معاون فرهنگی قوه قضاییه : باید فرهنگ حل اختلاف قبل از دادگاه ها را ترویج کرد

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: یکی از مسئولیت هایی که بر عهده دستگاه قضا است پیشگیری از وقوع جرم است تا دعاوی و جرم ها کاهش یابد چرا که همیشه در فرهنگ اسلام ترویج شده انسان ها جای دعوا با یکدیگر صلح کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،نشست خبری برنامه های همایش ملی صبر با حضور معاون فرهنگی قوه قضائیه در ستاد مرکزی قوه قضائیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی گفت :هدف ستاد ملی صبر ترویج صبر است و مخفف واژه های صلح و بخشایش و رضایت است.

وی افزود : پیامبر فرمودند برقراری مصالحه بین مردم از یک سال نماز و عبادت بهتر است در عبادات نقل شده است ارزش ایجاد صلح بعد از واجبات از باقی واجبات بیشتر است.همچنین باید فرهنگ حل اختلاف قبل از دادگاه ها را ترویج کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: مسئله داوری به دلیل فقر فرهنگی رواج چندانی ندارد و مراجعه به دادگاه ها افزایش یافته است و علاوه عرصه خانوادگی در عرصه زندگی زناشویی نیز مراجعه به دادگاه ها به سرعت صورت می گیرد و این روند به زیان خانواده ها است .

وی تاکید کرد : معمولا در دادگاه ها کسی که بر علیه او حکم می شود ناراحت است و دشواری های بسیاری پیش رو دارد و کینه به دل می گیرد پس باید قبل از اتفافات تدابیری اندیشید و فرهنگ داوری ترویج شود که به دادگاه ها کمتر مراجعه شود.
حجت الاسلام با بیان مثالی گفت: به عنوان مثال در زمینه ارث پدری فوت می کند و ممکن است ورثه برای تقسیم میراث به مشکل بربخورند و به دادگاه مراجعه کنند در این صورت دیگر میان این اعضای خانواده محبت سابق برقرار نخواهد شد و نباید اجازه دهیم در چنین مواردی به دادگاه ها مراجعه شود باید در این زمینه فرهنگ مصالحه ترویج پیدا کند که باعث حفظ پیوند های اجتماعی و افزایش مهر و محبت خواهد شد.
وی گفت: در این زمینه معاونت فرهنگی قوه قضائیه در زمینه فرهنگسازی گام هایی برداشته و ستادی تشکیل داده و برنامه هایی را در نظر دارد تا هماهنگی بین دستگاه ها را ایجاد کند.
وی تاکید کرد: در این زمینه مجلس می تواند ورود پیدا کند و قانون هایی وضع کند و این ستاد تشکیل شده تا هماهنگی بین دستگاه ها را بیشتر کند.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی افزود : همایش ملی صبر یک نقطه آغاز محسوب می شود و از مسئولان سه قوه تجلیل خواهد شد که در این راستا گام برداشته اند.
وی گفت : برای ترویج فرهنگ صلح و سازش و عفو مهربانی برنامه های خوبی را در پیش داریم و در زمینه فرهنگسازی رسانه ها رکن اساسی دارند و تنها به برنامه های ستاد ختم نخواهد شد. در این زمینه خیرین زیادی وجود دارد که اگر معرفی شوند باعث الگو برداری مردم خواهد شد که یکی از اهداف ملی ستاد صبر محسوب می شود.

وی با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در پیشگیری از جرم گفت:بخشی از وظایف سه معاونت این عرصه اقدامات انجام پیشگیری از وقوع جرم ، این است که بحث های زیر ساختی انجام می دهند تا جرم ها کاهش پیدا کند و معاونت فرهنگی نیز برنامه هایی در زمینه فرهنگسازی در سال 95 اجرا کرده و حدود 90 درصد پرونده ها با صلح سازش حل شده است.
وی با اشاره به آستانه تحمل مردم گفت:بسیاری از جرایم با کمی صبوری قابل پیشگیری هستند در بسیاری از موارد پیش آمده که درگیری و حتی قتل به دلیل تقدم حرکت در رانندگی اتفاق افتاده است و تمامی این موارد ناشی از یک بی صبری ساده است و موارد زیادی در زندگی زناشویی افراد مشاهده خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس مشاهدات خود من موافقم که آستانه تحمل افراد کاهش پیدا کرده و یکی از دلایل آن این است که می خواهند یک شبه ره صد ساله بروند و این مورد در جوانان بیشتر دیده می شود.زمانی که رفاه گسترش پیدا می کند والدین همه امکانات رابرای فرزندان فراهم می کنند ولی نسل قبل چنین نبود. فردی که در رفاه بزرگ می شود میزان صبرش در مقابل نداشته هایش کاهش پیدا می کند و در جوانی انتظارات بالایی از افراد مختلف دارد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات فرهنگی قوه قضاییه گفت:در این زمینه کارهای بسیاری در قالب نما آهنگ ها در صدا و سیما در راستای فرهنگسازی پخش شده است و رسانه ها نیز مسیولیت دارند در این زمینه فعالیت کنند .
وی ادامه داد : ستاد ملی صبر فرایند طولانی جهت شکل گیری و ایجاد همدلی ها طی کرده است و تمامی نهاد ها باید در آن شرکت کنند و تا کنون صدها جلسه در این راستا برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی با اشاره به اینکه معاون اول قوه مجریه و قضائیه و نمایندگان مجلس در این همایش شرکت خواهند کرد گفت: تمامی برنامه های ما منتهی به این همایش نیست و در فضای مجازی برنامه هایی در نظر گرفتیم همچنین یک پایگاه برای این فعالیت ها ادر نظر گرفته شده و زمینه های پویش های مردمی نیز فراهم شده است و این همایش در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.
وی افزود:علاوه بر برنامه هایی که در راستای آستانه صبر مردم در نظر گرفتیم برنامه هایی برای کارکنان قوه قضائیه نیز در نطر گرفته ایم زیرا حجم کاری قضات بالاست و ممکن بسیاری از افراد نتوانند به خوبی تمام حرف های خود را بازگو کنند زیراکارکنان کمبود وقت مواجه هستند در این زمینه اخلاق حرفه ای را در سراسر کشور دنبال می کنیم تا آموزش داده شود .

وی تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات طرح ارباب رجوع است که به شکل جدیدی در حال پیگیری است در کنار این ها فرهنگسازی هایی در راستای نماآهنگ و کلیپ برای کارکنان قوه قضاییه در نظر گرفته شده است.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

701/700

کد خبر: 740428

وب گردی

وب گردی