فارسی آموزان  بلگرادی شعر فارسی خواندند

فارسی‌آموزان دانشگاه بلگراد با خواندن شعرهایی در ستایش بهار و نوروز از حافظ، سعدی، مولانا، شفیعی کدکنی، قیصر امین‌پور و فریدون مشیری، به استقبال نوروز رفتند.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر رسیده، شب شعر و ادب فارسی با عنوان «در انتظار بهار» به همت نمایندگی بنیاد سعدی در صربستان و همکاری پارلمان دانشجویی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد برگزار شد و دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان فارسی با نمونه‌هایی از شعر شاعران ایرانی و آیین‌های نوروزی آشنا شدند.

این برنامه که با حضور جمع زیادی از دانشجویان زبان فارسی برگزار شد، با شعرخوانی از شاعران کلاسیک ایران آغاز و شعرهایی از حافظ، سعدی و مولانا با موضوع بهار و نوروز توسط تئودورا رادوانوویچ، یلنا ویدوویچ و یانا میروساولیووچ، دانشجویان کلاس‌های زبان فارسی خوانده شد.

در بخش دوم شب شعر با موضوع آشنایی با آیین‌های نوروز، سعید صفری، مدرس زبان فارسی توضیحاتی در خصوص سال‌ نو در ایران، جشن‌ها و آیین‌های نوروز ارائه داد و سپس مارکو یوانوویچ، دانشجوی دکتری ایران‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی به معرفی برخی از این آیین‌ها پرداخت.

در ادامه این شب شعر نیز شعر شاعران معاصر ایران همچون فریدون مشیری، قیصر امین‌پور و محمدرضا شفیعی کدکنی با موضوع بهار توسط دانشجویان استفان آداموف، آنا ماریوویچ و تیانا سلاکوویچ خوانده شد.

محسن سلیمانی، رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی نیز در ادامه، طی سخنانی به اهمیت موضوع بهار در آثار شاعران ایران اشاره کرد و شعر فارسی را نمونه عالی هنر ایرانی دانست.

همچنین یولیانا ووچو، معاون همکاری‌های بین‌الملل دانشکده فیلولوژی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل برنامه‌های فرهنگی و ادبی مرتبط به زبان فارسی، به حضور پرتعداد دانشجویان اشاره کرد و آن را نشانه علاقه‌مندی دانشجویان به زبان، فرهنگ و تمدن کهن ایران دانست.

درس زبان فارسی در دانشگاه بلگراد به صورت واحد اختیاری ارائه می‌شود و دانشجویان این دانشگاه برای واحد درسی زبان دوم، حق انتخاب از بین ۳۴ زبان مختلف را دارند.

در سال‌های اخیر با تلاش‌های صورت‌گرفته تعداد دانشجویان علاقه‌مند به زبان فارسی افزایش چشمگیری داشته و هم اکنون این دانشکده درصدد راه‌اندازی کرسی مستقل زبان فارسی برای پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی در زیرمجموعه دپارتمان شرق‌شناسی دانشگاه بلگراد است.

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده نقاشی

502500

کد خبر: 739526

وب گردی

وب گردی