بهره گیری از مضامین پرمحتوا ، عارفانه و اثرگذار در آیین های مذهبی/ استفاده از ظرفیت تشکل های دانشجویی و هیات های مذهبی برای رونق مساجد دانشگاه و جذب کمک های خیرین

دکتر میرزاده در افتتاحیه نشست هیات های مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور بر بهره گیری از مضامین پرمحتوا ، عارفانه و اثرگذار در آیین های مذهبی تاکید کرد و گفت: سروده های کم مایه باعث شده تا سلیقه عمده جامعه در این حوزه به فرودست کشیده شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این نشست که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، پس از استماع درخواست های اعضای هیات های مذهبی با تاکید بر برگزاری آیین های فاخر عاشورایی و مذهبی توسط این هیات ها، گفت: اهمیت هیات های مذهبی به این دلیل است که آنها می توانند عطر یاد ائمه اطهار و شهدای انقلاب را در محیط دانشگاه زنده نگه داشته و در پاکسازی و سالم سازی محیط دانشگاه ها نقش موثری داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید موضوعات و مصادیق مطرح شده در هیات های مذهبی با تفکر و سلیقه ای انتخاب شوند که بر جاذبه چنین مراسمی افزوده شود، گفت: تشکل ها گروهایی از دانشجویان مستعد، پیگیر و فعال هستند که می توانند به عنوان نیروی پیشران یک فرایند سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در دانشگاه ها فعالیت کرده و پیام خود را به دیگر دانشجویان برسانند.

دکتر میرزاده با اشاره به توسعه برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه یکی از اولین شوراهایی بود که اقدام به تشکیل آن شد، این شورا تا کنون مصوبات مناسبی در زمینه توسعه و حمایت از هیات های مذهبی همانند تشکل ها داشته و آیین نامه های آن نیز ابلاغ شده است که بسیاری از این برنامه ها تا کنون به مرحله اجرا رسیده اند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به نقد مراسم های آیینی و مذهبی در جامعه و دانشگاه ها پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه در حوزه آیینی و بحث مشارکت های مذهبی کمتر از اشعار پرمایه آیینی استفاده می شود.

وی با اشاره به مضامین بلند و پورجوهر اشعار محتشم کاشانی گفت: مضمون و متن اشعار محتشم کاشانی از یک سو و اتکا به زبان شیرین و معنی آفرین فارسی و اعتقادات شخصی شاعر به ائمه اطهار و مخصوصا سیدالشهداء از سوی دیگر باعث شده تا سروده های ایشان در جان و قلب مردم نفوذ کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: محتشم با هنر خود چنان تعزیت امام حسین(ع) را بیان کرده که مخاطب حس می کند در یک محیط واقعی قرار دارد. مداحان ما نیز باید سعی کنند بیشتر از این مجموعه و اشعار او بهره مند شوند.

دکتر میرزاده در ادامه تاکید کرد: جامعه علمی و مذهبی برای جاذبه بیشتر در آیین های مذهبی باید به مضامین عالی، عارفانه و اثر گذار در این حوزه بیشتر روی بیاورند.

استفاده از محتوای کتاب "وداع"عمان سامانی در آیین های عاشورایی

وی همچنین به اعضای هیات های مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد داد تا از محتوای کتاب عمان سامانی با عنوان وداع که دارای آیین های عاشورایی و عارفانه است در مراسم های خود بیشتر استفاده کنند.

دکتر میرزاده در ادامه در خصوص درخواست هیات های مذهبی برای ایجاد اداره هیات های مذهبی در ساختار اداره تشکل های سیاسی اجتماعی، گفت: با وجود اینکه مخالف توسعه تشکیلات دانشگاه هستیم اما این موضوع برای سال آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مساجد دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار هیات های مذهبی قرار گیرد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن استقبال از پیشنهاد هیات های مذهبی درخصوص واگذاری اداره مساجد به آنها گفت: برای رونق بیشتر مساجد و دمیدن روح تازه در آنها با این پیشنهاد موافقت می شود، البته تشکل های دانشجویی، کانون های قرآن و عترت و هیات های مذهبی در این زمینه بهتر است با یکدیگر مشارکت و همکاری داشته باشند.

دکتر میرزاده همچنین خواستار استفاده از ظرفیت تشکل های دانشجویی و هیات های مذهبی در جذب خیرین و استفاده از کمک آنان برای توسعه امکانات آموزشی و خوابگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی شد.

وی افزود: فعالیت هیات های مذهبی نباید تنها باید به برگزاری مراسم های عزاداری خلاصه شود، از آنجایی که نشاط در دانشگاه ها برای ما بسیار مهم است، هیات های مذهبی در قالب چارچوب ها در برگزاری جشن های ملی و مذهبی نیز مشارکت داشته باشند.

شناخت مکتب اهل بیت یکی از دغدغه‌های آیت‌الله هاشمی بود/ هیات‌های مذهبی قله فعالیت‌های دینی در دانشگاه آزاد اسلامی هستند

حجت الاسلام و المسلمین نمازی مدیرکل تشکل های دانشجویی نیز در این جلسه نیز با بیان اینکه شناخت مکتب اهل بیت یکی از دغدغه های آیت الله هاشمی بود، افزود: هیات های مذهبی قله فعالیت های دینی و سنتی دانشگاه آزاد اسلامی هستند آنها می توانند از فرایندهای دینی در دانشگاه حمایت کنند.

وی از صدور بخشنامه ای در راستای تسهیل فعالیت های مذهبی خبر داد و گفت: تاکید ما بر این است که هیات های مذهبی در بازی های سیاسی وارد نشوند و تنها بر روی فلسفه سیاسی اسلام کار کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت پرداختن به زندگی اهل بیت(ع) گفت: هیات های مذهبی باید برای جذب حداکثری دانشجویان به اهل بیت(ع) باید به هیات های اندیشه ورز و دین پژوه تبدیل شوند.

وی افزود: روح دینداری در تمسک به قرآن و ولایت است، احادیث بسیاری همچون واقعه غدیر خم موکد موضوع ولایت هستند.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمد جواد آخوندی

کد خبر: 738696

وب گردی

وب گردی