توسعه علمی کشور نیازمند ورود بخش خصوصی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: با اصلاح اندیشه های پایه در جامعه و توجه چدی به سرمایه های انسانی ، وقف با حضور در عرصه توجه به علم وفناوری جلوه تازه ای از سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان را ارائه می دهد .

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اعطای جایزه تحصیلی امام صادق(ع) از سمت سازمان اوقاف به مستعدان برتر را اقدامی فرهنگی خواند و گفت: توسعه علمی کشور نیازمند ورود بخش خصوصی و گسترش تعامل و نهادهای و دستکاه های حکومتی و دولتی دارد .

او ادامه داد: از ابتدای دولت اصلاح فرهنگ اقتصادی کشور یکی از اولویت های دولت و مهمترین اولویت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بوده است .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیروی متخصص و متعهد را مهم ترین پایه اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: همه کشورهای پیشرفته که امروزه به عنوان قطب های اقتصادی مطرح می شوند در حوزه علم و فناوری نیز پیشران هستند این موضوع به خوبی نشان می دهد که اقتصاد امروزه جهان بر پایه مغز و دانش استوار است.

ستاری با اشاره به پیشینه غنی ایرانیان در علم ،فناوری و تجارت گفت: ایران در طول تاریخ همواره مبدا علم و فناوری بوده و بزرگان بسیاری را به جهانیان معرفی کرده است اما در صد سال اخیر و با اتکای صرف نفت و منابع طبیعی پایه های فکری اقتصاد ایران به اقتصاد نفتی گرایش پیدا کرد و همین موضوع مهمترین عامل عدم رونق اقتصادی کشور است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اصلاح ساختار فرهنگی کشور افزود: خوشبختانه در سال های اخیر با اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگسازی و ترویج فرهنگ دانشگاه به سمت کارآفرینی و استارتاپ اصلاح شده است و همین موضوع سبب شد شرکت های دانش بنیانی ایجاد شود که در بازه زمانی کوتاهی به ارزش چند هزار میلیارد دلاری برسند این شرکت ها قطعا در آینده نزدیک به عنوان مهم ترین اهرم های اقتصادی کشور جایگزین شرکت های نفتی خواهند شد.

ستاری اعتماد به نفس، خود باوری و خلاقیت را از نتایج گسترش اکوسیستم کارآفرینی دانست و گفت: گرچه فضای کسب و کار کشور مناسب نیست اما باید بدانیم رونق پایدار اقصادی جز با ورود خلاقیت، ابتکارو نواوری به چرخه اقتصادی کشور حاصل نمی شود.

او با اشاره به لزوم تزریق توان بخش خصوصی به عرصه دانش بنیان گفت: رکود در اقتصاد نفتی با رکود در اقتصاد دانش بنیان متفاوت است در اقتصاد نفتی هرگاه عرصه برای دلال بازی تنگ شود اقتصاد به رکود می رسد حال آنکه پایه و اساس اقتصاد دانش بنیان توان و قابلیت نیروی انسانی متخصص است پس بنابراین هرگز دچار رکود نمی شوند.

ستاری در ادامه با اعلام آمادگی برای همکاری با دیگر سازمان ها و دستگاه ها برای تعریف پروژه مشترک همکاری با سازمان اوقاف را نمونه خوب تعامل دانست و گفت: در آینده نزدیک جایزه تحصیلی امام صادق (ع) به یکی از افتخارات سازمان اوقاف تبدیل می شود و قطعا دستاوردهای ارزشمند این اقدام متوجه همه کشور خواهد شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان در پایان با تاکید بر اینکه اقتصاد منبع محور هرگز نمی تواند اقتصاد برتر دنیا باشد، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران با فروش نفت و گاز به اقتصاد پویا و پایدار نمی رسند همانگونه که کشورهای افریقایی با فروش طلا نتوانستند به جایگاه ارزشمندی در اقتصاد بین المللی برسند آینده اقتصاد جهان را شرکت هایی رقم می زنند که می توانند از مغز انسان متخصص و متعهد به ارزش افزوده چشمگیر برسند.

مراسم اعطای نخستین دوره جایزه تحصیلی موقوفه امام صادق (ع ) با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان اوقاف و خیریه در محل حوزه هنری برگزار شد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/ انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 740523

وب گردی

وب گردی