تصمیم رهبری توفیقی برای ادامه راه آیت الله هاشمی(ره) بود/دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به نظام و مردم است

دکتر ولایتی ضمن قدردانی از تلاش های دکتر میرزاده، انتصاب خود از سوی مقام معظم رهبری را توفیقی خواند تا راه آیت الله هاشمی رفسنجانی را ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در هفتاد و یکمین اجلاس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی برای حضور در جمع مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: از دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد نظم و شکل گیری این مجموعه و حرکت آن سمت توسعه قدردانی می کنم. همچنین یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی می دارم که با تاسیس و ارتقای این دانشگاه نقش مهمی در آموزش عالی کشور ایفا کرد.

او ادامه داد: انتصاب بنده از سوی مقام معظم رهبری برای ریاست هیات امنا این دانشگاه توفیقی محسوب می شود که در این سمت حساس زحماتی را که آیت الله هاشمی رفسنجانی کشید را ادامه دهم. بدون تردید تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی دستاورد بسیار بزرگی بود. در هیچ جای ایران چنین دانشگاهی وجود ندارد که تا این اندازه تاثیرگذار باشد. این دانشگاه با دلگرمی امام، پشتیبانی مقام معظم رهبری و همت آیت الله هاشمی رفسنجانی و همچنین تلاش های دکتر جاسبی و دکتر میرزاده توسعه یافته و فعالیت می کند.

ولایتی به جلسه روسای استان های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: زحمات همه مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی سبب شده که امروز شاهد بزگترین دانشگاه حضوری جهان هستیم. تا امروز برای توسعه کمی تلاش کردیم و از امروز برای ارتقای کیفیت تلاش می کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی همیشه از کیفیت خوبی برخوردار بوده اما کیفیت باید مطابق با زمان بالا رود و مسئله ای است که به زمان بستگی دارد. کار تعلیم علم همان عمل صالح است. اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز تاکید بر توسعه کیفی دانشگاه دارند که این توصیه ای بسیار به جاست و دانشگاه آزاد اسلامی برای این موضوع تلاش می کند.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن قدردانی از دکتر میرزاده برای افزایش بودجه پژوهشی گفت: بودجه پژوهشی سال 96 دانشگاه آزاد اسلامی 12 درصد در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این بودجه باید صرف پژوهش هدفمند و کاربردی شود. ما باید کارایی پژوهش را محاسبه کنیم و در کنار افزایش درصد بودجه پژوهشی، پژوهشی کاربردی محور داشته باشیم و با وزارت خانه های مختلف مانند وزارت نفت، صنعت، بهداشت، مخابرات و دفاع همکاری کنیم تا بتوانیم نیازمندی های آنها و جامعه را پاسخگو باشیم.

او با تاکید براینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید نخبگان را جذب کند، گفت: جذب نوابغ از میان دانشجویان و بخش های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی و جذب افرادی که استعداد ویژه دارند یکی دیگر از اهداف پیش رو دانشگاه آزاد اسلامی است. این استعداد های ویژه باید معرفی و جذب دانشگاه شوند این امر باید از خود دانشگاه آغاز شود. متاسفانه در کشور ما جذب نخبگان سامان ندارد، و ما می خواهیم خذب نخبگان کشور را از دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کنیم. باید توجه داشته باشیم که اگر استعداد خاصی در هر نقطه از کشور وجود دارد در دانشگاه آزاد همان محل جذب شود این استعدادها باید تقویت و تربیت شوند تا در آینده به عنوان استاد در همین دانشگاه فعالیت کنند.

آروزی آیت الله هاشمی باید برآورده شود

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: متاسفانه برخی از سفارت خانه ها واسطه می شوند برای مهاجرت و جذب دانشجویان نخبه به دانشگاه های خارج از کشور در برخی از مراکز آموزشی نیز برخی افراد با مزد یا بی مزد آدم بیگانگان هستند و واسطه گری می کنند تا نخبگان از کشور خارج شوند. این کاری است که ما می توانیم بدون هیچ هزینه ای انجام دهیم و جوانان و نخبگان خودمان را جذب کنیم. بورسیه کردن نخبگان باعث کادرسازی برای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد تا منشا برکت و الگویی برای دیگر دانشگاه های کشور باشد.

ولایتی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به نظام و مردم است. ما باید مردم را امیدوار کنیم که راه درستی انتخاب کردند تا آروزی آیت الله هاشمی نیز برآورده شود که هیچ کس در کشور نماند که بخواهد تحصیلات عالیه داشته باشد و نتواند. کشور ما ظرفیت و تاریخ درخشانی دارد. کشور ما در گذشته دانشگاهی مانند جندی شاپور داشته که نظیرش حتی در تمدن های بزرگ نیز پیدا نمی شود.

او با اشاره به تاریخ علمی ایران گفت: علم آموزی و توجه به علم در ذات ایرانیان است. در هیچ جای دنیا پیدا نمی کنیم که خانواده ای از ضروری ترین هزینه هایش برای تحصیل فرزندانش بگذرد. بنابراین باید به مردم وفادار باشیم.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد باید در فرهنگ ایرانی و اسلامی الگو شود. دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از افراد معتقدی هستند که باب فرهنگ کشور محسوب می شوند. اگر دانشگاه آزاد اسلامی در شهری تاسیس شد باید فرهنگ بومی و دینی آن منطقه را تقویت کند. امیدواریم با توجه به همتی که در دانشگاه آزاد وجود دارد روز به روز شاهد رونق و پیشرفت آن باشیم.

ولایتی به تولید و ارجاع به مقالت علمی اشاره کرد و گفت: باید تعداد مقالات در دانشگاه و ارجاع به آنها در سطح جهانی افزایش یابد. ارجاع بین المللی به مقالات از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین تولید مقالات کاربردی برای توسعه علم و فناوری بسیار مهم است که علم تبدیل به فناوری شود و مسئله اقتصاد دانش بنیان به مرحله عمل برسد. هر کشوری که ترقی کرده همین راه را پیش گرفته است. آنچه ما در طول این سالها انجام دادیم خوب است اما کافی نیست. متاسفانه مظلوم ترین بخش بودجه در کشور حوزه پژوهش است و اکثر مواقع صرف امور دیگر می شود. طبق گزارش وزیر علوم تولید علم ایران از 47/. به 27/. رسیده است.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: راه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی باز است اما نباید صرفا پژوهش ها در قالب کتاب و مقاله باشند بلکه پژوهش ها باید کاربردی و تبدیل به فناوری شوند و بودجه پژوهشی دانشگاه نیز باید صرف پژوهش های کاربردی و جذب نخبگان کشور کشور تا به سمت کادرسازی برویم. ما زمانی به دانشگاهی ایده آل می رسیم که هر فرد در منطقه خود بتواند تدریس کند و علم به عمل تبدیل شود.

او در پایان ضمن قدردانی از مسئولان و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد، به دانشگاه آزاد اسلامی الگویی برای ایران و جهان اسلام تبدیل شود.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 739814

وب گردی

وب گردی