همایش تسامح و مدارا در فرهنگ ایران و اسلام در واحد نجف آباد برگزار شد

نخستین همایش ملی تسامح و مدارا در فرهنگ ایران و اسلام به همت گروه تاریخ و حمایت معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد نجف آباد برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رئیس واحد نجف آباد با اشاره به نگاه ویژه و خاص رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مباحث فرهنگی گفت: دکتر میرزاده درباره طرح های ماندگار فرهنگی، همایش ها و اجلاسیه های فرهنگی، تاکید بسیاری دارد. دکتر طه هاشمی نیز در برگزاری طرح های ماندگار فرهنگی ایده های بسیار خوبی دارد که می توان به طرح ماندگار علامه مجلسی اشاره کرد.

مهران مجلسی گفت: همانطور که رئیس دانشگاه و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به برگزاری چنین همایشی تاکید دارند، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد نیز در نظر دارد که سال آینده کنگره بزرگ ملی یا حتی بین المللی در زمینه شناخت ابعاد مختلف شخصیت علامه مجلسی، این عالم بزرگ و وارسته برگزار کند تا بتوانیم به شناخت و درک بهتری از ابعاد شخصیتی این دانشمند فرهیخته بدست بیاوریم.

او افزود: فسفله وجودی تسامح و مدارا در فرهنگ ایران و اسلام شناخته شده، و از صدر اسلام تا کنون مورد توجه بوده است و ما باید هم در ابعاد دانشگاهی و هم در گستره وسیع تری مانند مباحث حکومتی و اجتماعی از آن الگو برداری کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: بحث تسامح و مدارا باید در همه سطوح دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد. علی رغم اینکه این موضوع در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نهادینه شده است باید باز هم روی آن بحث و تبادل نظر شود و از خروجی چنین جلساتی به بهترین شکل ممکن و در تمام عرصه ها استفاده شود.

در ادامه جلسه سهیلا ترابی دبیر علمی همایش از استقبال کم نظیر از این همایش خبر داد و گفت: 134 مقاله به دبیر خانه همایش ارسال شد که پس از کارشناسی های لازم تعداد 90 مقاله برای شرکت در همایش پذیرفته شده است.

ترابی با اشاره به محور های همایش تسامح و مدارا در فرهنگ ایران و اسلام، گفت: این همایش در بخش های نظیر مباحث نظری، تسامح و مدارا در تاریخ، تسامح و مدارا در حوزه های ادبیات ، جامعه شناسی ، فلسفه ، روانشناسی و سیاست، رابطه دولت و حکام ، والیان، درباریان، دیوانیان، امرا ، عامه مردم و قرآن وسیره پیامبر و ائمه برگزار شد که نفرات برگزیده به ارائه مقالات خود پرداختند.

در ادامه فریناز هوشیار، دبیر اجرایی همایش، ازگرایش های تند روانه و افراطی در جهان گفت و افزود: وضعیت کنونی جهان و گرایش های تند روانه و افراطی که برخی افراد به عنوان یک راه حل از آن استفاده می کنند مارا بر آن داشت تا این همایش را برگزار کنیم و راه حلی علمی برای آن ارائه دهیم.

او افزود: انواع تهدیدات همیشه در جهان وجود دارد و ما نیز کما بیش از آن تاثیر میگیریم. از رسالت های بخش فرهنگی در هر دانشگاهی و موسسه پژوهشی بررسی تهدیداتی است درواقع دانشگاه ها باید قبل از اینکه تهدیدات در یک جامعه تاثیر منفی خود را بگذارند باید آنرا شناسایی کرده و سعی کنندکه راهکار های پیشگیری از آنرا ارائه دهند.

در پایان از برگزیدگان همایش در حضور دکتر علی ططری مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد تقدیر شد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/ انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204

کد خبر: 738937

وب گردی

وب گردی