تاثیر استرس بر بینایی

مطالعات محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا نشان می‌دهد سطح بالای استرس با انحطاط ماکولای وابسته به سن، یکی از مهمترین دلایل نابینایی با افزایش سن، مرتبط است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، محققان 137 بیمار مبتلا به انحطاط ماکولای وابسته به سن (AMD) را با استفاده از یک مقیاس سنجش استرس به نام PSS مورد بررسی قرار دارند. نتایج نشان می‌دهد سطح بالای استرس با بیماری AMD مرتبط است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،محققان احتمال می‌دهند دلیل این ارتباط این است که AMD یک بیماری التهابی محسوب می‌شود و استرس یکی از مهمترین عوامل تحریک‌کننده التهاب است. دستیابی به نتایج دقیق‌تر نیازمند آزمایش‌های بیشتر است.


انحطاط ماکولای وابسته به سن یا AMD، یکی از مهمترین علل نابینایی در سالمندان محسوب می شود و یک پنجم افراد بالای 75 سال به آن مبتلا هستند. این بیماری بدون درد به مرور زمان دید مرکزی سالمند را کاهش می دهد و به دو نوع انحطاط خشک و تر تقسیم بندی می شود.


انحطاط ماکولا معمولا به دلیل رسوب چربی و پروتئین در شبکیه چشم بوجود می آید که مانع از رسیدن مواد مغذی به سلول های حساس به نور می شود.
در این عارضه، یک لایه از سلول های اپیتلیال رنگدانه ای شبکیه (RPE) واقع در ماکولا، تخریب می شوند. سلول های RPE، نقش مهمی در بینایی دارند و سلول های حساس به نور موسوم به گیرنده های نوری را پشتیبانی می کنند.


در انحطاط ماکولای تر که شدیدتر از نوع خشک است، رگ های خونی غیر طبیعی، مایع مخاطی یا خون را وارد منطقه ماکولا می کند.بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در آمریکا حدود 1.8 میلیون فرد 40 ساله و بالاتر، به این عارضه مبتلا هستند و این رقم تا سال 2020 میلادی، به 2.95 میلیون نفر خواهد رسید.
در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. نتایج این تحقیقات در نشریه Optometry and Vision Science منتشر شده است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 738991

وب گردی

وب گردی