غربالگری بیماری‌های شاخص در مردان از سن 35 سالگی

یک متخصص داخلی گفت: مردان از سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی تحت غربالگری بیماری‌های شاخص قرار گیرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا محمدامین عباسی اسلاملو با اشاره به هفته سلامت مردان، گفت: مردان باید تست‌های غربالگری بیماری‌هایی نظیر فشارخون، چربی خون، قندخون و دیابت و بیماری‌های مختص مردان شامل پروستات، بیماری‌های پوست و کلون، روده و معده را در سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی انجام دهند.

وی ادامه داد: قندخون اگر در افراد طبیعی باشد، نیاز است که هر سه ماه یک بار، غربالگری صورت گرفته و همچنین تحت کنترل قرار گیرد. احتمال ابتلا به سرطان پروستات در سنین بالا افزایش می‌یابد و به همین دلیل مردان باید از ۴۵ تا ۵۰ سالگی به بعد از نظر بیماری پروستات تحت نظر قرار گیرند تا در صورت ابتلا از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آید.

وی در مورد بیماری‌های گوارشی معده و بیماری‌های کلون بزرگ و کوچک که در مردان به مراتب شایع‌تر است، افزود: مردان باید از سن ۵۰ سالگی تحت غربالگری قرار گیرند و اگر هم سابقه سرطان و بیماری‌های گوارشی در اطرافیان نزدیک مشاهده می‌شود، از سنین ۳۰ سال به بعد، هر ۱۰ سال تحت غربالگری و آزمایش قرار گیرند.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه سرطان معده در نوار شمالی کشور به سبب نوع تغذیه رایج‌تر است، گفت: افرادی که ریسک ابتلا به سرطان معده و گوارش دارند، باید مراعات کنند و غذای داغ و پرنمک مصرف نکنند. همچنین از مصرف سیگار پرهیز کنند و در صورتی که با کاهش وزن توجیه نشده روبه‌رو شدند، به متخصص مراجعه کنند.

وی ادامه داد: دردهای شدید در ناحیه شکم، گیر کردن غذا در مری و مشکلاتی که در بلع دارند باید حتما مورد بررسی قرار گیرد و در صورت سابقه بیماری‌های خانوادگی باید تحت نظر قرار گیرند.

عباسی‌اسلاملو با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن، افزایش می‌یابد، گفت: اختلات ادراری و مشکل در دفع ادرار باید مورد بررسی قرار گیرند و از نظر پروستات و بیماری‌های تناسلی به متخصص اورولوژی مراجعه و تحت معاینه قرار گیرند.

وی افزود: همواره باید توجه داشت که پیشگیری بهتر از درمان است و تشخیص به موقع باعث می‌شود مشکلات در مراحل بعدی درمان کاهش یابد.

دریافت کننده و انتشار دهنده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 739916

وب گردی

وب گردی