ونزوئلا، رئیس‌جمهور پرو را شخصی در خدمت آمریکا دانست

دولت چپگرای ونزوئلا رئیس جمهوری پرو را ترسو و سگی خوانده که در خدمت آمریکاست؛ اقدامی که باعث شد تا لیما مراتب اعتراض خود را اعلام کرده و سفیرش را از کاراکاس فرابخواند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس جمهوری 78 ساله پرو و بانکدار سابق وال استریت که سال گذشته میلادی در انتخابات پرو پیروز شد، یکی از منتقدان منطقه‌ای دولت حاکم ونزوئلاست.

وی مکررا دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را مورد انتقاد قرار می دهد و در سخنرانی اخیر خود در آمریکا گفته بود که "آمریکای لاتین همانند یک سگ تربیت شده است بجز ونزوئلا که یک مشکل بزرگ است" و همین مطالب باعث خشم دولت کاراکاس شد.

مادورو خواستار عذرخواهی رئیس جمهوری پرو شد و وزیر خارجه ونزوئلا نیز روز دوشنبه در مراسمی با هدف بزرگداشت هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید این کشور به این مطالب به شدت واکنش نشان داد و گفت:‌ رئیس جمهوری پرو مرد پیری است که به این طرف و آنطرف می رود و دمش را همانند یک سگ خوب تکان می دهد و به دنبال مداخله در امور ونزوئلاست. او تنهاست و مانند یک انسان احمق این طرف و آنطرف می رود بدون آنکه کسی به او توجهی کند.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین رهبری پرو را به توهین به چاوز در جریان نشست اخیر در کلمبیا متهم کرد و ادامه داد: من بلند شدم و به او گفتم شما یک آدم ترسو هستید که به خود جرات دادید تا یاد و خاطره فرمانده هوگو چاوز را لکه دار کنید.

در همین راستا، وزارت خارجه پرو از سفیر خود در ونزوئلا خواست تا کاراکاس را ترک کند. در بیانیه این وزارت خانه آمده است: چنین اظهارنظرهایی میان دو کشور که روابط دیپلماتیک دارند، غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه پرو نیز گفت، کوچینسکی از استعاره و اصطلاح استفاده کرده است.

ونزوئلا پیشتر چنین رفتاری را با برزیل و آرژانتین نیز داشته و همین مساله باعث شده تا حمایت‌ها از کاراکاس در آمریکای لاتین کاهش یابد اگرچه هنوز با دولت های چپگرای بولیوی، کوبا، اکوادور و نیکاراگوئه در ارتباط است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 739199

وب گردی

وب گردی