دانشگاه آزاد اسلامی دوره‌های ویژه IFRS در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی می‌کند

اولین کنفرانس گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) صبح امروز در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با قرائت پیام دکتر حمید میرزاده آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، در متن پیام دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که از سوی دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانشگاه قرائت شد، آمده است:

«دنیا به سمت استانداردهای گزارشگری مالی یا IFRS حرکت کرده است. حالا نوبت ایران است. شما حضار گرامی استحضار دارید که بر طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار که در آبان 13955 صادر شد کشور ما از امسال با تهیه صورت‌های مالی توسط شرکت‌های بورس بزرگ رسما به اردوگاه IFRS می‌پیوندد. اگر چه دیرتر از بقیه جهان و به عنوان آخرین کشور در منطقه این غافله پیوسته‌ایم ولی باور دارم ما می‌توانیم به سرعت خودمان را با جهان هماهنگ کنیم. طبعا گذار نظام گزارشگری مالی شرکت‌ها به IFRS ایجاب می‌کند نظام آموزشی و حتی برنامه‌های درسی و دوره‌های آموزشی ویژه مبتنی‌ بر IFRS گذار کند. دانشگاه‌های ما با برخورداری از استادان با تجربه و نیز شمار زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی شرایط مطلوب و پتانسیل لازم برای گذار به نظام آموزش حسابداری مبتنی‌بر IFRS را دارند. دانشگاه آزاد اسلامی که بیشترین سهم را از نظام آموزش عالی دارد لازم می‌داند در این عرصه پیش قدم شود و تمهیدات لازم را برای گذار موفق به IFRS تدارک ببیند. این کنفرانس در واقع پاسخ سریع دانشگاه آزاد اسلامی برای آگاهی بخشی و آماده‌سازی جهت گذار موفق نظام آموزش عالی و البته شرکت‌ها به IFRS است.

ما عزم‌مان را جزم کرده‌ایم که به حرفه حسابداری و استفاده‌کنندگان گزارش‌های مالی بپیوندیم و از طرف عرضه آموزشIFRS پیش‌قدم باشیم. به راستی چرا IFRS در گزارشگری و حسابداری مالی اهمیت دارد؟ و نقش دانشگاه چیست؟ در ادامه در 5 بخش به این 2 پرسش پاسخ خواهم داد.

1. اول این‌که IFRS شفافیت در گزارشگری مالی را از طریق افزایش سطح افشا و نیز استفاده از ارزش‌های واقعی‌تر ارتقا خواهد داد. ارزش‌هایی که مخاطبان گزارشگری مالی آن را با دقت بیشتری رصد خواهند کرد به همین دلیل از کیفیت بالایی برخوردار است. این استانداردها حاصل اجماع جهانیان است و یک زمان مشترک گزارشگری مالی در اختیار همه قرار داده است. از این‌رو وقتی با این زبان بین‌المللی صحبت کنیم بازارهای جهانی به ما اقبال نشان خواهند داد و سرمایه‌های خارجی به ما عرضه خواهد شد. این استانداردها پیامدهای بسیار دیگری را از طریق شفاف‌سازی نظام گزارشگری مالی ما در پی خواهد داشت که در این مجلس سخنرانان به آنها خواهند پرداخت.

2. ما در دوره پسابرجام به سر می‌بریم. در این دوره انتظار می‌رود به تدریج تمام تحریم‌ها برچیده شود و ما به اقتصاد جهانی بپیوندیم. پیوستن به اقتصاد جهانی و جهانی شدن بازارها ایجاب می‌کند که الزامات گزارشگری مالی با نرم‌ها و استانداردهای جهانی منطبق باشد. طرف‌های تجاری ما مثل هر استفاده کننده دیگری طبعا تمایل دارند به اطلاعات مالی شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی ما اتکا کنند. اگر این اطلاعات مبتنی‌ بر IFRS باشد طبعا به داد و ستد با ما رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

3. دانشگاه‌ها همواره پرچمدار توسعه دانش هستند. پیوستن به IFRS مهم‌تر از هر چیری نیازمند آموزش دانشجویان حسابداری و حسابداران حرفه‌ای است. بنابراین دانشگاه می‌تواند با تمرکز بر رسالت اصلی خود در عرصه آموزش و پژوهش IFRS به توسعه دانش IFRS کمک کند. به همین دلیل آموزش IFRS برای سامانه گزارشگری مالی اهمیت دارد و نظام آموزش عالی می‌تواند با گذار به آموزش مبتنی‌ بر IFRS زمینه گذار موفق شرکت‌ها به IFRS با تسهیل کند.

4. وقتی تمام دنیا به یک زبان گزارشگری حرف می‌زنند پیوستن به IFRS یک وظیفه و تعهده ملی خواهد بود. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و فعال‌ترین دانشگاه در تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص و کارآفرین و حرفه‌ای در همه حوزه‌ها بالاخص در حوزه حسابداری و مالی که وظیفه‌دار آموزش بیشترین دانشجویان حسابداری نیز می‌شود تکلیف ملی خود می‌داند به امر آموزش و پژوهش این استانداردها اهتمام ورزد. ورود دانشگاه از بعد علمی با فراهم ساختن مواد و مطالب آموزشی برای دانشجویان و حرفه حسابداری بی‌تردید به گذار موفق IFRS کمک خواهد کرد.

5. دانشگاه آزاد اسلامی همواره به راه‌اندازی رشته‌ها و حوزه‌های جدید مبادرت ورزیده است. از آن‌جا که عرضه آموزش‌های ویژه IFRS برای کشور ما یک ضرورت است دانشگاه آزاد اسلامی در صدد است دوره‌های ویژه IFRS به ویژه دوره کارشناسی ارشد را راه‌اندازی کند تا از این راه به واحدهای گزارشگری کمک کند تا با استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده در این عرصه به آسانی به IFRS گذار کند. علاوه‌بر آن با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت پیشرانی لازم در توانمندسازی حرفه‌ای، این حوزه را بر عهده داشته باشد و در این خصوص آمادگی لازم را دارد.

امید است گردهمایی علمی، حرفه‌ای و تخصصی که به عنوان اولین کنفرانس جامع در گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود دستاوردهای ارزشمندی برای کشور، دانشگاهیان و حرفه موثر حسابداری در راستای شفافیت و قانونمندی به همراه داشته باشد. در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنفرانس نظیر حوزه معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، اداری و مالی، حسابرسی، خزانه‌داری، کمیته حسابرسی دانشگاه، انجمن حسابداری مدیریت ایران، مسئولان نشریه کسب و کار بازده و حامیان کنفرانس، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان حرفه، امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی میزبان شایسته‌ای باشد.»

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 739034

وب گردی

وب گردی