ییلدیریم: همکاری با گروه‌هایی که در پی تجزیه سوریه هستند هیچ نتیجه‌ای ندارد

نخست وزیر ترکیه با اشاره به نیروهای کُرد‌ سوری مدعی شد همکاری با «گروه‌هایی که در پی تجزیه سوریه هستند»، برای مبارزه گروه تروریستی داعش فایده‌ای ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت، بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه، دیروز از همکاری آمریکا با نیروهای کُرد سوریه انتقاد کرد و آن را مایه ناامیدی دانست.

وی دیروز پس از دیدار با همتای اردنی خود در کنفرانس خبری مشترک در آنکارا در اظهاراتی با اشاره به کُرد‌ها مدعی شد همکاری با «گروه‌هایی که در پی تجزیه سوریه هستند»، برای مبارزه موثر با داعش هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

نخست وزیر ترکیه گفت: برخی متحدان ما در «مبارزه با تروریسم» گروه‌هایی مانند «پ ی د» و یگان های مدافع خلق (ی پ گ) را که ماهیت یکسانی با گروه تروریستی پ ک ک دارند، به عنوان شریک برگزیده اند. چنین چیزی ناامید کننده است. به همه متحدانمان به صورت آشکار این موضوع را گوشزد کرده ایم که با استفاده از یک «گروه تروریستی» نمی توان گروه تروریستی دیگری را از میان برد. تنها نتیجه چنین چیزی بزرگ تر شدن یک گروه تروریستی و تشدید مشکلات خواهد بود.

ییلدیریم همچنین با اشاره به مسئله فلسطین گفت: نگرانی ترکیه از سیاست شهرک‌سازی اسرائیل و موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را بار دیگر اعلام می‌کنم. در دیدار با نخست وزیر اردن این فرصت را داشتم که بار دیگر از نقش اردن به عنوان حامی مکان های مقدس در قدس و حرم شریف تمجید کنم.

وی درباره نشست سه‌جانبه رؤسای ستاد ارتش های آمریکا، ترکیه و روسیه در آنتالیا گفت: برای پاکسازی سوریه از همه گروه‌های تروریستی نیاز به هماهنگی کامل وجود دارد. پاکسازی منطقه از همه گروه‌های تروریستی داعش،‌ «پ ی د- ی پ گ»، النصره و دیگر گروه ها ضروریست. اگر این هماهنگی صورت نگیرد خطر بروز درگیری های ناخواسته وجود خواهد داشت. این موضوع هدف اصلی نشست امروز روسای ستاد ارتش های سه کشور بود و این نشست فردا نیز ادامه خواهد یافت.

نخست وزیر ترکیه افزود: گروه های تروریستی مانع دستیابی به راه حل سیاسی پایدار در سوریه، ‌دشمن و تهدید مشترک هستند. باید بدون اینکه تفاوتی میان این گروه ها قائل شویم با همه آنها مقابله کنیم.

ییلدریم گفت: ترکیه و اردن در این زمینه دیدگاه مشترکی دارند. نیروهای ائتلاف بین المللی ، روسیه، ایران و آمریکا در فعالیت هایی که در این زمینه انجام می دهند باید از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند. ترکیه نقش موثری برای فراهم کردن زمینه این همکاری و جلوگیری از وقایع ناخوشایندی که در گذشته روی داد، ایفا می کند.

ییلدیریم در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: ما بر اهمیت افزایش تلاش ها در روند ژنو برای ادامه آتش‌بس و دستیابی به راه حل سیاسی پایدار در سوریه تاکید کردیم.

هانی ملقی، نخست وزیر اردن، نیز در کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد: مایلیم برای مقابله با مشکلات مختلف با ترکیه همکاری کنیم. همبستگی میان ما برای مقابله با کسانی که در پی ایجاد بی ثباتی در منطقه هستند ادامه خواهد یافت. ما می توانیم برای غلبه بر مشکلات با یکدیگر همکاری کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 739450

وب گردی

وب گردی