حجت الاسلام عسکری: پیوند علم و دین و حوزه و دانشگاه، راهبرد مهم دانشگاه آزاد اسلامی قم خواهد بود

مراسم تکریم رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و معارفه رئیس جدید آن صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسکری، معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: «استان قم به عنوان مرکز تفکر دینی و شیعه‌ شناخته شده است آبروی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. مرجعیت دینی در قم سال‌هاست که زعامت دینی مردم را عهد‌ه‌دار بوده‌اند و ما قدردان امام و شاگردان امام، مراجع عظام تقلید به ویژه آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی هستیم که همیشه با تفکر حکیمانه و مدبرانه خود، امام، رهبری و مردم را حمایت کرده‌اند و با اعتدال و عقلانیت شناخته شده‌اند.»

عسکری ادامه داد: «او کسی است که هشت سال دفاع مقدس را در برابر قدرت‌های جهانی فرماندهی کرد و عاقبت هم از راه سیاسی بر دشمن در دفاع مقدس پیروز شد و آرامش و امنیت را در کشور برقرار کرد. بعد از جنگ نیز سازندگی و خرابی‌های ناشی از جنگ را با دست خالی و تفکر توسعه‌گرایانه خود به پیش برد. از جمله خدمات ماندگار ایشان دانشگاه آزاد اسلامی است که بانی راه‌اندازی آن با حمایت مالی و معنوی امام بود.»

او افزود: «آقای هاشمی خطر جدی کشور را سطحی‌نگری و رفتارهای ظاهرگرایانه می‌دانست و در مقابله با تفکر ظاهرگرایی و عوام‌فریبی و رفتارهای پوپولیستی، همیشه تاکید بر حضور نخبگان در جامعه و اثرگذاری نخبگان و دانشگاهیان و آزاد‌اندیشی دینی داشت (که کتابی هم درباره آن نوشت) همچنین سعی کرد با توسعه فکری و دینی و با کمک نخبگان حوزه و دانشگاه به عنوان یک استراتژی دنبال کند.»

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «آیت‌‌الله هاشمی هیچ دغدغه‌ای به جز اهداف انقلاب و رهبری نداشت و مشی ایشان همیشه معطوف به پیشرفت‌های فکری و ‌بن‌بست‌شکنی‌های دینی و فکری بوده است. تلاش شبانه‌روزی او این بوده است که در حوزه‌های علمی و فناوری‌های تخصصی و اقتصادی به شاخص چشم‌انداز مورد نظر رهبری نائل شویم. ایشان از ‌ایده‌های نو و دانش‌بنیان بسیار استقبال می‌‌کرد و ‌سیاست‌های اقتصاد دانش‌بنیان مورد نظر رهبری را همیشه مورد تاکید و عمل داشت، برای حل معظلات نظام و کشور در مجمع تشخیص و از طریق دانشگاه‌ها و استادان راه‌حل تمهید ‌می‌کرد.»

عسکری گفت: «ایشان برای واحد قم تاکید می‌کردند که این واحد باید به قطب علمی کشور تبدیل شود و پیوند علم و دین و وحدت حوزه و دانشگاه را به عنوان یک راهبرد در قم مد نظر داشت که این راهبرد می‌تواند برای دانشگاه آزاد اسلامی در قم به عنوان اولویت اول مطرح باشد. شورای عالی آزاد‌اندیشی اسلامی را در دانشگاه راه‌اندازی کرد و کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی را جزو ماموریت‌های مهم دانشگاه آزاد اسلامی معرفی می‌کرد. آن یار سفر کرده و پیشرو؛ همیشه تفکر راهبردیشان به عنوان موسس و بانی دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح بوده است و ما هم همان راه را ادامه می‌دهیم.»

او در پایان گفت: «از آنجا که مقام معظم رهبری، جایگاه علم و دانایی را به عنوان یک رکن اصلی پیشرفت و تعالی همیشه مورد‌نظر و بر اثرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه تاکید دارند، در شرایط فقدان آیت‌الله هاشمی، دکتر ولایتی که یک چهره علمی و دانشگاهی شناخته‌شده، مقبول و مورد اعتماد امام و خودشان و آیت‌الله هاشمی است را با تدبیر حکیمانه به جای ایشان معرفی کردند که ما این مسئله را مایه مباهات و امتنان خود می‌دانیم و از صمیم دل از رهبری تشکر ‌می‌کنیم و سعی ما بر این است که اهداف و منویات رهبری را در دانشگاه آزاد اسلامی مانند گذشته دنبال کنیم. از حاشیه و مسائل فرعی پرهیز می‌کنیم و به ما‌موریت‌های اصلی در اسناد بالادستی نظام و ‌چشم‌انداز نظام و دانشگاه می‌پردازیم. در حوزه علمیه قم به برکت حضور مراجع و حوزه‌های علمی و پژوهشگران بنام، ده‌ها مراکز تحقیقاتی و ‌انجمن‌های علمی وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی باید همکاری با آن‌ها و همچنین توجه به ‌رشته‌های چندنظمی و مباحث بین‌رشته‌ای به ویژه در ‌حوزه‌های ‌علمیه و علوم انسانی را به عنوان یک ماموریت دنبال کند.»

در پایان این مراسم، حکم انتصاب دکتر یوسفی، سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی قم و نامه تشکر از دکتر محمدسالار کسرایی، رئیس سابق این واحد دانشگاهی که با امضای دکتر حمید میرزاده صادر شده بود، قرائت شد.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 739672

وب گردی

وب گردی