سیاری:  ایران و پاکستان از بازیگران اصلی منطقه هستند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حضور ایران و پاکستان در بیضی انرژی دنیا هستند، تاکید کرد: در همه تئوری های مطرح شده دو کشور بازیگر کلیدی در منطقه اند.

به گزارش ایسکانیوز امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی در دیدار با هیات اعزامی دانشگاه جنگ دریایی پاکستان با اشاره به اهمیت دریا برای کشورهای ایران و پاکستان اظهار کرد: اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ جهان است که بدون واسطه در مجاورت ایران و پاکستان است.

وی همچنین با اشاره به وجود ۴ گذرگاه مهم در منطقه، خاطر نشان کرد: ایران و پاکستان در منطقه راهبردی آسیای جنوب غربی قرار دارند و با توجه به اینکه هر دو کشور دریایی اند، نیازمند برخورداری از قدرت دریایی هستند.

سیاری با بیان اینکه ایران با ۱۲ کشور مرز مشترک دریایی دارد، تاکید کرد: ایران از این تعداد با ۴ کشور مرز مشترک دریایی و زمینی دارد که پاکستان از جمله این کشورها است.

فرمانده نیروی دریایی در ادامه به نظریه قدرت دریایی اشاره و تصریح کرد: بر اساس این نظریه اهمیت تسلط ایران و پاکستان بر شمال آقیانوس هند مشخص می‌شود.

وی گفت: ایران و پاکستان در بیضی انرژی دنیا هستند و این موضوع حائز اهمیت است. موقعیت ژئوپلیتیک دو کشور در منطقه ی حساس قرار دارد و در همه تئوری های مطرح شده دو کشور بازیگر کلیدی در منطقه اند.

سیاری همچنین با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی پاکستان خاطر نشان کرد: پاکستان دارای مجاورت دریایی با سه کشور است. همچنین ۱۵ درصد مرز های این کشور دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی با تاکید بر اهمیت دریای عمان و شمال اقیانوس هند برای هر دوکشور، گفت: این منطقه مسیر صادرات و واردات دو کشور است. مثلث تنگه هرمز، مالاگا و باب المندب حدود یک سوم تجارت و مبالات دریایی دنیا را در اختیار دارد. از همین جهت این منطقه برای دو کشور و دنیا بویژه از منظر اقتصادی اهمیت بسیاری دارد.

وی حضور دزدان دریایی را از جمله تهدیدات موجود در منطقه عنوان و بر لزوم مقابله با این تهدید تاکید کرد.

سیاری وجود مرزهای گسترده دریایی، جنبه های اقتصادی، جنبه های سیاسی، جنبه های دفاعی و امنیتی و خطوط مواصلاتی دریایی گسترش یافته در اقیانوس هند را از جمله اهمیت های وجود دریا برای دو کشور عنوان کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره مشترکات دریایی دو کشور گفت: هر دو در زمره کشور های ساحلی اند. همچنین دو کشو دارای مرز مشترک دریایی هستند و بر گذرگاه های راهبردی انرژی نیز تسلط دارند لذا دو کشور نیازمند برخورداری از قدرت دریایی اند.

سیاری درباره تعاملات نیروهای دریایی دو کشور به بازدید ناوگروه های دو کشور از سواحل یکدیگر، انجام تمرینات دریایی، تبادل دانشجو در سطح دافوس اشاره و آن را از جمله تعاملات میان دو نیرو عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک میزبان ناوگروهی از پاکستانی خواهیم بود.

سیاری تداوم بازدید متقابل ناو گروه ها بصورت برنامه ریزی شده، تداوم و گسترش تعاملات علمی و اموزشی، برقراری و توسعه بازدید متقابل هیات های دو نیرو از توانمندی های یکدیگر، برقراری و توسعه تعاملات عملیاتی در دریا برای مبارزه با دزدی و انجام رزمایش های دریایی مشترک و امداد و نجات دریایی و به اشتراک گذاشتن امکانات فنی را از جمله ظرفیت های همکاری میان دو کشور عنوان کرد.

وی در پایان گفت: استکبار در تلاش است با نا امن نشان دادن منطقه حضور خود را توجیه کند برای مقابلع با این راهبرد باید با ایجاد محیط همکاری امنیت منطقه را بصورت کامل و پایدار برقرار کنیم.

تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 739663

وب گردی

وب گردی