پایان کار نیروهای حافظ صلح ژاپن در سودان

پس از پنج سال اعزام نیروهای نظامی ژاپن به سودان جنوبی در چارچوب برنامه حفاظت از صلح سازمان ملل، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که کشورش به مشارکت خود در این برنامه پایان می دهد.

به گزارش ایسکانیوز ‌اعزام این نیروها به سودان بارها از سوی نمایندگان احزاب مخالف ژاپن در پارلمان مورد انتقاد قرار گرفته بود و دولت برای تمام کردن این ماموریت از سوی مردم هم تحت فشار بود.
حتی «تومومی اینادا» وزیر دفاع این کشور در روزهای اخیر بارها در مورد اعزام نیروهای تازه نفس ژاپن به سودان جنوبی به دلیل اینکه این کشور وضعیت بسیار خطرناکی دارد، تحت فشار قرار داشت.
ژاپن بتازگی یک گروه تازه نفس را که البته اغلب به گفته این کشور ماموران و مهندسانی برای اجرای طرح های بازسازی بودند به سودان جنوبی اعزام کرد.
انتظار می رود که بر اساس اعلام نخست وزیر ژاپن تیم ۳۵۰ نفره از این کشور در سودان جنوبی در ماه می (اردیبهشت - خرداد) که ماموریت آنها پایان می یابد، به کشور بازگردند.
به همین سبب شینزو آبه گفته است که وقتی دوره فعلی ماموران و مهندسان ژاپنی در سودان به پایان برسد دولت نیروی تازه نفس جانشین آنها نخواهد کرد.
تارنمای «ژاپن نیوز» نیز امروز (جمعه) اعلام کرد که تیم مهندسی و نظامی ژاپن ماه نوامبر (آبان - آذر) سال گذشته وارد سودان جنوبی شدند و برای اولین بار به آنها اجازه داده شده بود در صورت لزوم برای نجات افراد و ماموران سازمان ملل در نقاط درگیر وارد عملیات شوند.
این نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم بود که دولت ژاپن تصمیم می گرفت نیروی نظامی را به کشوری دیگر و خارج از مرزهایش برای جنگیدن اعزام کند که همین مساله دولت توکیو را در معرض انتقادهای شدید قرار داده بود.
البته نخست وزیر ژاپن گفته است که کشورش در زمینه کمک رسانی بشردوستانه و ارسال مواد غذایی به سودان جنوبی یاری می رساند و شمار معدودی از کارکنان خود را در آن کشور نگه خواهد داشت.
«یوشیهدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز گفته است، اینکه مساله بازگرداندن این افراد به شرایط وخیم امنیتی در سودان نسبت داده می شود، نادرست است بلکه این تلاشی است از سوی ژاپن برای اینکه در مراحل بازسازی این کشور شرکت قوی تری داشته باشد.
سال ۲۰۱۱ میلادی سودان جنوبی از سودان استقلال یافت ولی از سال ۲۰۱۳ خشونت های داخلی در این کشور شکل گرفت و دو گروه در این کشور با یکدیگر درگیر شدند.
در سال ۲۰۱۵ میلادی زمانی که دو طرف درگیر موفق به امضای پیمان صلح نشدند؛ جنگ میان آنان شدیدتر شد که نتیجه آن مرگ دهها هزار نفر، آوارگی بیش از سه میلیون نفر و قحطی و گرسنگی برای بیش از یک میلیون نفر را در پی داشت.
سودان پس از الجزایر دومین کشور بزرگ عربی و سومین کشور بزرگ آفریقایی است.
این کشور تا سال 2011 و جدا شدن بخش جنوبی آن و تولد کشور سودان جنوبی، بزرگ ترین کشور عربی به شمار می رفت.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 740047

وب گردی

وب گردی