طرح دستاوردهای کنگره جندی‌شاپور در اجلاس یونسکو طی دو ماه آینده

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بیان اینکه اهداف کنگره جندی‌شاپور به بهترین نحو ممکن تحقق پیدا کرد، گفت: سومین دستاورد کنگره طی دو ماه آینده در صحن علنی یونسکو در فرانسه مطرح خواهد شد.

دکتر محمدرضا عصاری در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان اینکه اهداف علمی، اجرایی و میراثی کنگره به بهترین نحو تحقق پیدا کرده است، اظهار کرد: در دو روز برگزاری کنگره شخصیت‌های فرهنگی و علمی با حضور خود بر اهمیت این کنگره تأکید کردند و به بهترین شکل ممکن توانستیم فرهیختگان کشور را با این میراث ارزشمند آشنا کنیم و از بُعد رسانه‌ای میراث گرانقدر اولین دانشگاه جهان در سال 271، به رسانه‌های جهانی نفوذ کنیم.

وی افزود: دبیرخانه دائمی کنگره و مرکز تحقیقات جندی‌شاپور از دستاوردهای این کنگره هستند؛ همچنین سومین دستاورد این کنگره طی دو ماه آینده در صحن علنی یونسکو در فرانسه مطرح خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بیان اینکه کنگره نقطه شروع فعالیت‌ها بوده است، گفت: این فعالیت‌ها با دو محوریت معرفی و تهیه مستندات در خصوص شکل‌گیری جندی‌شاپور به‌عنوان اولین دانشگاه جهان و منشأ گرفتن تولید علم در جهان از جندی‌شاپور، انجام خواهد شد که امیدواریم در روزهای آینده به بررسی این موضوع در جلسه رسمی کمیته فرهنگ و تمدن بپردازیم و برنامه‌های آتی خود را مطرح کنیم.

عصاری در خصوص ادامه فعالیت حفاری عرصه‌های تاریخی و کشف آثار، بیان کرد: برای این کار تأمین اعتبار لازم انجام شده و امیدواریم سازمان میراث فرهنگی فقط نسبت به حفظ و نگهداری آثار، بیش ‌از پیش عنایت داشته باشد؛ چراکه مسئولیت قانونی حفاظت از آثار بر عهده این سازمان است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با جایگزین کردن مناسب زمین‌ها شرایطی را فراهم کنیم که کشاورزان و بهره‌برداران فعلی در این زمین‌ها از جهت عملیات کاوش آسیب نبینند و فشاری از بابت معاش به آن‌ها وارد نشود.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول درباره موزه نگهداری از اشیاء کشف‌شده جندی‌شاپور نیز اظهار داشت: اقدامات اجرایی موزه در حال انجام است و بنا شده که کار موزه در یکی از خانه‌های باستانی دزفول آغاز شود تا برای ساختمان آن در دانشگاه تأمین اعتبار صورت گیرد.

عصاری گفت: همه بر این عهد و پیمان هستند که آثار به‌دست‌آمده از دزفول خارج نشود و در همین مکان نگهداری شود و امکان بازدید مردم و گردشگران در دزفول مهیا باشد؛ لازم است از رسانه‌ها بابت اطلاع‌رسانی و پوشش خبری کنگره نیز قدردانی کنیم، چراکه مسئولیت اصلی در راستای شناساندن جندی‌شاپور را رسانه‌ها بر عهده داشتند.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی/ منتشر کننده: محمد جواد آخوندی

کد خبر: 740396

وب گردی

وب گردی