مذاکرات سوری‌ها 24 اسفند در آستانه آغاز می شود

وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که مذاکرات دو روزه سوری -سوری در آستانه 14 مارس (24 اسفند) آغاز می شود.

به گزارش ایسکانیوز، غیرت عبدالرحمانوف وزیر امور خارجه قزاقستان امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت: برگزاری مذاکرات آستانه برای حل مساله سوریه نهایی شده است و اکنون فقط در باره سطح آن رایزنی می شود.
خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از عبدالرحمانوف نوشت: هر چند کشورهای ضامن مذاکرات آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در مورد تاریخ برگزاری نشست آستانه همچنان رایزنی می کنند، اما 14 و 15 مارس که در نشست اخیر ژنو برای مذاکرات آستانه اعلام شد، پابر جا است.
پیش تر نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان برای میزبانی دور دیگر مذاکرات سوری در آستانه پایتخت این کشور اعلام آمادگی کرد.
نظربایف روز شنبه در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره مذاکرات سوریه و اوضاع این کشور با وی تبادل نظر کرد
شبکه تلویزیونی «تی.وی.سنتر» روسیه به نقل از دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری قزاقستان گفت: پوتین به قصد و تمایل معارضان مسلح سوری برای مذاکره با دولت سوریه درباره حل و فصل بحران این کشور در اواسط ماه مارس جاری در شهر آستانه اشاره کرد.
رئیس جمهوری قزاقستان نیز در پاسخ گفت که برای میزبانی این مذاکرات آمادگی دارد.
خبرگزاری روسیا سگودنیا به تازگی به نقل از یک مقام آگاه در مذاکرات سوری از برنامه برگزاری دور چهارم مذاکرات سوری- سوری آستانه در روزهای 14 و 15 ماه مارس جاری (24 و 25 اسفند ماه) خبر داد.
این رسانه روسی نوشت: استفان دمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه نیز تاریخ برگزاری دور سوم مذاکرات سوری - سوری در آستانه را تایید کرده است.
نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.
هیات های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نیز پیشتر نشست دوم را برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.
آتش بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.
نشست سوم آستانه 28 بهمن با حضور هیات ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، هیات های روسیه ای و ترکیه ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریکا به عنوان ناظر برگزار شد.
تشکیل گروه کاری برای بحث درباره پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه، تداوم و تقویت آتش بس فراگیر در این کشور و تسهیل در مذاکرات دولت و نمایندگان 9 گروه مسلح مخالف پذیرنده پیمان پایان درگیری ها در سه نشست آستانه پیگیری شده است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738838

وب گردی

وب گردی