به مناسبت حضور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نشست بررسی ادبیات معاصر ایتالیا عصر روز یکشنبه (15 اسفند) در سالن اجتماعات مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران (سالن زنده یاد عاشوری) برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران؛ این نشست با حضور رضا قیصریه؛ نادیا معاونی؛ اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال؛ آنا ماریا موتاکی؛ پاسکوینا نادیا ماراتزی و کلارا کورونا اساتید اعزامی سفارت ایتالیا در دانشگاه آزاد اسلامی و حضور گسترده دانشجویان و علاقه مندان رشته زبان ایتالیایی برگزار شد.
رضا قیصریه در این نشست با اشاره به ادبیات؛ تئاتر و سینمای کشور ایتالیا گفت: در فاصله جنگ جهانی اول و دوم گرایش در تئاتر؛ ادبیات؛ سینما و نقاشی در ایتالیا رشد کرد . منتقدان آن را نئورالیسم نامیدند که به 2 دوره تقسیم می شد و سانسور بیشتری در آن صورت می گرفت و در واقع نبردی بین فقرا و ثروتمندان بود.
در ادامه این نشست آناماریاموتاکی در خصوص قواعدی که در ادبیات ایتالیا وجود دارد سخنرانی کرد و بخشی از کتاب های نویسندگان و شاعران ایتالیا را برای حاضران در جلسه خواند.
کلارا کورونا نیز در این نشست با اشاره به اصطلاح سال های صفر در ادبیات ایتالیا گفت: این اصطلاح در حدود نیمه دهه اول بعد از سال 2000 باب شد و رفته رفته به مدد استفاده نویسندگان و نقادان به تثبیت رسید.
وی در ادامه گفت: یکی از مسائل مهمی که در مواجهه با این ادبیات مطرح است به مشروعیت مطالعه آن مربوط می شود زیرا نادر نیستند کسانی که کیفیت ادبی رمان های سال های صفر را به زیر سئوال می بردند و حتی اگر به تعمق در برخی گرایشات آن بپردازند با بی اعتنایی با آن مواجه می شوند.
پاسکوینا نادیا ماراتزی نیز در این نشست در خصوص مجموعه داستان های بلند بوکس که اولین کتاب نویسنده جوان ایتالیایی (پیترو گاسیسی) که جوایز ارزشمند ادبی از جمله مجایزه (cam piello) اروپا را به خود اختصاص داده سخنرانی کرد.
وی گفت: این مجموعه ای از داستان های روزمرة جوانان عادی است. قهرمانان داستان در لحظاتی درگیر وقایعی هستند که مجبورشان می کند رشد کنند و هویت خویش را بیابند. در این مجموعه داستان ها سادگی طفولیت جای خویش را به پیچیدگی زندگی بزرگسالان می دهد و این ها همه با سبک روایی خاصی بیان شده که با لذت خوانده می شود.
این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان در خصوص ادبیات ایتالیا و نقش آن در ایران و نقش مترجمین در ارتقاء آن پایان یافت.
سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت سال آینده برگزار می شود. ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه است. به همین مناسبت تا شروع نمایشگاه نشست های مختلفی بدین منظور برگزار می شود.

دریافت و منتشرکننده:سلیمی

500

کد خبر: 738805

وب گردی

وب گردی