محکوم شدن یک کارفرما به درختکاری برای نخستین بار در کشور

رییس دادگستری بخش مهردشت با اشاره به ایام درختکاری و آشتی با طبیعت گفت: جرائم علیه محیط زیست اتفاق می‌افتد، اما باید سعی کنیم ضمانت اجراهای کیفری متفاوت داشته باشیم و مجازات‌ها در جهت حمایت از محیط زیست باشد.

به گزارش ایسکانیوز، مجتبی فرهمند امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متخلفان محیط زیست را به جای آنکه به مجازات‌های سالب آزادی مانند شلاق و حبس محکوم کنیم به مجازات‌هایی محکوم کنیم که به نفع محیط زیست باشد و محیط زیست از آن منتفع شود.
وی افزود: یک متخلف علیه منابع طبیعی و محیط زیست را به احیای مرتع محکوم کردیم، زیرا وقتی مرتع از بین می‌رود بازگشت به حالت قبلی سخت است و باید انسان وارد عمل شود.
رییس دادگستری بخش مهردشت تصریح کرد: به کارخانجات آلاینده فرصت داده می‌شود تا آلایندگی کارخانه را برطرف کنند و اخیرا حکمی صادر شد که شرکت کیمیا چدن به دلیل آلایندگی در شهرک صنعتی علویجه درختکاری کند که این حکم برای اولین بار در کشور صادر شده است.
فرهمند اضافه کرد: شرکت کیمیا چدن به دلیل آلایندگی محکوم به کاشت 1500 نهال در شهرک صنعتی علویجه شد که کارفرما نیز از این حکم استقبال کرده و امروز این حکم اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت کیمیا چدن کارخانه ریخته گری و دارای آلایندگی است، تصریح کرد: این آلایندگی نارضایتی‌هایی را در منطقه ایجاد کرده بود، هم‌چنین محیط زیست شهرستان نجف آباد نیز شاکی این کارخانه بود.
رییس دادگستری بخش مهردشت با بیان اینکه با مجازات‌های سالب آزادی اتفاقی برای محیط زیست اتفاقی نمی افتد، اضافه کرد: در قانون مجازات اسلامی سال 92 در ماده 23 جایگزین حبس پیش بینی شده که قاضی می‌تواند کیفرزدایی و از ضمانت اجراهای غیر کیفری استفاده کند.

احکامی صادر شود که به نفع محیط زیست باشد
فرهمند خاطر نشان کرد: کارفرما فرد خطرناک و بزهکاری نیست، به همین دلیل زندانی کردن چنین فردی درست نیست و باید از ضمانت اجراهایی استفاده کنیم که مردم و محیط زیست منتفع شوند.
وی اضافه کرد: این مجازات که برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود کارفرما را محکوم به کاشت درخت در جایی می‌کند که تخلف کرده و باید این نگاه را در بین مقامات قضایی گسترش دهیم و در تصمیمات به گونه‌ای عمل کنیم که محیط زیست بیشترین منفعت را از این احکام ببرد.
رییس دادگستری بخش مهردشت با بیان اینکه محیط زیست در خطر است، ادامه داد: در این پرونده به متخلف یک سال فرصت داده شد که رفع آلایندگی کند و گزارش پیشرفت کار را به محیط زیست ارایه دهد و خوشبختانه کارخانه تجهیزات رفع آلایندگی را نصب کرده است.

مجازات باید آخرین پناهگاه باشد
فرهنمد یادآور شد: پس از تصویب قانون مجازات اسلامی در سال 92 و قانون آیین دادرسی کیفری در سال 92 انقلابی در حقوق کیفری ایران رخ داد و خوشبختانه در این قانون‌ها، نهادهای ارفاقی وجود دارند که دست قضات را برای انتخاب ضمانت اجراها بیشتر و حق انتخاب قاضی افزایش یافته است، اما برای همه جرایم امکان اجرای این مجازات‌ها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: مجازات درد بی درمان است و درمان نیست و اقدامات کیفری مجازات نوش دارو نیستند و مجازات باید آخرین پناهگاه باشد.

اگر تولیدکننده بازداشت شود رغبتی برای تولید نمی‌ماند
رییس دادگستری بخش مهردشت با بیان اینکه وقتی از هر ابزار و دستگاهی ناامید شدیم باید به سمت مجازات برویم، گفت: پیشگیری کم هزینه تر از درمان است و اگر کارفرما را بازداشت کنیم رغبتی برای تولید ندارد و حتی ممکن است این اقدام به بیکاری کارگردان کارخانه بیانجامد.
فرهمند با بیان اینکه دادگستری به دنبال انتقام نیست بلکه به دنبال اصلاح است و رشد جامعه مدنی با این تصمیمات اتفاق می‌افتد، افزود: در حوزه شکار حیوانات وحشی و پرندگان چنین آرایی صادر کرده‌ایم و یک شکارچی متخلف را محکوم به جمع آوری تمام زباله‌های پارک ملی قمیشلو به مدت یک سال کردیم، اما اگر این جرایم دوباره توسط متخلف اجرا شود از مجازات‌های سالب آزادی استفاده می‌شود.

تولیدکنندگان خود را مقید به حفظ محیط زیست بدانند
هم‌چنین رییس محیط زیست نجف آباد گفت: تولید کنندگان باید خود را مقید به حفظ محیط زیست بدانند، اما از طرفی هم باید بدانیم همه مجازات‌ها بازدارنده نیستند.
محمد محمدی گفت: گاهی می‌توان یک حکم را جایگزین فرهنگسازی کرد که در این صورت نیازی به اقامه دعوا نیست.

منبع:ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 739691

وب گردی

وب گردی