قلمزنی‌های گویا در فرانسه کشف شد/ ارزشی برابر نیم میلیون پوند

مجموعه‌ای از قلمزنی‌های گویا نقاش مشهور اسپانیایی در فرانسه کشف شده که می‌تواند ارزشی برابر نیم میلیون پوند داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین، در دفتر قدیمی کتابخانه عمارتی در فرانسه که دربرگیرنده مجموعه‌ای متشکل از ۹۰ تابلوی نظامی فرانسوی است یک مجموعه کامل از نخستین نسخه‌های قلمزنی گویا از مجموعه گاوبازی کشف شده است. این مجموعه ۱۵۰ سال در این مکان به دست فراموشی سپرده شده بود.

مسئول بخش چاپ‌های فلزی ساتبیز که قرار است این مجموعه آنجا در ماه آوریل زیر چکش حراج برود در این باره گفت: هنوز هم از مجموعه کارهای خلق شده در قرن نوزدهم می‌توان انتظار کشف‌های جدیدی داشت و این کشف واقعا به اندازه یک عمر ارزش دارد.

این مجموعه توسط مالکان فعلی شاتو مونتینی در شمال فرانسه کشف شده و آنها وقتی می‌خواستند کتاب‌ها را از کتابخانه خارج کنند متوجه این مجموعه شدند. در دهه ۱۸۳۰ جد آنها مارکیز دو لاوال که یک پناهنده سیاسی به انگلستان پس از انقلاب فرانسه بود، فضایی برای نگهداری مجموعه‌ای که به دقت گردآورده بود، مهیا کرد.

مالکان قصد فروش این آثار را دارند چون می‌خواهند روی خود این کاخ سرمایه‌گذاری کنند.

پیش‌بینی می‌شود این ۳۳ اثر قلمزنی در فاصله ۱۸۱۵ تا ۱۸۱۶ خلق شده باشد.

برخلاف تصاویری از جنگ‌های سیاسی دوران که گویا می‌کشید، وی امیدوار بود با ساخت تصاویری با موضوع گاوبازی بتواند برای امرار معاش پول به دست بیاورد.

رکورد جهانی برای آثار چاپی گویا چهار سال پیش در نیویورک کسب شد که اثر «گاوبازی» او ۱.۹ میلیون دلار فروخته شد.

مارکیز مالک این عمارت سال ۱۸۳۷ درگذشت و میراثش به دختر و دامادش رسید.

فرانسیسکو گویا از استادان نقاشی و چاپ اسپانیایی، سال۱۷۴۶ متولد شد و سال ۱۸۲۸ درگذشت. وی به عنوان یکی از آخرین بازماندگان نسل استادان کهنه‌کارِ اروپایی و از پیشگامان دوران پیش از مدرنیسم است که فلسفه ذهنی و تکنیک به‌کاررفته در آثارش، سال‌ها بعد مورد استفاده نقاشان بزرگی چون ادوارد مانه و پابلو پیکاسو قرار گرفت.

این مجموعه در حراجی ۴ آوریل ساتبیز لندن از آثار چاپی زیر چکش حراج می‌رود.

منبع: مهر

دریافت کننده: محمد بهتری راد/منتشر کننده: سلیمی

503500

کد خبر: 740180

وب گردی

وب گردی