خانواده در زندان فراموشی

از زمانی که فردی به هر دلیلی محکوم شناخته می‌شود، خانواده‌اش درگیر دغدغه‌های گوناگون می‌شوند که نخستین دغدغه از دست دادن سرپرست خانواده است که مشکلات جدی‌تری را با خود می‌آورد، مانند ناتوانی در تامین مایحتاج خانواده و گذران زندگی.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ،به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود پیشگیری از وقوع جرم را چه از نوع عمد و چه از نوع غیرعمد در سرفصل برنامه‌های کلان کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار بدهیم.

ازجمله عناصر پیشگیری از وقوع جرم، رفع مساله بیکاری و ایجاد شغل در جامعه است که می‌تواند از بسیاری از محکومیت‌ها جلوگیری کند.

نکته دیگر آموزش‌های اجتماعی است که به ارتقای سطح فرهنگی مردم کمک می‌کند. به عنوان مثال، تصور کنید اگر بسیاری از زندانیان جرایم غیرعمد، فرهنگ صحیح رانندگی را می‌دانستند یا شیوه درست مدیریت اقتصادی را یاد گرفته بودند، اکنون پشت میله‌های زندان نبودند.

از دیدگاه من باید از کودکی به تک‌تک افراد جامعه آموزش‌های فرهنگی برای پیشگیری از جرم بدهیم، اما در این میان خانواده‌های زندانیان در اولویت چنین آموزش‌هایی هستند.

نخست به این علت که فرزندان، راه والد زندانی‌شان را نروند و دیگر این‌که اعضای این خانواده‌ها به دلیل مشکلات مختلف در زندگی، بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و آموزش‌ها می‌تواند جلوی درگیر شدن آنها را با این مسائل بگیرد.

گذشته از مساله آموزش باید به حمایت مالی از خانواده‌های زندانیان نیز توجه خاص داشته باشیم، چون مشکل این گروه در تامین معیشت، آسیب‌های دیگر را همراه خود می‌آورد.

در این میان نیاز به حمایت نیکوکاران بیش از پیش احساس می‌شود که این حمایت از دو جنبه ممکن است؛ نخست کمک به زندانیان جرایم غیرعمد و دوم، یاری خانواده‌های همه زندانیان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیشتر.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 740272

وب گردی

وب گردی