افزایش ۱۲ تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی جهان تا ۲۰۲۵ با از بین بردن شکاف جنسیتی

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی زن، ۸ مارس ۲۰۱۷ برابر با ۱۸ اسفند ماه جاری گفت: از بین بردن شکاف جنسیتی در استخدام می‌تواند تا ۱۲ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۵ به تولید ناخالص داخلی جهان بیافزاید.

به گزارش ایسکانیوز، متن کامل پیام "آنتونیو گوترش" به شرح زیر است:

"حقوق زنان حقوق بشر است. ولی در این زمانه آشفته، با توجه به آنکه جهان ما غیر قابل پیش بینی‌تر و بی نظم‌تر شده است، ‌از حقوق زنان و دختران کاسته شده، همچنین محدود و معکوس شده است.

توانمندسازی زنان و دختران تنها راه حفظ حقوق آنان و حصول اطمینان از این است که می‌توانند به تمامی استعدادشان تحقق بخشند.

عدم تعادل تاریخی در روابط قدرت بین مردان و زنان، که با افزایش نابرابری‌ها درون و بین جوامع و کشورها تشدید شده، به تبعیض بزرگتری علیه زنان و دختران می‌انجامد. در همه جای دنیا، از سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی سوء استفاده شده تا حقوق زنان محدود شود، تبعیض جنسیتی مستحکم شود و از عملکردهای ضد زن دفاع گردد.

حقوق قانونی زنان که هرگز در هیچ قاره‌ای با مردان مساوی نبوده، بیشتر رو به تحلیل است. زنان به طور معمول در فضای مجازی و زندگی عادی هدف ارعاب و آزار هستند. د

با وجود برخی پیشرفت‌ها، به لطف رفتارهای قدیمی و ورود متعصبانه مردان، موقعیت‌های رهبری در تمامی طبقات به وسیله مردان اداره می‌شود، و شکاف اقتصادی جنسیتی در حال گسترش است. باید با توانمندسازی زنان در تمامی سطوح، ایجاد زمینه‌ای برای شنیدن صدای آنان و دادن اختیار زندگی آنان و آینده دنیای مان به دست خودشان، این وضعیت را تغییر دهیم.

انکار حقوق زنان و دختران نه تنها به نوبه خود اشتباه است، بلکه تاثیر اقتصادی اجتماعی جدی دارد که همه ما را به عقب می‌راند. برابری جنسیتی اثری قابل تغییر دارد که برای عملکرد کامل گروه‌ها، جوامع و اقتصادها ضروری است.

دسترسی زنان به آموزش و خدمات سلامت برای خانواده و جوامع آنان سودآور است که به نسل‌های آینده نیز گسترش می‌یابد. یک سال اضافه در مدرسه می‌تواند تا ۲۵ درصد به حقوق دریافتی آینده یک دختر بیافزاید.

این امر هنگامی که زنان به طور کامل در نیروی کار مشارکت دارند، فرصت‌ها پدید می‌آورد و نرخ رشد افزایش می‌یابد. از بین بردن شکاف جنسیتی در استخدام می‌تواند تا ۱۲ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۵ به تولید ناخالص داخلی جهان بیافزاید. افزایش سهم حضور زنان در نهادهای دولتی آنان را بیشتر منتخب می‌کند و سبب افزایش نوآوری شده، قدرت تصمیم گیری را تقویت کرده و تمامی جوامع را بهره مند می‌سازد.

برابری جنسیتی در مرکز ثقل دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار است، نقشه جهانی که برای رویارویی با چالش‌های پیش رو، مورد توافق تمامی سران کشورها قرار گرفت. پنجمین آرمان توسعه پایدار به گونه‌ای ویژه برابری جنسیتی و توانمندسازی تمامی زنان و دختران را فرا می خواند، که اساس دسترسی به ۱۷ آرمان توسعه پایدار است.

اینجانب متعهد به افزایش حضور زنان در فعالیت‌های صلح و امنیت مان هستم. زنان مذاکره کننده شانس صلح پایدار را افزایش می‌دهند، و زنان صلح بان شانس سوء استفاده جنسی و بهره کشی را کاهش می‌دهند.

اینجانب در سازمان ملل متحد، در حال ایجاد نقشه راه روشنی با معیارهای رسیدن به برابری جنسیتی در تمامی نظام‌ هستم که سازمان ما به طور واقعی نشان دهنده مردمی باشد که به آنان خدمت می‌کنیم. اهداف پیشین محقق نشده‌اند. در حال حاضر ما باید از بلندپروازی به سوی عمل حرکت کنیم."

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد،‌ گوترش در پایان تاکید کرد: در روز جهانی زن، اجازه دهید همه ما متعهد شویم هر آنچه می‌توانیم برای غلبه بر تعصب مستحکم، حمایت از تعامل و فعالیت، و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان انجام دهیم.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 739595

وب گردی

وب گردی