همکاری شبکه آزمایشگاهی ایران با ۳ کشور

مدیر شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تاکنون شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی توانسته با ۳ کشور خارجی همکاری کند.

به گزارش ایسکانیوز، رضا اسدی فرد، با بیان اینکه شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال ۹۳ در معاونت علمی آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های فعال در حوزه فناوری‌های راهبردی کشور است که تقویت و توسعه زیرساخت‌های خدمات مطلوب آزمایشگاهی را در این حوزه بر عهده دارد.

وی با اشاره به اهداف شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی گفت: «بهبود کیفی و افزایش کمی خدمات آزمایشگاهی در حوزه‌های فناوری راهبردی»، «تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع کشور به خدمات آزمایشگاهی»، «جمع آوری اطلاعات جامع در مورد تعداد و نوع تجهیزات آزمایشگاهی و پراکندگی آن در سطح کشور با هدف نیازسنجی صحیح برای توسعه توان آزمایشگاهی کشور»، «ارتقا دانش فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها از طریق آموزش و به اشتراک‌گذاری تجارب»، « استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارائه خدمات با نتایج قابل اعتماد»، «کمک به تکمیل توانمندی‌های آزمایشگاهی مراکز عضو در راستای نیازهای کشور» از اهداف این شبکه به شمار می روند.

وی با بیان اینکه در این مدت، تلاش دبیرخانه شبکه این بوده است تا همکاری‌های خود را در سطح بین المللی توسعه دهد، عنوان کرد: در حال حاضر با ۳ کشور چین، تایوان و کره جنوبی در ارتباط هستیم.

اسدی فرد گفت: ما در صدد هستیم تا در راستای گسترش شبکه آزمایشگاهی، شرکای بین‌المللی داشته باشیم و کاری کنیم که آزمایشگاههای داخلی بتوانند در سطح منطقه خدماتی به پژوهشگران ارائه کنند.

وی با بیان اینکه از این طریق بازار آزمایشگاه‌های عضو شبکه فراتر از بازار داخلی می رود، اظهار داشت: کشورهای اطراف ما به غیر از ترکیه اغلب نیاز به خدمات آزمایشگاهی دارند، از این رو می‌توان آزمایشگاه‌های کشور را به این کشورها ارتباط داد تا به محققان این کشور ها خدمات ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه گسترش خدمات شبکه‌آزمایشگاهی در سطح بین الملل می‌تواند درآمدزایی زیادی داشته باشد، اظهار داشت: کشورهای عراق، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، عمان و... می توانند مخاطبان خدمات آزمایشگاهی ایران باشند.

به گفته مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی، البته باید آزمایشگاههای ایرانی استانداردهای بین المللی را اخذ کنند تا بتوانند به کشورهای دیگر خدمات ارائه کنند.

به گفته وی، با گسترش شبکه آزمایشگاهی در سطح بین الملل می توان علاوه بر پژوهشگران کشور به صورت شبکه ای به محققان خارج از کشور هم خدماتی ارائه کرد.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 739259

وب گردی

وب گردی