فعالیت ۳۸ بنیاد فرزانگان در کشور/ تهران بنیاد فرزانگان ندارد

رئیس سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۳۸ بنیاد فرزانگان که موسسات مردمی فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی وی‍‍‍ژه سالمندان هستند در ۲۶ استان کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز،انوشیروان محسنی بندپی در کارگاه آموزش کاربرد روش های اجتماعی محور در عملیاتی کردن طرح و برنامه ها توسط بنیادهای فرزانگان که در هتل مهرگان تهران برگزار شد؛ گفت: در حال حاضر بنیاد فرزانگان در تهران وجود ندارد اما در حال ایجاد این بنیاد در تهران نیز هستیم.

وی در ادامه با بیان آنکه سالمندی یک پدیده فیزیولوژیکی است و اکنون سن امید به زندگی در کشور به بیش از ۸۰ سال رسیده است؛ گفت: سالمندی می تواند به عنوان یک بحث «ارتقای شاخص سلامت» مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه بر لزوم استفاده از دوران سالمندی تاکید کرد و گفت: کشوری می تواند موفق باشد که برای دوره سالمندی جمعیت خود برنامه ریزی کند تا اگر بعد از ۳۰ سال کارکردن فردی به دوران بازنشستگی رسید تا پایان عمر، فرصتی داشته باشد زیرا طبق برآوردها این دوران یک پنجم عمر انسان را تشکیل می دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین شاخص های دیده بانی سلامت را در کشور مطلوب ندانست و گفت: متاسفانه حقیقت تلخی در جامعه وجود دارد و آن اینست که طبق رصد شاخص های دیده بانی سلامت در کشور ، شاخص های سلامت برای سالمندان مانند امنیت درآمد شغلی ، توانمندی ، سلامتی و محیط توانساز مطلوب نیست؛ برای مثال در زمینه حمل و نقل عمومی باید برای افراد دارای معلولیت، جانبازان، زنان باردار، سالمندان و افراد دچار آسیب های موقتی محیط های مناسب سازی شده با نگاه همه جانبه ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در شاخص های دیده بانی سلامت خیلی عقب هستیم اما جهش در اقدامات و برنامه ریزی ها به گونه ای است که امید داریم در رتبه بندی بعدی تا ۱۵ پله صعود کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: یکی از راه های اجتماعی کردن این برنامه ها، تسهیل حضور افراد در محیط های اجتماعی است.

وی در ادامه به جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و گفت: هرساله در جشنواره شهید رجایی ، دستگاه های دولتی رتبه بندی می شوند و امسال امتیازی برای دستگاه های دولتی که اقدام به مناسب سازی محیط های خود برای سالمندان، افراد دارای معلولیت و جانبازان کنند، اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان آنکه چندین سال در خصوص تولیت امور سالمندان در کشور با چالش روبرو بودیم که بالاخره دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی تشکیل شد و این سازمان به عنوان مرجع متولی امور سالمندان است؛گفت: مقرر شده دو گروه تخصصی ذیل دبیرخانه شورای عالی سالمندان شامل گروه رفاه و حمایت های اجتماعی و گروه سلامت تشکیل شود که در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان آنکه مولفه هایی مانند انزوا و گوشه نشینی و آسیب های روحی و روانی سالمندان را تهدید می کند؛گفت: در برنامه ششم توسعه نسبت به توسعه بنیاد فرزانگان تلاش کردیم زیرا آسیب هایی که سالمندان را تهدید می کند فقط مربوط به سلامت جسمانی نیست.

بندپی تاکید کرد: بسیاری از امور سالمندان را با استفاده از اجتماعی کردن برنامه ها و بکارگیری ظرفیت مردمی می توان برطرف کرد؛ همه چیز نگاه دولتی ، پول و ساختار نمی خواهد؛ بطورمثال ۲۵ درصد جمعیت کشور کوچکی مانند دانمارک را جمعیت داوطلبان تشکیل می دهند که برای عشق و حس مشارکت کارها را انجام می دهند اما ما به خاطر وظیفه دولتی می آییم.

وی با اشاره به جمعیت بیش از هفت میلیون نفری سالمندان در کشور گفت: پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ ، جمعیت زیر ۱۵ سال با میزان جمعیت بالای ۶۰ سال کشور برابر شوند بنابراین حاکمیت باید برای این اقشار برنامه ریزی داشته باشد و نقشه راه مشخصی ترسیم کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به زنان سالمند اشاره کرد و گفت: با همکاری معاونت زنان ریاست جمهور مقرر شده تا نسبت به توانمندسازی ۴۵ هزار زن سالمند اقدام کنیم؛ ایندرحالیست که دولت تدبیر و امید نیز لایحه ای درخصوص مساعدت های اجتماعی برای گروه های آسیب پذیر در دست بررسی دارد و سازمان تامین اجتماعی نیز از منابع خود در جهت ارتقای بیمه تکمیلی بازنشستگان اقدام کرده است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم لوگوی بنیاد فرزانگان توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور رونمایی شد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 739607

وب گردی

وب گردی