلاف فضای سنتی ، جنگ افزارها در محیط های مجازی ، بدون انفجار و کشتار مستقیم انسانها ، جوامع هدف را نشانه گرفته و آثار مخربی بر عرصه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصاد ی از خود بر جای می گذارد . لذا ضمن استفاده بهینه از این فرصت ، مقابله و مبارزه متناسب با مخاطرات این فضا از جمله اولویت های نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد .

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه که در راستای منویات مقام معظم رهبری این امر مهم را بعنوان یکی از موضوعات روز و کاربردی در اولویت برنامه های پژوهشی خود قرارداده ، قابل تحسین است . بر گزاری این کنفرانس و حمایت قابل تقدیر دست اندرکاران ، وزارت خانه ها، نهاد ها و سازمانها ، این معنا را نوید می دهد که با بسیج علمی ، توانائیهای کشور و تبلور این ظرفیت ها در پدافند سایبری کشور ، مسیری پر شتاب به خود گرفته وبه حد اکثر توان دفاعی خود خواهد رسید .

از خداوند متعال برای شما همکاران زحمت کش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه ، که با تلاش و خود باوری در توسعه پدافند سایبر ، نقش ارزنده و تاریخی خواهید داشت ، دوام توفیق و عزت مستدام مسئلت دارم .

دکتر حمید میرزاده - رییس دانشگاه آزاد اسلامی - 15 اسفند 1395

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 738691

وب گردی

وب گردی