مشارکت مردمی حلقه مفقوده حفاظت از محیط زیست

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها گفت: جلب مشارکت مردمی یکی از خلاء ها و حلقه های مفقوده حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ناصر مقدسی معاون امور جنگل سازمان جنگل ها گفت: تحلیل چرایی تخریب محیط زیست به عوامل زیادی بستگی دارد، ما در قوانین گذشته تاکید بر دستگاه های حاکمیتی داشتیم، بهره برداری از محیط زیست تنها دو دلیل دارد یا اینکه از سر فقر بوده است یا به دلیل برخی سوداگری ها صورت می گیرد.
او افزود: دارایی ها و سرمایه نسلی و بین نسلی به قدری عظیم اند که نیازمند تقویت سازمانهای ذی ربط است از سوی دیگر نقش نهادهای مردمی و مشارکتهای آنها را هم نباید از نظر دور کنیم، ما با یگان حفاظت نمی توانیم به تنهایی فضا را مدیریت کنیم بلکه این نظارتها و مشارکتهای مردمی است که می تواند به ما برای رسیدن به اهداف کمک کند.

سازمان محیط زیست در کشور باید حق وتو داشته باشد

او گفت: اراضی طبقه بندی شده هستند، اراضی باغی متعلق به جهاد کشاورزی است، اراضی باغی و زراعی حق تغییر کاربری ندارند و تنهاد برای توسعه منابع طبیعی می توانند مورد استفاده و بهره برداری قرار بگیرند؛ اینکه تصور کنیم که می توانیم جرایم را صفر کنیم عملا غیر ممکن است، مسئله زمین بسیار پیچیده است، در دل جنگهای شمال ما 40 پارچه آبادی داریم، ما حدود 135 میلیون هکتار سند به نام دولت داریم، بعد از فرمایش مقام معظم رهبری موضوع تغییر کاربری جنگل برای ساخت و ساز کاهش یافت، موارد ویلا سازی که بعضا می بینیم تصرفهایی به اراضی ملی اند که حکم مستثنی گرفته اند و ویلاسازی کرده اند.
او گفت: شاخص های ما نگران کننده اند و از سوی دیگر منابع ما هم محدود است، اینکه چطور به فرد متجاوز به حریم جنگل خدمات ارائه می شود خود جای سوال دارد.
علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حفظ محیط زیست به عنوان اولویت های استراتژیک و حیاتی کشور گفت: منابع طبیعی منابع حیات هستند و کشورهایی که توانسته اند محیط زیست خود را حفظ کنند به منابع توسعه پایدار دست پیدا کرده اند.
او افزود: 130 کشور دنیا بخش های محیط زیست، آب، خاک را هماهنگ کردند و هماهنگ کردن متولیان حوزه های محیط زیست کار سختی است اما غیر ممکن نیست.
سازمان محیط زیست در کشور باید حق وتو داشته باشد
شاعری گفت: حلقه مفقوده ما همکاری با دست اندرکاران محیط زیست است و سازمان محیط زیست بر اساس تجربه گذشته بر 10 تا 20 درصد از محیط زیست احاطه دارد و بیشتر سازمان جنگل ها بیشتر بر محیط زیست مشرف است.
او با اشاره به اینکه هنوز حفظ و توسعه محیط زیست تبدیل به فرهنگ عمومی نشده است افزود: سازمان جنگل ها در گذشته فقط پروانه چریدن دام یا پروانه قطع درختان را صادر می کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: عملا 45 هزار هکتار از مراتع و جنگل ها در اثر عوامل مختلف از بین می رود و این یعنی حال محیط زیست و منابع طبیعی ایران خوب نیست.
او افزود: بعد از وقوع جرم تا اجرای حکم علیه متجاوز به محیط زیست، 5 سال طول می کشد و در این مدت متجاوز، منابع طبیعی مورد تجاوز خود را تثبیت می کند.
او گفت: جنگل های شمال برای 20 میلیون نفر تولید اکسیژن می کند اما به مرور شاهد از بین رفتن آنها هستیم بدون آنکه جایگزین داشته باشند.
شاعری با بیان نقش نظارتی محیط زیست افزود: این سازمان باید نظارت بر حسن انجام کار برخی سازمان های ذی ربط داشته باشد و محیط زیست عملا کار خاصی نمی تواند انجام دهد وقتی وزارت نیرو با برداشت بیش از حد آب های زیرزمینی، منابع آب کشور را به مخاطره انداخته است.
او گفت: ساختار سازمانی محیط زیست طوری است که حریف برخی سازمان ها و وزارت خانه ها برای حفظ و جلوگیری از تخریب محیط زیست نمی شود.
شاعری افزود: امروزه مشکلات زیستی با امنیت ملی کشور گره خورده است و باید در مورد حفظ محیط زیست باید تصمیم انقلابی بگریم.

او گفت: سازمان محیط زیست در یک کشور باید حق وتو در کشور داشته باشد. وقتی که کار گروه محیط زیست در استانداری است به جای اینکه کار امنیتی انجام دهد؛ سازمان محیط زیست کاری نمی تواند انجام دهد.
محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست دیگر مهمان برنامه گفت: نکته مهم و قابل توجه این است که سازمان محیط زیست یک سازمان نظارتی است و باید بر اقدامات و عملکرد 20 وزارتخانه دیگر در حوزه تخریب محیط زیست نظارت کند و در این زمینه باید از ابزارهای قانونی خود برای هشدار و تذکر به سازمان ها استفاده کند.
سازمان محیط زیست در کشور باید حق وتو داشته باشد
او افزود: ادغام محیط زیست و منابع طبیعی راهکار صحیحی نیست و باید به نحوی رفتار شود که به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه کمک شود و در این زمینه وزیر بهداشت آماری از کم تحرکی 93 درصدی خانم ها و 86 درصدی آقایان اعلام کرد که نشان می دهد مردم بیشتر از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده می کنند و ما بایستی مبلمان شهری را تغییر دهیم.
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اعتقاد ما این است که باید به سمتی برویم تا اقتدار سازمان ها ی متولی محیط زیست حفظ شود و روی کاغذ معاون رئیس جمهور دارای جایگاه و اختیارات کافی است اما در عمل ابزارهای لازم و بودجه کافی طی نیم قرن گذشته در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفته است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 739256

وب گردی

وب گردی