اعتماد مردم به سمن‌ها می‌تواند باعث رفع مشکلات متکدیان شود

رییس گروه امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگرمردم کشور با اعتماد به سازمان‌های مردم نهاد از ارائه خدمات مستقیم به متکدیان شهر جلوگیری کنند، مشکلات بسیاری از متکدیان به صورت مستمر، قانونی و در مسیر درست رفع خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، فرانک ایمانی با تاکید بر اینکه تمام اجزای جامعه در تاثیر از همدیگر کار می‌کنند، گفت: بسیاری از کودکان کار در تلاش هستند در کنار فروش محصولات خویش، حس بشر دوستانه افراد را برانگیزند.

وی در خصوص گدایی‌های سازمان یافته در کشور توضیح داد: تکدی‌گری‌های سازمان یافته در کشور اغلب در شهرهایی رواج و رشد دارد که مردم به راحتی دست به جیب می‌شوند و به صورت مستقیم کمک‌رسانی می کنند.

رییس گروه امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شهر تبریز به عنوان شهری بدون متکدی، اظهار کرد: دلیل موفقیت ساماندهی متکدیان در شهر تبریز به علت وجود سازمان‌های مردم نهادی است که مردم به آن‌ها اعتماد و اطمینان دارند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه، فرزانه مروستی - رئیس اداره اجتماعی فرمانداری تهران- گفت: کمک‌هایی از طریق واسطه و به‌ طور غیرمستقیم برای جمع‌آوری تکدی‌گری در کشور همواره بهتر و شایسته‌تر از کمک‌های مستقیم است.

وی با بیان اینکه تکدی‌گری امروزه تغییر شکل داده است، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۷۸ تمامی دستگاه‌های دولتی وظیفه ساماندهی متدکدیان شهرها را بر عهده دارند و هماهنگی این کار در هر شهرستان باید در فرمانداری‌ها انجام شود. آگاهی و شناخت مردم از موضوع تکدی‌گری در ساماندهی آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر این که مردم ایران موظف به حمایت از کودکان هستند، اظهار کرد: متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست ابزار دست تکدی‌گران گروهی می‌شوند، به طوری که این افراد از کودکان سوءاستفاده و آنان را به کودکان کار مبدل می‌کنند.

مروستی اضافه کرد: موسسات و کانون‌هایی که وظیفه حمایت از کودکان را بر عهده دارند، برای ساماندهی وضعیت آنان باید در کنار نهادهای دولتی قرار گیرند و با انسجام قطعی و کنار نهادن اختلاف نظرها در صدد رفع مشکل باشند.

وی با اشاره به آینده کودکان متکدی گفت: افرادی که در سنین کودکی مورد سوء استفاده و ابزار دست متکدیان قرار می‌گیرند، در سنین بزرگسالی برای ادامه راه کودکی یا شروع فعالیت‌های خلاف قانون، مستعد می‌شوند.

رئیس اداره اجتماعی فرمانداری تهران تاکید کرد: کودکان آسیب دیده امروز، در آینده‌ای نه‌چندان دور وارد جامعه و بر آمار آسیب دیدگان شهر افزوده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، آذر رشتیانی – عضو انجمن جامعه‌شناسی- با بیان اینکه مهاجرت یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری تکدی‌گری سازمان یافته به حساب می‌آید، گفت: افراد متکدی اغلب افرادی تن‌پرور و سست عنصری هستند که تمایل دارند بدون انجام کار به پول و سرمایه مادی برسند. تکدی‌گری می‌تواند از وضعیت بد اقتصادی و بیکاری در کشور نیز نشات بگیرد.

این عضو انجمن جامعه شناسی ایران درباره نقش مردم در ریشه‌کنی تکدی‌گری اظهارکرد: حضور و حرکت مناسب مردم در کشور می‌تواند تکدی‌گری را ریشه‌کن کند و این موضوع زمانی اتفاق خواهد افتاد که مردم به صورت متحد از الگوهای ساماندهی شده برای مقابله با تکدی‌گری پیروی کنند.

به گزارش ایسنا، رشتیانی در برنامه گفت و گوی اجتماعی رادیو گفت و گو تاکید کرد: یکدستی فرهنگی مردم در شهرهای مختلف می‌تواند در جمع آوری و ریشه کن کردن تکدی‌گری در کشورعامل بزرگ و اساسی به حساب آید.

دریافت کننده و انتشار دهنده: نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 739823

وب گردی

وب گردی