استاد و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی : ifrs  زمینه تعامل حسابداران ایرانی با سایر کشورها را بوجود می آورد

استاد و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برگزاری اولین کنفرانس بین المللی جامع گزارشگری مالی توسط دانشگاه آزاد اسلامی زمینه تعامل حسابداران ایرانی با سایر کشورها را بوجود می آورد.

پوریانصب در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره مزایای برگزاری اولین کنفرانس جامع استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی اظهار کرد: این کنفرانس که موضوع اصلیش حسابداری گزارشگری مالی بین المللی بود، به آموزش مجموعه استانداردهای گزارشگری حسابداری مالی بین المللی می پردازد که شرکت های کشورهایی که به این استاندارد مالی پیوسته اند در عرصه بین المللی با یک زبان مشترک به گزارشگری مالی بپردازند.

وی در ادامه درباره چگونگی پیوستن ایران به این استانداردها یادآور شد: از سال 1973 تا کنون که عده ای از کشورهای اروپایی اراده کرده اند که برای کاهش تفاوت ها و فاصله بین گزارشگری بین کشورها یک مجموعه استاندارد بین المللی را بوجود آورند که خوشبختانه تا امروز کارهای بسیاری نیز انجام داده اند و می خواهند که کشورها از یک مجوعه استانداردهای مالی بین المللی پیروی کنند. بیشتر کشورها مانند کشورما خودشان به صورت مستقل نمی توانند که استانداردهای مالی بین المللی را درست کنند به همین علت ایجاد یک سری استانداردهای مالی بین المللی از نیازهای واجب بیشتر کشورها بود.

استاد و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: کشور ما در پانزده سال گذشته به جای پیوستن و پیروی به این مجموعه استانداردها، با بسنده کردن ترجمه این قوانین و معرفیشان به عنوان استانداردهای مالی برخلاف مسیر جریان آب شنا کرد که تاخیر در پیوستن به این استانداردها را به وجود آورد.

پوریا نصب درباره مزیت های پیوستن به این استانداردها افزود: مزیت این استانداردها این است که کیفیت افشا را بالا می برد؛ کیفیت افشا به علت اینکه اندازه گزارش های مالی را دقیق تر نشان می دهد در رویه اول سرمایه گذاران بزرگ جهانی به بازارهای ما روی می آورند و از طرف دیگر هزینه سرمایه را برای شرکت های ایرانی به شدت کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: از دیگر مزیت های پیوستن کشور به این استاندارد جهانی ، گزارش های مالی شرکت های استفاده کننده از این استانداردها را شفافتر نشان می دهد چون حجم زیادی از افشا را در برمی گیرد. همچنین به استفاده کنندگان صورت های مالی کمک می کند که در زمینه های مالی تصمیم های عاقلانه و منطقی تری در نگهداری سرمایه، بدهی یا فروششان بگیرند.

استاد و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان درباره مهم ترین مزیت این استانداردها برای ایران گفت: این استانداردها مزیت های بیشماری دارد اما از مهمترین مزیت این استانداردها برای کشور ما استفاده از یک مجموعه استاندارد بسیار قوی با کیفتیت بالا است که عملا خودمان در داخل کشور نمی توانیم به تولید این استانداردها بپردازیم که این مبحث باعث می شود بتوانیم در زمینه حسابداری با یک زبان مشترک با سایر کشورها تعامل داشته باشیم.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 739562

وب گردی

وب گردی