اختراع محقق ایرانی برای سالم نگه داشتن اعضای پیوندی بدن

یکی از چالش های اصلی مربوط به اهدا و پیوندزدن اعضای مختلف بدن، مدت زمان زیادی برای پیوند زدن است که گاهی اوقات تا فرارسیدن زمان انجام عمل جراحی مورد نیاز است.

به گزارش ایسکانیوز، گذشت زمان طولانی ممکن است به کیفیت و سلامت اعضای بدن آسیب برساند و تضمینی وجود ندارد که نگهداشتن اجزای بدن در محیط بسته و سرد موجب سالم ماندن و حفظ کیفیت آنها شود.

با توجه به اینکه نباید فاصله زیادی بین جداکردن این اعضا و پیوند زدن آنها وجود داشته باشد و بسیاری از اعضای بدن به خاطر نبود اکسیژن آسیب جدی می بینند، ۶۰ درصد از اعضای بدن اهدایی مانند قلب و ریه سالانه بدون استفاده باقی می مانند.

اما دانشمندان دانشگاه های کارنگی ملون، کلمسون و مینه سوتا با همکاری یکدیگر فناوری جدیدی را برای حفاظت و نگهداری مناسب اعضای بدن اهدایی برای پیوند ابداع کرده اند.

از این طریق اعضای بدن اهدایی یخ زده شده را می توان به سرعت گرم کرده و برای پیوند زدن به بدن استفاده کرد، بدون آنکه آسیبی به آنها وارد شود.

به گفته نوید منوچهرآبادی محقق پسادکترا در دانشگاه مینه سوتا، این روش گرم کردن نانو نام گرفته و در قالب آن دریچه های قلب و رگ های خونی خوک با موفقیت با تزریق مواد شیمیایی خاصی که آغشته به نانوذرات اکسید آهن و پوشیده از سیلیکون بودند، منجمد شد و این اجزای بدن در دمای منفی ۱۶۰ درجه سانتیگراد نگهداری شدند.

در ادامه این اجزای بدن خوک در درون یک سیم پیچ الکترومغناطیس قرار گرفتند تا از این طریق یک میدان مغناطیسی متناوب ایجاد شود. با این کار اجزای یاد شده در هر دقیقه ۱۰۰ تا ۲۰۰ دقیقه گرمتر شدند و این فرایند ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریع تر از روش های قبلی بوده است.

به گفته منوچهرآبادی وی و همکارانش توانسته اند با موفقیت نانوذرات اکسیدآهن را از روی اجزای بدن خوک پاک کنند و به منظور کسب اطمینان برخی آزمایشی های ایمنی را هم انجام داده اند. دانشمندان امیدوارند بتوانند ظرف چند سال آینده از این روش بر روی انسان ها و برای پیوند زدن سریع اجزایی مانند کبد و کلیه هم استفاده کنند.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 738740

وب گردی

وب گردی