تعدیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران

نشست خبری کنگره بین‌المللی «توسعه و تعالی علم در پرتو عقلانیت وحیانی« با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران 16 اسفند برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران با اشاره به آغاز چشم‌انداز ۵ ساله دانشگاه تهران در سال آینده گفت: در واقع نگاه جدیدی به دانشگاه تهران شده است که تحقق این اهداف بر اساس اجرای برنامه‌های متعدد صورت می‌گیرد. جایگاه بین‌المللی دانشگاه تهران در ذات خود دانشگاه نهفته است و باید راهکارهای عملی در این‌جا اجرایی و عملی شود، خوشبختانه تعاملات بین‌المللی دانشگاه تهران دوسویه است.

او با تاکید بر اینکه این دانشگاه اولین دانشگاهی است که چشم‌انداز خود را در قالب برنامه‌های ۵ ساله معین کرده است، گفت: دانشگاه تهران تا کنون دو برنامه پنج‌ساله داشته و سعی می‌کند مطابق آن برنامه‌ها به جلو حرکت کند و سال آینده برنامه سوم را خواهد داشت. این برنامه جهت‌گیری‌ها، تعیین اعتبارات و اجرای برنامه‌های توسعه دانشگاه را مشخص می‌کند و ارتباطی بین سیاست‌های مالی، اجرایی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری است.

نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه تعاملات بین‌المللی یک تعامل دوسویه است، گفت: با تعدادی از کشورهای دنیا دوره‌های مشترکی تا به امروز داشته‌ایم و یافته‌های خود را در عرصه‌های بین‌المللی باید ارائه کنیم.

او اعلام کرد، در حال حاضر در دانشگاه تهران ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی در حال تحصیل و مجاز به دریافت مدرک هستند و بیش از ۱۷۰۰ دانشجو برای فراگیری دوره‌های زبان فارسی دانشگاه تهران را انتخاب کرده‌اند، و این مسئله نشان می‌دهد که دانشگاه تهران توان تعاملات علمی بالا و منحصر به فردی دارد.

نیلی افزود: رشد تولیدات علمی در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته ۵ / ‏ ۱۷ درصد بوده که در این حوزه دانشگاه تهران ۱۷ پله رشد کرده است. البته بیشترین تولیدات علمی دانشگاه‌ها در حوزه علوم تجربی است و در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی در جامعه فعالیت محدودی داریم بنابراین یکی از موضوعات مورد توجه ما تأکید بر حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نوآوری در دنیا ذیل نظریات جدید محقق می‌شود؛ اعلام کرد، از ۳۲ نظریه‌ در کشور ۱۱ نظریه مختص استادان دانشگاه تهران است.

رئیس دانشگاه تهران درباره بررسی چالش‌های کشور از طریق پایان‌نامه‌ها گفت: ظرفیت پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی ظرفیت عظیمی است که در مسائل کشور مورد توجه قرار گرفته نشده در صورتی که همه پایان‌نامه‌ها می‌توانند به سمت حل مشکلات کشور سوق داده شوند. تصمیمات مشترک با دستگاه‌ها از دیگر برنامه‌های دانشگاه تهران است؛ به طوری که این دانشگاه با کشورهای سوئد، آلمان و بلژیک در حال رایزنی برای همکاری‌های علمی آموزشی است. در حال حاضر پروژه‌های مشترکی بین دانشگاه تهران وجود دارد که باید پایان‌نامه‌ها به سمتی بروند که هم دانشجو به سمت کارآفرینی برود و هم پایان‌نامه‌ها در راستای رفع نیازهای کشور باشد.

او ادامه داد: در پارک علم و فناوری دانشگاه مراکز رشد وجود دارند که این مراکز رشد نیز می‌توانند برای رفع چالش‌های اصلی کشور راه‌حل‌هایی را ارائه دهند. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران فعالیت‌های گسترده‌ای را با محوریت دانشگاه‌ها آغاز کرده است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به طرح ملی ساماندهی دانشگاه درباره اجرای طرح ملی شهر دانش در پایتخت گفت: براساس مصوبه دولت، قرار شد اطراف پردیس مرکزی دانشگاه تهران از بلوار کشاورز، خیابان کارگر و خیابان وصال خریداری شود تا دانشکده‌های پردیس مرکزی توسعه یابد. این طرح با عنوان شهر دانش، کارآفرین و دانشگاه سبز مطرح است و در این طرح ۵۰۰ هزار متر مربع به پارک علم و فناوری دانشگاه اختصاص می‌یابد.

تهران شهر دانش بنیان خواهد شد

نیلی احمد آبادی افزود: اگر طرح شهر دانش دانشگاه تهران محقق شود، فعالیت‌های تجاری اطراف این مجموعه نیز به شهر دانش سوق داده می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم شهر تهران با این طرح به شهر دانش‌بنیان تبدیل شود و دانشمندان و کارآفرینان، محور اصلی توسعه تهران باشند.

او ادامه داد: اجرای این طرح توجیه اقتصادی دارد و در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد اراضی تملک شده است. هزینه تملک ۱,۰۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم در مصوبه مجلس اختصاص یابد و هزینه ساخت و ساز که ۸۰۰۰ هزار متر مربع است، از سوی خیرین تأمین شود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: این طرح را در پردیس کیش نیز دنبال می‌کنیم تا مرز بین کسب و کار فناورانه و دانشگاه برداشته شود. آنچه دانشگاه تهران با جدیت به دنبال آن است، ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای است.

نیلی احمدآبادی با انتقاد از شیوه کنونی جذب دانشجوی دکتری گفت: ما با مصوبه پذیرش آزمونی دانشجوی دکتری موافق نیستیم زیرا فکر می‌کنیم پذیرش دانشجوی دکتری براساس رزومه سبب می‌شود دانشجویان قوی‌تری پذیرش شود و این مسئله به عدالت اجتماعی نیز نزدیک‌تر است. البته آئین‌نامه پذیرش در پردیس‌ها در وزارت علوم در حال تبیین است که در این زمینه احتمال دارد پذیرش به صورت رزومه‌ای صورت گیرد.

او افزود: اقتصاد باید از حالت رانتی خارج و به اقتصاد درون‌زا تبدیل شود تا کارآفرینی دانشگاه‌ها فعال شود زیرا این مسئله پایه اقتصادی مقاومتی است که مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌های دانشگاه گفت: تعداد زیادی از ساختمان‌های دانشگاه عمر حدود ۸۰ سال دارند که از دو سال پیش با اعتباری که از سوی وزارت علوم تأمین شد، پروژه مقاوم‌سازی ساختمان‌های دانشگاه را آغاز کردیم و تقاضای ما این است که اعتبارات برای مقاوم‌سازی دانشکده‌های دیگر نیز در اختیار ما قرار بگیرند که قول‌هایی داده شده و امیدواریم محقق شود.

نیلی احمد آبادی ادامه داد: هزینه مقاوم‌سازی دانشکده حقوق و علوم سیاسی ۵ میلیارد تومان بود که برای مقاوم‌سازی دانشکده‌های دیگر ۱۰ برابر این اعتبار مورد نیاز است. اقدامات مقدماتی و فنی مقاوم‌سازی دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه تهران درباره تعدیل در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی تغییر ظرفیت ندارد ولی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بیش از توان پذیرش کرده است. بنابراین در پذیرش دانشجو در این مقاطع تعدیل بر اساس اعضای هیأت علمی صورت می‌گیرد.

او در ادامه مباحث خود به کنگره بین‌المللی «توسعه و تعالی علم در پرتو عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه‌های علامه جوادی آملی)» اشاره کرد و افزود: وقتی همکاران ما در پردیس فارابی پیشنهاد برگزاری این کنگره را مطرح کردند، ما استقبال کردیم چراکه بر اساس نظریه کارشناسان و اندیشمندان علوم انسانی، نظریه علوم بر پایه عقلانیت وحیانی، نظریه بدیعی است و می‌تواند وجه ممیزه جمهوری اسلامی باشد که تولید علم را با دین همراه می‌داند.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه این موضوع می‌تواند محور مقالات بین‌الملل و ترجمان بخشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه علوم انسانی باشد؛ شخصیت آیت‌الله جوادی آملی برای مردم ایران شناخته شده خواند و گفت: با توسعه نظریه و شخصیت ایشان، جهان نیز می‌تواند با این نظریه و اندیشه آشنا شود و فکر می‌کنم برگزاری این کنگره در راستای اهداف دانشگاه تهران است و می‌تواند جایگاهی که علوم انسانی باید داشته باشد را در سطح جهان فراهم کند.

نیلی احمدآبادی در پایان هدف عمده این کنگره را دعوت از همه اندیشمندان و توسعه تعاملات بین‌المللی در حوزه علوم انسانی به شکل عام دانست.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 739544

وب گردی

وب گردی