آیت الله جنتی: خبرگان یکی از بزرگترین ارکان نظام است/ جای آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان خالی است

ریاست مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فعالیتی که وظیفه مجلس خبرگان است در حوزه رهبری و ولایت فقیه است، گفت: این مسایل سبب شده تا جایگاه مجلس خبرگان یکی از مهمترین ارکان جمهوری اسلامی به شمار آید.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری در دومین اجلاس رسمی پنجمین دوره از مجلس خبرگان که با حضور اعضای خبرگان برگزار شد با بیان اینکه مجلس خبرگان به لحاظ حساسیت هایی که دارد مجلسی است که مستقیما با رهبری و ولایت فقیه ارتباط دارد، گفت: مجلس خبرگان از بزرگترین ارکان نظام جایگاه و مقام بالایی دارد، ضمن آنکه بالطبع این جایگاه مسئولیت های بالایی متوجه عزیزانی است که منتخب مردم هستند و در این حوزه مسئولیت قبول کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: ما در هر زمانی باید اولویت های کشور را مهم تلقی کنیم و به پای رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم و به مطالبی که ایشان گوشزد می کنند توجه ویژه و مسائل را ریزبینانه رصد کنیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری در تقدیر از مقام والای معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت یاد ایشان عنوان کرد: ما از خداوند متعال شاکریم که همچون شخصیتی مانند امام خمینی (ره) که جسارت،قدرت،استقامت و شهامت از ویژگی های بارز ایشان بوده را به رهبری جامعه اسلامی ایران به ما ارزانی داشتند و نهال جمهوری اسلامی با دست ایشان کاشته شد.
آیت الله جنتی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص مجلس خبرگان که گفته بودند خبرگان باید انقلابی بماند،انقلابی فکر کند و انقلابی عمل کند افزود: مسئله انقلابی بودن باید در ابتدا معنی شود و باید دید که انقلابی بودن دارای چه شرایط و لوازمی است ضمن آنکه باید اصل انقلابی بودن بر اصل اسلام ناب محمدی بنیان گذاشته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: انقلابی بودن به معنای، اسلام ناب محمدی داشتن، قرآنی بودن، علوی بودن ، حسینی بودن ، غدیری بودن ، عاشورایی بودن، دفاع از ارزش های اسلام، جهاد فی سبیل الله، موضعگیری در هر مناسبات در مقابل دشمنان داخل و خارج و هیهات منه ذله است.
رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: در دوران پیامبر(ص) عده ای روابط با دشمنان اسلام داشتند که خداوند می فرماید من می دانم چکار می کنید، سریع ابراز محبت و دوستی می کنید و من از این مسئله آگاه هستم، راه اسلام، راه مبارزه با دشمن است و باید در هر صحنه با قوت و قدرت پیش رفت.
آیت الله جنتی در ادامه به مشکلات موجود در کشور اشاره کرد و گفت :مشکلات زیادی در کشور داریم که بیشتر آن درمورد معیشت مردم، فقر، بیکاری و اشتغال است و این دردهایی است که باید برای درمان آن اقدام کنیم، هر جا می رویم جوانی را می بینیم که کار ندارد، باید برای این بیکاری فکری کنیم و بدانیم که این موضوع چه عوارضی را به دنبال دارد.
وی یادآور شد: فرد بیکار متاهل صبح که از خواب بیدار می شود، نان ندارد بخورد، درخیابان سرگردان راه می رود، این درد است که باید درمان شود و این مسائل در زمان علی (ع) نیز ایشان را رنج می داد.
رییس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مشکلات سیاسی و فرهنگی نیز داریم اما این مشکل دامن گیر عده زیادی در کشور است.
آیت الله جنتی در ادامه به مسائل سیاسی کشور و فتنه اشاره کرد و افزود: فتنه را نباید سبک گرفت، این مسئله دوم ما است.
وی ادامه داد: چه کسی باید به مردم بگوید فتنه چه معنایی دارد و در حال حاضر چه وضعیتی در این زمینه وجود دارد و هنوز عده ای دنبال فتنه هستند. فتنه نه تنها براندازی نظام و انقلاب را دنبال می کرد بلکه هدف اصلی آن اسلام بود، دشمنی آمریکا با ما دشمنی با اسلام است و ضربه و سیلی که از اسلام خورده اند در صدد ضربه زدن بودند و آنان می خواستند با فتنه گران اسلام را زمین بزنند.
رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین به موضوع آشتی ملی اشاره و خاطرنشان کرد: بحث آشتی ملی را مطرح می کنند یعنی این که همه بلایی سر مملکت آوردیم و حال ما را بپذیرید و به ما جایزه بدهید.
آیت الله جنتی افزود: رهبر معظم انقلاب با این قضیه برخورد کردند و اگر آنان عقل داشته باشند سرجای خود بنشینند و بدانند مردم فتنه آن ها را فراموش نمی کنند.
وی ادامه داد: علما و اعضا مجلس خبرگان رهبری باید این مسائل را از تریبون های مختلف و تریبون های نمازجمعه به مردم بگویند تا آنها بدانند فتنه در چه وضعیتی قرار دارد.
وی در ادامه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی سال آینده اشاره کرد و گفت: نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مصیبت است چرا که هیچ حساب و کتاب منظمی ندارد و صلاحیت ها درست رسیدگی نمی شود.
وی ادامه داد: 400 هزار نفر وارد عرصه این انتخابات می شوند که باید سوابق آنان شناسایی شود که آیا شرایط دارند یا ندارند؟ عملکرد بسیاری نشان داده که خوب نبوده است و در برخی مواقع کارشان به دادگاه کشیده شده است.
رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین به موضوع انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: به اصل 115 قانون اساسی دقت کنید، این اصل برای بررسی صلاحیت ها یک اصل عجیب و غریب است و 9 شرط برای رییس جمهوری در آن پیش بینی شده است که باید احراز شود.
آیت الله جنتی افزود: یکی از این شروط بحث رجال مذهبی و سیاسی بودن است که باید بررسی شود به چه کسی رجل سیاسی و مذهبی می گویند.
وی با بیان اینکه امانت و تقوا یکی دیگر از موضوعاتی است که در بررسی صلاحیت ها باید مد نظر قرار گرفته شود و تقوا باید احراز شود ادامه داد: درادامه این بررسی ها صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری باید بر پایه بحث مدیر و مدبر بودن باشد ضمن اینکه باید برموضوع مدیر بودن توجه ویژه ای داشته باشیم که در حد مملکت باشد نه اینکه در حد یک مدرسه و اداره و در بحث مدبر بودن باید فرد بداند راه گریز از مشکلات چیست.
وی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری یک موضوع مسوولیت سنگین شورای نگهبان مطرح است که چگونه می خواهد این شرایط را احراز کند.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید احساس مسوولیت کنند و در انتخابات رای دهند و انتخاب اصلح را داشته باشند افزود: موضوع مردم برای انتخاب یکی دیگر از موضوعات است.مردم باید بدانند که چه کسی را انتخاب می کنند، ما همه باید بر مشارکت بالای مردم تاکید کنیم.
آیت الله جنتی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ، گفت: جای آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری خالی است، ایشان زحمات زیادی کشیدند و سوابق زیادی در انقلاب دارند و از قدیمی ترین یاران امام راحل محسوب می شوند که در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش داشتند.
وی ادامه داد: امیدواریم خداوند توفیق دهد تا راه امام راحل را ادامه دهیم و در وظایف خود کوتاهی نکنیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین اظهار امیدواری کرد که اعضای این مجلس در موضع‌ گیری ‌ها، موضع امام راحل و رهبری را دنبال کنند و سخنرانی های اجلاسیه خبرگان رهبری نیز مفید باشد تا بتوانیم آن را به رهبر معظم انقلاب ارایه دهیم.

خبرنگار: علی درخشان/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 739138

وب گردی

وب گردی