متخصص گفتار درمانی:  65 درصد بیماران سکته مغزی به اختلال بلع دچار می شوند

 متخصص گفتار درمانی گفت: 65 درصد افرادی که سکته مغزی می کنند به اختلال بلع دچار می شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا،جلال بختیاری افزود: سکته مغزی باعث به وجود آمدن ناتوانی‌های مختلف از جمله مشکلات حرکتی، گفتاری، شناختی و اختلال در بلغ می‌شود.
سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز هفته گذشته در همایش سکته مغزی گفته بود: سالانه 100 هزار نفر در کشور به سکته مغزی دچار می‌شوند که از این تعداد 70 درصد برای همیشه خانه نشین می شوند.
به گفته وی بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند در بسیاری از موارد فلج یا قدرت تحرک و صحبت کردن را از دست می دهند. بسیاری از آنها بیکار می‌شوند در حالی که بخش زیادی از آنان نان آور خانواده هستند.
قاضی زاده هاشمی گفت: این مسئله باعث بدسرپرستی و مشکلات زیادی در خانواده‌ها می‌شود در حالی که بیمه‌ها می‌توانند با یک رقم ناچیز جلوی بسیاری از این هزینه ها و مشکلات اجتماعی را بگیرند.
جلالی، عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران نیز در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: بلع یکی از عملکردهای حیاتی انسان است زیرا اولین مرحله گوارش مواد غذایی است که برای انجام آن به هماهنگی دقیقی بین بلع و تنفس توسط سیستم عصبی نیاز هست.
بختیاری افزود: در سکته‌های مغزی معمولا به دلیل درگیری مراکز کنترل کننده بلع در مغز این هماهنگی مختل شده و در نتیجه عملکرد طبیعی بلع دچار اشکال می‌شود، در نتیجه فرد قادر نیست مواد غذایی، مایعات و حتی داروها را به صورت طبیعی از دهان دریافت کند.
مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تشریح اختلال بلع گفت: افراد دارای اختلال بلع به علائمی مانند احساس خفگی، سرفه‌های شدید به دلیل ورود مواد غذایی به مسیر تنفسی، بیرون ریختن مواد غذایی یا مایعات از دهان یا بینی، بالا رفتن دمای بدن بعد از غذا خوردن، عفونت‌های مکرر تنفسی، کم آبی بدن یا کاهش وزن غیر منتظره بعد از سکته دچار می‌شوند، تمام این علایم به عنوان اختلال بلع یا دیسفاژی در بیماران سکته مغزی مطرح می‌شوند .
وی اظهار داشت: اختلال بلع در این بیماران علاوه بر عوارض مختلف پزشکی و روانی-اجتماعی، عوارض اقتصادی مختلفی را برای بیمار و سیستم بهداشتی درمانی کشور به دلیل عفونت‌های متعدد تنفسی که در اکثر موارد به بستری شدن مجدد در بیمارستان و مصرف داروهای مختلف برای کنترل آنها منجر می شود.
عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران افزود: هم اکنون در کشورهای پیشرفته در تمام راهنماهای بالینی مربوط به سکته مغزی تاکید شده تا زمانی که وضعیت بلع بیماران سکته مغزی توسط متخصص گفتاردرمانی مشخص نشده است نباید به این بیماران از دهان چیزی داده شود. در ایران هم در چند سال اخیر به این موضوع توجه شده است.
بختیاری تصریح کرد: متخصص گفتاردرمانی از طریق ارزیابی‌های تخصصی بالینی و ابزاری وضعیت بلع بیمار را بررسی و بر اساس نتایج این ارزیابی‌ها شدت و نوع اختلال بلع بیمار را تعیین می‌کند و اقدامات درمانی مناسب را برای بیمار انجام می‌دهد. در بعضی از موارد ممکن است بیمار برای مدتی قادر به تغذیه دهانی نباشد و روش های جایگزین مانند لوله‌های تغذیه‌ای برای تغذیه بیمار تجویز شود.
این متخصص گفتاردرمانی گفت: خوشبختانه اگر تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی مناسبی برای درمان اختلال بلع بیمار انجام شود این مشکل تا حدود زیادی برطرف می‌شود و بیمار بعد از مدتی قادر به تغذیه دهانی خواهد بود.
عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران افزود: پانزدهمین همایش گفتاردرمانی 7 تا 8 اردیبشهت سال 96 در تالار ایوان شمس تهران برگزار می شود و این همایش فرصتی فراهم می‌کند تا اساتید، دانشجویان و علاقه مندان گفتاردرمانی موقعیت علمی و حرفه ای خود را نقد و ارزیابی کرده و خود را برای حرکت به سوی آینده و تعالی و پیشرفت آماده کنند.
همچنین اکبر دارویی دبیر علمی این همایش گفت: تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری برعهده آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) است. گفتاردرمانی یکی از رشته های توانبخشی است که به پیشگیری و درمان غیردارویی مشکلات گفتار و زبان می پردازد.
وی گفت: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که برخی افراد که در این زمینه فاقد تخصص هستند، از ناآگاهی افراد و خانواده ها سوء استفاده کرده و ادعا می کنند که می‌توانند مشکل آنها یا فرزندشان را رفع کنند و حتی تا جایی پیش می روند که مدعی درمان تضمینی هم می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه افزود: این گونه اقدامات سودجویانه که در سایر امور پزشکی سابقه دارد، علاوه بر تحمیل هزینه به خانواده ها، موجب تاخیر در بهبودی شده و تبعات منفی هم در پی دارد.
دارویی اظهار داشت: بر اساس قوانین کشور، دخالت نابجا در امور پزشکی و درمانی قابل پیگیری است و مراجعی هم برای رسیدگی به احقاق حقوق بیماران تعیین شده است،
دبیر علمی همایش گفتاردرمانی ایران خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها به موضوع توانبخشی و معرفی بهتر خدمات توانبخشی شد و افزود: باید با اطلاع رسانی دقیق در مورد رشته های توانبخشی ضمن افزایش آگاهی‌های عمومی از میزان سوء استفاده سودجویان کاست.
وی افزود: افراد و خانواده هایی که به دنبال رفع مشکلات گفتاری هستند باید از طریق صحیح و از مجاری رسمی مانند نظام پزشکی، معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها و انجمن گفتاردرمانی، به جست و جوی افراد متخصصی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته گفتاردرمانی هستند، اقدام کنند.

دریافت کننده و انتشار دهنده:نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 739797

وب گردی

وب گردی