قرار داد مشترک همکاری علمی و فناوری ایران و موسسه فناوری کشور اتریش در حوزه مناطق ویژه علم و فناوری ایران

دکتر وحید احمدی دبیر کل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری  با مدیر کل موسسه فناوری اتریش و فناوری و مدیران ارشد آن موسسه پیرامون تعاملات ز و صنعتی دیدار و گفت و گو گرد و در این دیدار قرارداد همکاری های مشترک بین موسسه فناوری اتریش و شورای عالی عتف به امضای دو مقام علمی ایران و اتریش رسید.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این دیدار پروفسور کنول ضمن خیرمقدم به هیات ایرانی حاضر در جلسه در گزارشی ساختار و توانمندی های موسسه فناوری اتریش را به هیات ایرانی ارائه کردند.ایشان ضمن اشاره به توانمندی بالای موسسه فناوری اتریش در حوزه سرمایه گذاری در زمینه های فناوری و صنعتی افزودند: موسسه فناوری اتریش مهمترین نهاد هماهنگ کننده بین دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری در کشور اتریش محسوب می شود. ایشان اشاره کردند این موسسه سالانه حدود 140 میلیارد یورو گردش مالی دارد و 1300 پرسنل در این موسسه فعالیت دارند و حدود 50 درصد هزینه های موسسه توسط وزارت فناوری و 50 درصد باقیمانده توسط ایالت های فدرال تامین می شود. پروفسور ادامه دادند مهمترین رسالت موسسه فناوری اتریش آینده پژوهی، تدوین استراتژی، مدیریت کلان، نظارت و ارزیابی نظام علمی، فناوری و نوآوری کشور اتریش است. در این راستا از مهمترین کارهای عملیاتی این موسسه را سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاری در حوزه نوآوری و تحقیق در علوم پایه دانست. مدیرکل موسسه فناوری اتریش از اولویت های موضوعی موسسه تحت مدیریتش را حوزه های انرژی، کامپیوتر، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت و حمایت از آزمایش های پرکاربرد در حوزه صنعت برشمرد. ایشان در پایان ارایه گزارش ابراز علاقه کرد در آینده نزدیک موسسه تحت مدیریتش در حوزه های فناوری، نوآوری و علمی با دانشگاهها و موسسات فناوری و صنعتی ایران همکاری و تعامل قوی و رو به پیشرفت داشته باشد و ایران را یکی از کشورهای هدف اتریش در حوزه سرمایه گذاری در حوزه فناوری و کمک به تربیت منابع انسانی مهارتی مورد نیاز صنعت اعلام کرد.
در ادامه دکتر وحید احمدی دبیرکل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری به سابقه تاریخی همکاری های علمی و فناوری دو کشور اشاره کرد و گفت این سابقه همکاری دوستانه ای و توام با احترام متقابل در دو قرن اخیر بین ایران و اتریش وجود داشته است و اتریش را یکی از 4 کشور هدف در حوزه همکاری های مشترک علمی و فناوری در قاره اروپا معرفی کرد. در این دیدار دبیرکل شورای عتف به معرفی جایگاه شورای علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند و افزودند شورای عالی عتف بالاترین مرجع سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و پایش علم و فناوری در ایران محسوب می شود که ریاست آن به عهده ریاست محترم جمهوری است و بیش از 10 وزیر و معاون رئیس جمهور در آن شورا عضویت دارند که این شورا وظیفه همگرایی و هماهنگ کردن بین وزارتخانه های فعال در حوزه علمی و فناوری را نیز به عهده دارد. همچنین مدیریت ایجاد و استقرار مناطق ویژه علم و فناوری در ایران به عهده شورای عالی عتف است. ایشان در ادامه به آمار بسیار بالای مراکز دانشگاهی، تعداد دانشجو و اعضای هیات علمی، مراکز پژوهشی و فناوری و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد که نشان از توان بالای علمی و فناوری ایران در جهان و به ویژه در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام دارد. دکتر احمدی به نقش مهم ایران در شبکه پارک های علمی و فناوری کشورهای اسلامی اشاره کرده و افزودند ایران می تواند یک تعامل قوی بین کشورهای اسلامی با حوزه اروپا ایجاد کند. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز از علاقه ایران به همکاری متقابل علمی و فناوری با برخی کشورهای اروپایی به ویژه اتریش سخن گفت و افزود بیشترین سابقه و علاقه همکاری های علمی و فناوری ایران در اروپا با کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و اتریش است.
وی در ادامه به ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران در 5 استان کشور 5 منطقه ویژه علم و فناوری تحت نظر شورای عالی عتف راه اندازی شده است که در سال های اخیر طرح های فناوری نو و پیشرفته ای انجام و یا در حال انجام است.
همچنین در این دیدار دکتر فصیحی گزارشی از معرفی مناطق ویژه علم و فناوری ایران و طرح های فناوری این مناطق ارایه کردند. در ادامه دکتر ماتیاس وبر رییس مرکز نوآوری موسسه فناوری اتریش گزارشی از مجموعه تحت مدیریت خود ارایه داد و آمادگی خود رابرای همکاری نزدیک علمی، نوآوری و فناوری با ایران اعلام کرد.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 739413

وب گردی

وب گردی