محسن هاشمی: مطالعات پروژه‌های شهری نباید صوری باشد

مدیرعامل سابق شرکت مترو تهران و معاون توسعه دانشگاه آزاد از تجمیع دانشگاه‌های آزاد در یک سایت در راستای حل مشکل بافت فرسوده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز،محسن هاشمی در همایش «طرح‌های توسعه شهری از ایده تا عمل» که به همت کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی دو دوره در سمت نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نقش زیادی ایفا کردند، گفت: یکی از مسائل مثال‌زدنی، مترو است که بعضا کسانی نسبت به پروژه‌های اینچنینی ایراد می‌گرفتند و این پروژه‌ها خوابیده بود اما آیت‌الله هاشمی برای مترو تهران خطبه خواندند و در جلسه هیات دولت شرکت و از این پروژه دفاع کردند و حالا خوشبختانه درصدد این هستیم که 7 خط مترو را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید به دنبال حل مشکلات تهران باشیم چراکه تهران به الگوی مابقی شهرها بدل شده است، گفت: باید مواظب مابقی شهرها باشیم تا در آینده مشکلات تهران گریبان شهرهای دیگر را نگیرد، لذا وزارتخانه‌های مسکن و کشور و همچنین سازمان شهرداری‌ها باید در لوایح و طرح‌های خود تنها به فکر حل مشکل کلانشهرها نباشند بلکه اجازه ندهند که تجربه ناموفق کلانشهرها در شهرهای دیگر پیاده شود.

در مطالعات پروژه‌های شهری باید با مردم صادق باشیم

مدیرعامل سابق شرکت مترو تهران با بیان اینکه متوسط عمر شهرداران دو سال بود اما قالیباف رکورد عمر شهرداران را دارد، گفت: می‌بینیم که مشکلات بارگذاری در شهر روز به روز افزایش می‌یابد و علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های زیادی که صورت گرفته، جای زندگی برای مردم سخت‌تر شده و در شرایطی هستیم که باید به سمت خردجمعی و آرامش در تصمیم‌گیری برسیم و نباید بدون مطالعه کافی تصمیم‌گیری کنیم.

هاشمی با بیان اینکه نباید مطالعات صوری باشد و برای پروژه‌ها مطالعات مشخص ترتیب دهیم، گفت: خرد جمعی، آرامش در تصمیم‌گیری، درآمد پایدار که منجر به توسعه پایدار می‌شود، دیگر ویژگی‌هایی است که باید در مدیریت شهر به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه عدم خودکفایی در شهرداری‌ها یکی از عمده مشکلات کلانشهرها است، گفت: وقتی درآمد ناشی از مازاد تراکم یا بارگذاری غیراصولی باشد، شهر دچار مشکل می‌شود و حتی مطالعات پایه نیز جوابگوی ما نیست که متاسفانه شاهد هستیم طرح‌های توسعه‌ای در تهران بخصوص در حوزه حمل و نقل بیشتر بر پایه سعی و خطا است و تنها یک بار مطالعه کلی درخصوص تقاضای سفر در مبدا و مقصد آن هم قبل از انقلاب انجام شده است که مسوولان به جای انجام مطالعه جدید، اطلاعات قبلی را بروزسانی و تعمیم می‌دهند که این درست نیست چراکه در مطالعات باید با مردم صادق باشیم و به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس نکنند که مطالعات را طوری می‌نویسیم که به هدف خود برسیم و این می‌شود که نتیجتا پروژه‌های شهری دچار مشکل می‌شود.

90 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ساخت و ساز شهر تهران در جاهایی انجام شده که نباید باشد

معاون توسعه دانشگاه آزاد و مدیرعامل سابق شرکت مترو تهران با اشاره به تاثیرات بافت فرسوده در شهر گفت: بافت فرسوده مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که باید بافت‌ها را با اجرای طرح های شهری بارگذاری جدید کنیم.

هاشمی با بیان اینکه 90 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ساخت و ساز شهر تهران در جاهایی انجام شده که نباید باشد و این مساله سبب بهم‌ریختن طرح‌های شهری شده است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد بحث تجمیع ساختمان‌های این دانشگاه وجود دارد، گفت: ما در تهران 80 ساختمان پراکنده داریم و قرار شد در مرکز تهران با فروش ساختمان‌هایمان بارگذاری داشته باشیم و سایت دانشگاهی تهران مرکز را دایر کنیم که مطالعات این موضوع انجام شده و چند منطقه نیز پیشنهاد شده و امیدواریم با خرید بافت‌های فرسوده ساختمان‌های دانشگاهی را آنجا دایر کنیم و اگر شهرداری کمک کند، می‌توانیم این مهم را محقق کنیم.

مدیرعامل سابق شرکت مترو تهران افزود: این پروژه یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های احیای بافت‌های شهری است که می‌توانیم بافت فرسوده را با بارگذاری شدید به منطقه اداری – تجاری تبدیل کنیم و درآمدهای کسب شده را نیز صرف احیای بافت فرسوده کنیم.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 739427

وب گردی

وب گردی