آغاز نشست وزرای خارجه سازمان کشورهای حاشیه اقیانوس هند در جاکارتا با حضور عراقچی

اجلاس آیورا با حضور معاون حقوقی و بین الملل وزیرامور خارجه کشورمان در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، اجلاس وزرای آیورا صبح دوشنبه با سخنرانی و ریاست رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی در مرکز کنوانسیون جاکارتا پایتخت این کشور گشایش یافت و علاوه بر عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، ولی الله محمدی سفیر کشورمان در جاکارتا نیز در آن حضور داشت.
مایت انکوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی نیز به عنوان نایب رئیس و جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا به عنوان رئیس پیشین آیورا نیز در این نشست حضور داشتند.
وزیر خارجه اندونزی به عنوان رئیس نشست یک روزه وزرای خارجه کشورهای عضو آیورا، گفت که کشورهای عضو هم اکنون با چالش هایی مانند جنگ، تروریسم، جریان غیرقانونی پناهندگان، قاچاق مواد مخدر و تغییر آب و هوایی مواجه هستند.
رتنو مرسودی گفت که چنین چالش هایی می تواند باعث سردرگمی شده و بی اعتمادی را میان کشورهای منطقه افزایش دهد، اما ما از طریق همکاری جهانی، قادر به تغییر این چالش های جهانی به فرصت در اقیانوس هند خواهیم بود.
سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز برداشته شدن تحریم ها پس از توافق هسته ای را زمینه بسیار مناسبی برای افزایش همکاری های اقتصادی میان کشورهای عضو بخصوص در منطقه خلیج فارس که محل اتصال به اقیانوس هند است، دانست.
وی با اشاره به اهمیت این اتحادیه در اثرگذاری بر تحولات جهانی، خواستار تقویت همکاری کشورهای عضو در قالب اولویت های ٦ گانه این سازمان بخصوص در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و بالا بردن ظرفیت همکاری های بانکی و مالی میان کشورهای عضو شد.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، شعار اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ های منطقه ‌ای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس این اتحادیه برگزار می شود، تقویت دریایی و همکاری برای صلح، ثبات و رفاه کشورهای حاشیه اقیانوس هند است.
در حال حاضر، 21 کشور ایران، آفریقای جنوبی، استرالیا، بنگلادش، کومور، هند، اندونزی، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، امارات متحده عربی، سیشل، سنگاپور، سومالی، سریلانکا، تانزانیا، تایلند و یمن در این سازمان عضویت دارند.
آمریکا، انگلیس، ژاپن، آلمان، مصر، فرانسه و چین 7 کشور شریک گفت وگو در ایورا هستند.

16 تن از اعضای آیورا در نشست سران که روز سه شنبه برگزار می شود در سطح سران دولت مانند رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، یا نخست وزیر شرکت می کنند و دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز به نمایندگی از رئیس جمهوری در اجلاس سران شرکت خواهد کرد.

300/302

کد خبر: 738817

وب گردی

وب گردی